با توقف رشد سلول‌های بدن همواره جوان بمانید

از دیرباز یکی از اصول اساسی زیست‌شناسی این بود که سرنوشت سلول، مسیری یک طرفه است، یعنی زمانی که قرار شد سلولی به ماهیچه، پوست یا خون تبدیل شود، همیشه به شکل‌‌ همان سلول باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، یک دانشمند ژاپنی چهار فاکتور ساده را وارد سلول‌های پوست کرد و آن‌ها را به وضعی شبیه سلول‌های جنینی بازگرداند که می‌توانند تبدیل به هر نوع سلولی در بدن بشوند. این دانشمند شینیا یاماناکا بود که در سال ۲۰۱۲ میلادی جایزهٔ نوبل گرفت. 

اکنون پژوهشگران دانشگاه ییل آمریکا مانع اصلی را بر سر راه بازگرداندن سلول‌ها به دوره جوانی شناسایی کرده‌اند: سرعت چرخه سلولی، یا‌‌ همان مدت زمانی که برای تقسیم و تفکیک سلول‌ها لازم است. 

تفکیک سلولی فرایندی است که طی آن، یک سلول ساده تبدیل به سلولی تخصصی می‌شود. این فرآیند در طول حیات هر موجود زنده پرسلولی رخ می‌دهد. حیات از یک سلول ساده آغاز می‌شود، اما با تقسیم و تفکیک سلولی، انواع سلول‌های پیچیده و بافت‌های مختلف به وجود می‌آیند. 

به گفتهٔ کار‌شناسان: برای مقایسه می‌توان گفت وقتی که دما به اندازه خاصی بالا برود، سخت‌ترین فولاد هم چکش خوار می‌شود و می‌توان هر شکل دلخواهی را به آن داد. زمانی هم که سلول‌ها خیلی سریع تقسیم شوند، ظاهرا با برخی موانع روبرو نمی‌شوند و می‌توانند استعداد تبدیل شدن به هر نوع سلولی را پیدا کنند. 

از دید پژوهشگران، سلول‌های بنیادی خاصیتی تقریبا جادویی دارند، چون از پیش برنامه ریزی نشده‌اند و به همین دلیل می‌توانند به انواع بافت‌ها تبدیل شوند. اگر دانشمدان بتوانند این سلول‌ها را کنترل کنند، امید می‌رود که بیماری‌هایی همچون آلزایمر، دیابت و پارکینسون درمان شوند. 
 
پژوهش جدید نشان می‌دهد که با این روش، اگر چرخه تقسیم سلول در هشت ساعت یا کمتر کامل شود (سرعتی که برای سلول‌های بالغ غیرعادی است) سلول‌های مولد خون می‌توانند قابلیت تبدیل به هر نوع سلولی را داشته باشند. در مقابل، سلول‌هایی که چرخه کندتری دارند، به شکل سلول‌های خون باقی می‌مانند.


انتهای پیام/
برچسب ها: سلول ، زیست شناسی ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار