تقلب نوعی از کلاهبرداری و برتری جویی بر دیگران

حجت الاسلام محمد رحیم‌لو گفت: تقلب نوعی از کلاهبرداری و حیله‌گری و گونه از نقص قانون است که باعث ایجاد برتری ناعادلانه متقلب بر دیگران می‌شود.

حجت ‌الاسلام محمد رحیم‌لو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: تقلب به معنای دگرگونی و وارونه نشان دادن یک چیز است بر اساس همین معنای لغوی،  تقلب مظاهر و مصادیق و اسم های گوناگونی می تواند پیدا کند تقلب در امتحان ، کم فروشی، گران فروشی، دروغ،‌احتکار، تهمت و ... از همین مصادیق است.
 
 وی افزود: البته حق الله و یا حق ‌الناس بودن این موارد هم با توجه به مصادیق باید مورد بررسی قرار باشد.
 
این کارشناس دینی تصریح کرد: دانش آموز یا دانشجویی که درجلسه امتحان تقلب می کند در واقع می خواهد به معلم و استاد بگوید  که درست را خوانده است و بلد است این افراد به گناه حق الناس مرتکب شده و حق دیگرانی را که درس خوانده‌اند ضایع کنند و چه بسا بعد‌ها به واسطه همین عمل به خود دیگران صدمه وارد خواهند کرد که این خود مقدمه ای است برای اینکه وارد انواع جرم‌ها  و بزه ‌های دیگر شود.
 
 حجت الاسلام رحیم لو گفت:  کسی که دروغ می‌گوید مطلبی که درست نیست را واقعی نیست را واقعی نشان می‌دهد  او با گفتن آن دروغ گذشته از اینکه اگر ضروری به فرد مقابل می‌رساند و مرتکب گناه حق‌الناس شده  نیز موجبات بی‌اعتمادی افراد جامعه را نسبت به خود و دیگران فراهم می‌کند و این خود یک گست اجتماعی است.
 
 وی تشریح کرد: منشا تقلب با توجه به مظاهر و مصادیق متفاوت است که همگی آنها به ضعف در ایمان به خداوند، عدم مسئولیت پذیری، ضعف در انگیزه و معاشرت، بی‌توجهی به آثار عمل و .... بر می‌گردد که با این وجود آثاری اجتماعی را در پی خواهد داشت مصادیق این آثار اجتماعی با توجه به دامنه و بردعمل و صدماتی که می‌زند نیز متفاوت می‌شود.
 
 این کارشناس دینی در ادامه گفت:  اولیه صدمه و عواقب آن در این گونه اعمال ابتدا به حود فرد برگشته و‌ در وجدان و روح و روان او تاثیر می‌گذارد نیز سبب سلب اطمینان،‌ حتی خود او نسبت به دیگران می‌انجامد.
 
 حجت الاسلام محمد رحیم‌لو خاطر نشان کرد:  سلب اطمینان، جدا شدن از پیوندهای اجتماعی، خانوادگی، جدا شدن از درگاه الهی خدا، پیامبران و آخرت، تکیه بر امکانات متزلزل و .... از آثار این گونه اعمال است.
انتهای پیام
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار