خلاق‌ها از تکرار فاصله می‌گیرند و از تغییر استقبال می‌کنند

افرادخلاق باویژگی‌های منحصر به فردی که دارند می‌توانند محیط پیرامون خود راتغییر دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، افراد باهوش متوسط هم می‌توانند با دریافت آموزش‌های مناسب تبدیل به افراد خلاق و نوآور شوند. آنها تنها نیازمند فرصت‌هایی هستند که بتوانند ایده‌های نو و جدید خود را شکوفا کنند.
 
سیما فردوسی، روانشناس وعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این‌باره گفت: تفکر خلاق مهارتی است که باید آنرا از کودکی بیاموزیم برای آنکه فردی خلاقیت یا نوآوری داشته باشد لازم نیست حتما نابغه باشد و از بهره هوشی بالایی برخوردرا باشد. بلکه افرادی که از هوش متوسط اما هوش خوب یعنی هوشی که درحد طبیعی باشد و خوب پرورش یافته می‌توانند تبدیل به افراد خلاق شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای داشتن این مهارت باید از کودکی افراد را وادار کنیم که درباره مسائل فکرکنند مثلاً بخواهیم وسیله‌ای بسازند و یا درباره مسئله و یا موضوعی فکر کنند و راه حل ارائه کنند. خلاقیت مهارتی هم فکری و هم عملی است.

فردوسی درباره ویژگی‌های افراد خلاق افزود: مهمترین ویژگی افراد خلاق این است که آنها انعطاف‌پذیر هستند. آدم‌های لجبازی نیستند. می‌توانند انطباق و سازگاری زیادی با محیط داشته باشند و از تغییر هراسی ندارند. موضوعات جدید را امتحان می‌کنند. آدم‌های خلاق علاقه‌مند به تجربه موقعیت‌های جدید هستند.

وی در ادامه درباره راههای افزایش خلاقیت اضافه کرد: برای افزایش خلاقیت باید به افراد فرصت و امکان بدهیم. آموزش بدهیم و این افراد را تشویق کنیم. وقتی کارهای نو و جدید ارائه می‌کنند آنها را تشویق کنیم. کارهای تکراری و یا کپی کردن از یک کار خلاقیت را از بین می‌برد.
خلاقیت‌های فکری را می‌توان با فکر و اندیشه درباره موضوعات مختلف افزایش داد و در خلاقیت‌ عملی می‌توانیم از کودکان بخواهیم در زمینه تولید و ساخت از خود نوآوری نشان دهند.

این عضو هیئت علمی درباره راههای شناخت و تشخیص خلاقیت در کودکان اظهارداشت: این افراد از کودکی و نوجوانی در رفتار، در ابداع کردن،‌ ساختن، نظر دادن، ارائه افکار جدید نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند که مشخص می‌شود این کودک دارای زمینه‌های خلاقیت و نوآوری است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر این روشها در بزرگسالی هم ادامه یابد می‌توان خلاقیت افراد را درزمینه فرهنگ، هنر، ورزش، علم و... پرورش داد. البته در بزرگسالی میزان رشد خلاقیت کمتراست. این افراد باید تشویق، هدایت و حمایت شوند و به آنان موضوعات بیشتری برای تفکر بدهند تا خلاقیت آنها رشد کند.

افرادخلاق با توجه به خصوصیاتی که دارند با ایده‌پردازی و ارائه پاسخ‌های جدید و مناسبی که برای حل مسائل دارند، می‌توانند باانعطاف‌پذیری که در خود سراغ دارند محیط خود را برای بهترشدن تغییر دهند.

گفتنی است که آنچه مسلم است باید بادرک درست از این پاسخ‌ها فرصت ایجاد این تغییر به آنها داده شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار