سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آخرين تحولات بين‌المللی را تشريح کرد:

"ابوطالبی" گزینه مناسبی نیست/ مذاکرات با ایران هنوز در جریان است/ ممنوعیت دیدار مقامات اسرائیل با مقامات تشکیلات خودگردان مایه تاسف ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین تحولات بین المللی پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین تحولات بین المللی پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود به موضوع "حمید ابوطالبی" سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشته است اشاره کرد و گفت موارد استثنایی وجود دارد. اجازه بدهید در این باره کمی مفصل تر صحبت کنم. همانطور که می‌دانید آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل  براساس بند یازدهم توافقنامه مقر این سازمان  در کل متعهد شده است تا از عبور و مرو افراد در مقر سازمان ملل به جز موارد استثنایی نادر جلوگیری نکند.این  موضوع  دادن اجازه به  نمایندگان کشورهای عضو  را که نمایندگی کشورهایشان را در این سازمان برعهده دارند،  شامل می شود.

وی افزود: همانطور که می دانید تمامی گذرنامه ها بر اساس قوانین و  رویه آمریکا ارزیابی می شوند.اما اگر قدری وسیعتر  و در حیطه های دیگر صحبت کنیم این گذرنامه ها از لحاظ شروط مقبولیت  در برخی از بندهای قانون مهاجرت و ملیت آمریکا  به دلایل امنیتی و حیطه های مرتبط  همیشه اعتبار لازم را کسب نمی کنند. این حیطه ها  مواردی از جمله امنیت و     نگرانی ها درباره امنیت خارجی را در بر می گیرد.بنابراین دلایل گویا فراوانی وجود دارد که یک گذرنامه می تواند اعتبار نداشته باشد.


وی در پاسخ به سوالات درباره مذاکرات اتمی ایران و پنج به علاوه یک در وین  گفت که این مذاکرات هنوز در جریان است. گام بعدی در این مذاکرات تهیه پیش‌نویس است که پیشتر اعلام کرده‌ام که در دور بعدی انجام خواهد شد. من به همه اعلام می‌کنم که فکر نکنند توافق نهایی فوری و ساده خواهد بود. تهیه پیش‌ویس تنها گام بعدی خواهد بود. و گروه 1+5 بار دیگر در سطح مدیران کل سیاسی در 13 می دیدار خواهند کرد. همانگونه که در قبل هم شاهد بودیم کارشناسان ما در این میان با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا سایر مسائل فنی را بررسی کنند.

"جین پساکی" گفت: نماینده  "کاترین  اشتون" هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با نخست وزیر اوکراین گفتگو کرد و از مدیریت و رهبری وی تشکر و از وی خواست به تلاش های خود در ایجاد ثبات در کشورش ادامه دهد. دولت اوکراین تلاش می کند بحران و تنش در شرق این کشور را با روش های مسالمت آمیز حل کند. نخست وزیر اوکراین با نماینده کاترین اشتون در خصوص دیدار احتمالی در هفته آینده نیز گفتگو داشت. 

جین پساکی در پاسخ به سوالی در خصوص جزییات و برنامه دیدار "آویگدور لیبرمن"  وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با جان کری همتای آمریکایی وی افزود: دو طرف بطور قطع در خصوص مذاکرات صلح گفتگو خواهند کرد. البته دو طرف در گذشته نیز بارها دیدار داشتند. 

وی تصمیم اخیر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای محدود کردن مذاکرات با مسئولان فلسطینی ، را مایه تاسف خواند و گفت: همکاری میان طرف‌های اسراییلی و فلسطینی به نفع دو طرف است. ما به تلاش‌های خود برای ترغیب دو طرف برای گام برداشتن در مسیر دستیابی به صلح ، ادامه خواهیم داد. با این وجود از ادامه دیدار و ارتباط میان مذاکره کنندگان  اسراییلی و فلسطینی مطلع هستیم . دو طرف بطور جدی و بدون در نظر گرفتن تنش‌های موجود در حال مذاکره و بررسی راهکارهای مختلف هستند. ما همچنین می دانیم که همکاری های  امنیتی دو جانبه ، تحت تاثیر تحولات و تصمیم های اخیر قرار نگرفته است.  جان کری در خصوص مساله خاورمیانه معتقد نیست که یک طرف شایسته نقد شدن در قبال طرف دیگر است. وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به انتقاد از تصمیم های شدید و سختگیرانه اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل ؛ در عین حال از تصمیم مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین برای پیوستن به سازمان‌ها و بخش های دیگری از سازمان ملل متحد و کنوانسیون های بین المللی ، انتقاد کرده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود: "جان کری" دیروز در جمع سناتورهای آمریکایی به تحولات هفته گذشته در خاورمیانه و مذاکرات صلح  اشاره کرد و بر خلاف برداشت برخی رسانه ها ، اظهارات دیروز وزیر امور خارجه آمریکا ،  یک جانبه و بر ضد یک طرف و در حمایت طرف دیگر نبوده است. وزارت امور خارجه آمریکا قصدی برای بررسی مسائل جزئی دو طرف ندارد بلکه هدفش بررسی وجود اراده و تمایل دو طرف برای دستیابی به صلح  است. بار دیگر متذکر میشوم این اراده و خواست طرفهای اسراییلی و فلسطینی است که گام های ضروری را بردارند. بدیهی است دو طرف موارد مهم از نظر خود را مشخص کرده اند و هدف ما دستیابی نهایی به صلح میان دو طرف است و مطمئنا این موضوع مستلزم صرف بیش از چند هفته است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گزارشی در خصوص روند مذاکرات صلح  به باراک اوباما رئیس جمهور ارائه کرده است. مذاکره‌کنندگان و نمایندگان ما در منطقه حضور دارند و رایزنی ها ادامه دارد. 

وی باردیگر تاکید کرد دولت آمریکا تمایلی ندارد به جزییات درخواست‌ها و مواردی که از دید دو طرف اهمیت دارند  بپردازد و این دو طرف هستند که باید در این گونه موارد به توافق دست یابند. ما می دانیم به رسمیت شناخته شدن دولت  و کشور یهودی  برای اسراییلی ها از اهمیت زیادی برخوردار است ولی در عین  حال واکنش های عمومی طرفهای فلسطینی در این خصوص را نیز بررسی کرده ایم. 

جین پساکی همچنین با اشاره به اوضاع سوریه گفت: وزیر امور خارجه آمریکا تعاملات مستمری را در خصوص اطلاعات سری و غیر سری مربوط به سوریه با نمایندگان کنگره دارد. دولت سوریه برابر دستور العمل سازمان ملل متحد موظف است تا سی ام ماه ژوئیه همه سلاح‌های  شیمیایی خود را از این کشور خارج کند. دولت آمریکا همچنان بزرگترین  اهدا کننده کمک های بشر دوستانه به شهروندان و آوارگان سوری بویژه در کشورهای همجوار با سوریه از جمله لبنان و اردن است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا درباره تحولات بحرین هم گفت: ما به تحولات اخیر در بحرین دقت زیادی داریم و مذاکرات و گفتگوهای مداومی با مسئولان این کشور در خصوص رعایت حقوق بشر داریم و نگرانی‌های خود را در مورد نقض این حقوق  و نیز احکام صادره دادگاهها علیه پزشکان و خدمه پزشکی، به مسئولان بحرینی منتقل کرده ایم. دولت آمریکا همچنان دولت بحرین را به حمایت از آزادی بیان  ترغیب می کند و امیدواریم مردم بحرین و اذهان عمومی نیز از روش های مسالمت آمیز ، نقطه نظرات خود را بیان  کنند. 

پساکی با اشاره به نگرانی شدید وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص اوضاع اوکراین بویژه منطقه بحران زده شرق این کشور گفت: ما همچنان در مورد مداخله نظامی روسیه در اوکراین نگران هستیم. از سوی دیگر حمایت‌های مالی و عملی روسیه در ناآرامی اخیر در برخی مناطق اوکراین نیز بدون شک، حتمی است. معتقدیم اروپایی ها نیز در خصوص نقش روسیه در درگیری های شرق اوکراین نگران هستند. ما تحریم‌ها علیه روسیه را در واکنش به اقدام های غیر قانونی و غیر قابل قبول مسکو در اوکراین اتخاذ کرده ایم. مذاکرات رو درروی طرف‌های روسی و اوکراینی از نظر ما گامی مثبت ارزیابی می شود. از نظر دولت آمریکا ، دولت اوکراین مسئولیت تصمیم گیری ها در خصوص این کشور را بر عهده دارد. آمریکا  در مورد تحریم ها مقام های روسی و یا اوکراینی حامی روسیه نیز از خود انعطاف پذیری زیادی نشان داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار