رودهن/

تداوم زندگی بشر و نسل آینده منوط به حفظ منابع طبیعی است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند تداوم زندگی همه موجودات زنده و بشر را در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها دانست.

ˈعلی رهنماییانˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: حفاظت از منابع طبیعی، جنگل ها، مراتع و زمین های کشاورزی باعث استقلال و خودکفایی کشور در تولید محصولات غذایی می شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حفظ منابع طبیعی به عنوان یک مسأله حیاتی برای همگان، افزود: با برنامه ریزی صحیح و همچنین نگاه همزیستی به طبیعت، می توان از موهبت های الهی آب، خاک، مراتع و جنگل ها حفاظت و استفاده بهینه کنیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: از کل مساحت کشور حدود 100میلیون هکتار آن به دلایل مختلف از جمله فرسایش خاک (تخریب های شیمیایی و فیزیکی، تخلیه موادغذایی، فشردگی و تغییر ساختمان خاک به مرور زمان)، آب، باد و تخریب تدریجی محیط زیست و...در حال نابودی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

رهنماییان افزود: همچنین سالانه بر اثر تخریب مراتع حدود 30 میلیون مترمکعب خاک حاصلخیز و قابل کشت در سطح کشور به صورت رسوبات در دریاچه ها انباشته می شود که می توان با کاشت درختان و ایجاد جنگل از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در کمربند خشک کره زمین قرار دارد و از نظر میانگین متوسط بارندگی یک سوم میانگین جهانی است، گفت: باید با ایجاد فضای سبز و توسعه جنگل ها از هدر رفتن نزولات آسمانی باران و برف به صورت هرز آب و تبخیر جلوگیری کرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند ادامه داد: ایجاد هر هکتار جنگل حدود هشت تن گاز کربنیک و حدود سه تن اکسیژن آزاد می کند که این میزان اکسیژن تولید شده توسط درختان در هر هکتار معادل اکسیژن مصرفی افراد بی شماری است.

وی با بیان این مهم که پوشش گیاهی مناسب در کشور در حال از بین رفتن است، افزود: آنچه که امروز جهان بشریت را تهدید می کند، تامین و تهیه مواد غذایی مورد نیاز انسان ها است که با از بین رفتن زمین های کشاورزی و مراتع این مهم دچار اختلال می شود و تنها راه مقابله با آن حفظ اراضی کشاورزی است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.