یزد/

قنات زارچ به عنوان سازه آبی کشور در راه جهانی شدن/ قنات زارچ شاهکار مردم سخت کوش یزدی

جلسه ثبت جهانی قنات زارچ با حضور مدیر کل آب منطقه و مرکز بین المللی قنات در دفتر مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری یزد برگزار شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد

قنات زارچ از نظر نوع مسیر و طول یکی از شاهکارهای استان یزد است چرا که طول مسیر اصلی، همراه با شاخه های آن حدود 80کیلومتر است و این اثر به عنوان اثر ملی و قابل توجه مردم استان به شمار می‌رود، همچنین به عنوان اثر قابل توجه برای گردشگران بویژه گردشگران خارجی است و می تواند در جذب گردشگر بسیار مفید باشد.

با توجه به در خطر بودن حیات قنات زارچ به عنوان یکی از سازه های آبی کهن که از قدمتی دیرینه در کشور برخوردار است، ثبت جهانی این قنات در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد و این اداره کل آمادگی کامل دارد تا با هماهنگی و همکاری سایر ارگانها بویژه مرکز بین اللملی قنات، سازمان آب منطقه ای در بازسازی و مرمت قنات اقدام نماید تا همچنان شاهد شادابی و طراوت این اثر مهم باشیم.

چیزی که به عنوان تهدید قنات زارچ به شمار می‌رود، فاضلاب بیش از 100 خانه و فاضلاب بیمارستان گودرز و بعضی از واحدهای صنعتی مسیر راه است كه باعث شده آب این قنات در طول مسیر خود در شهر یزد آلوده و از جاری شدن آب در امتداد راه جلوگیری نماید و کار را جهت لایروبی و بازسازی قنات سخت کند لذا باید برخورد جدی با این فاضلاب‌ها در مرحله نخست صورت گیرد/س
برچسب ها: قنات ، زارچ ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۵:۴۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
خدایا تو چقدر بزرگی