ن و آمريکا مشارکت اقتصادي دو سوي اقيانوس آرام را به خطر انداخته است اختلاف ژاپن و آمریکا مانع از امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، آمریکا و ژاپن نتوانستند درباره شراکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام، پیمانی که پایه اصلی همکاری های بلند پروازانه تجارت آزاد بین 12 کشور دو طرف اقیانوس آرام به ویژه آمریکا، ژاپن، استرالیا، کانادا، ویتنام و شیلی را تشکیل می دهد، به توافق برسند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هر کدام بر مواضع اقتصادی و تجاری کشور متبوع شان ثابت قدم باقی ماندند و حاضر نشدند در این خصوص به هم امتیاز دهند.

قرار داد «شراکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام» پیمانی چندجانبه است که با هدف آزاد سازی و یکپارچه سازی اقتصادهای کشورهای منطقه آسیا- اقیانوس آرام شکل گرفته و اکنون چندین سال است درباره آن مذاکره صورت می گیرد و هیچ بار هم به نتیجه نرسیده است.

12 کشوری که در مجموع شراکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام را تشکیل می دهند، یعنی کشورهای آمریکا، ژاپن، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزلند، پرو، شیلی، ویتنام، مالزی، سنگاپور و برونئی در مجموع 40 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.

در این حال دو کشوراصلی تشکیل دهنده این شراکت اقتصادی آمریکا و ژاپن هستند. رهبران ژاپن و آمریکا، تصویب و اجرای شراکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام را در اولویت سیاست های اقتصادی خود قرار داده اند. اما تا زمانی که اختلافات این دوکشور،به عنوان اصلی ترین کشورهای تشکیل دهنده این پیمان حل نشود، نباید به تصویب و اجرای این توافقنامه مهم و بلندپروازانه تجارت آزاد امیدی بست. ژاپن امروز بازار فروش محصولات آمریکاست، به طوری که 60 درصد کل صادرات آمریکا به ژاپن صورت می گیرد. به همین دلیل، توکیو برای آنکه در این فرایند متضرر نشود، رشته موانع گمرکی سر راه واردات به کشور ایجاد کرده است که از جمله آنها می توان به اعمال مالیات بر محصولات و فرآورده های کشاورزی، دامی و خودرو اشاره کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار