یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)/ 46

تقاضای دختر آلمانی از حضرت امام(ره)/ توصیه و دعای امام(ره) به زوجین چه بود؟/ دیدن عکس شهدا به توصیه پزشکان برای امام(ره) ممنوع شد

امضای عکس شهدا هنگامی متوقف شد که حضرت امام(ره) دچار یک سکته قلبی مجدد شدند. پزشکان توصیه کردند که چون دیدن عکس شهدا امام(ره) را متاثر می‌کند و ممکن است روی قلب مبارکشان اثر بگذارد، از آوردن آنها برای امضاء خودداری شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، عظمت و شخصیت حضرت امام(ره) به سان کوهی بود بسیار بزرگ که قله رفیعش در ورای ابرهای طبیعت سر به آسمان معنویت و عبودیت حق ساییده و با پیوند سرچشمه لایزال هستی،‌ وجودش از زلال معرفت سیراب گردیده بود و از گستره پیرامونش،‌ چشمه سارهای حکمت، جاری شده بود و تشنه کامان آب حیات را سرمست شوق وصال می‌نمود.



عظمت شخصیت امام(ره) و عمق و گستردگی آن حتی برای نزدیک ترین افراد و برجسته ترین شاگردان ایشان قابل دسترسی و شناخت دقیق نبود و کسی را هم یارای چنین ادعایی نیست، با این همه هر کس متناسب با درک و ظرفیت خویش و از بعد ظاهری و اثباتی،‌ قطره ای از دریای حکمت و فرزانگی امام(ره) را چشیده است و با جمع آوری این قطره‌هاست که جویبارهایی از آن دریای فضیلت برای تشنه کامان تاریخ و نسل‌های آینده، جاری می‌شود.
 
"محمد حسین رحیمیان" نویسنده کتاب "یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی قدس سره" می‌نویسد: این بنده ناچیز بیش از نیمی از عمرم را به سان خاری،‌ در کنار گل بی خار وجودش سر کردم، ولی به دلیل قابلیت، کمتر از طراوت و زیبایی ملکوتیش بهره مند شدم و بی گمان آنچه از او نصیبم شد، قطره ای بود از دریا و در عین حال آنچه از درک احساسم با قلم شکسته در قالب الفاظ ناقص می‌آید باز هم قطره ای است از دریا!

آنچه در زیر می‌آید هرگز نمی‌تواند معرف شخصیت والای حضرت امام(ره) باشد، بلکه فقط گوشه‌ای است از داستان آشنایی "محمد حسن رحیمیان" و خاطراتی چند از آنچه مستقیما شاهد و مرتبط با آن بوده است و البته در چند موردی که نقل صدها خاطره ای  است که از دیگران شنیده است.

علاقه مندان به خواندن خاطرات می‌توانند هر روز راس ساعت 6 صبح با مراجعه به سایت باشگاه خبرنگاران، ‌چند مورد از این خاطرات را مطالعه کنند و البته روند نقل این خاطرات در رسانه مذکور تا زمان رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

درخواست یک دختر آلمانی

درمورد دیگر، یک دختر خانم آلمانی طی نامه‌ای و ضمن درخواست عکس و امضای امام(ره) از محضر امام(ره) تقاضا کرده بود که معظم‌له چند جمله پندآمیز روی کارتی که در پشت نامه فرستاده بود، برای او بنویسد و حضرت امام(ره) جمله‌های زیر را مرقوم فرمودند و نامه برای او فرستاده شد:

بسمه تعالی
سعی کنید برای جامعه فرد مفیدی باشید. سعی کنید تحت تاثیر قدرت‌های شیطانی واقع نشوید. سعی کنید انسان متعهد باشید. ان شا‌الله سلامت باشید."

روح الله الموسوی الخمینی

دوستان را کجا کنی محروم

توکه با دشمـــنان نظر داری

حضرت امام(ره) تا آنجا که مربوط به شخص خود و در توانشان بود و درچهار چوب عقل وشرع می‌گنجید، هیچ گاه درخواست و تقاضای کسی را جواب ردّ نمی‌دادند.

هر روز صبح، در خلال برنامه‌های روزانه، کارهای متعددی را نیز در این رابطه انجام می‌دادند. تا آخرین روز قبل از انتقال به بیمارستان، درخرداد 1368 وعلی رغم کهولت سن و ضعف متزاید ومشاغل زیاد وسنگین مربوط به رهبری جهان اسلام، بدون اینکه حتی در یک مورد و یک بار! اظهار ملامت وگرفتگی و ناخرسندی کنند، این نوع کارها را که به ظاهر بسیار جزئی می‌نمود، انجام می‌دادند:




امضاء

روزانه چند قرآن و چند عکس از حضرت امام(ره) که بیشتر مربوط به خانواده‌ِ شهدا و بچه‌های جبهه بود، به وسیله‌ی ما و دیگر اعضای دفتر، نزدشان برده می‌شد. ایشان آن‌ها را امضاء می‌کردند و معمولاً چند استخاره نیز که درمورد درخواست مومنان بود، انجام می‌دادند.

تا چندی پیش از رحلتشان، روزانه عکس تعدادی از شهدا را که به وسیله‌ِی خانواده‌هایشان برای امضاء به دفتر رسیده بود، خدمتشان می‌بردیم. حضرت امام(ره) علاوه بر امضاء در بسیاری از موارد، جمله‌هایی را نیز روی عکس شهدا می‌نوشتند.

در بعضی موارد می‌نوشتند:
خداوند رحمت کند شهید سعید ما را.

و گاهی می‌نوشتند:

خداوند رحت ند این شهید سعید را.

در بسیاری از موارد، هنگام امضای عکس شهدا، آثار غم واندوهی سنگین در چهره‌ی مبارک و مهربانشان ظاهر می‌شد. گاهی از اسم و رسم صاحب عکس سوال.....

می کردند. از جمله یک روز که " عکس شهید غلامرضا رضایی" را که در هنگام شهادت، هنوز به سن بلوغ نرسیده بود، برای امضاء به دست مبارکشان دادم. حضرت امام(ره) چند لحظه ای به عکس خیره شدند و سپس سوال کردند:

این عکس کیست؟

آقای رسولی گفت: "اخ الزوجه آقای رحمیان است."

حضرت امام(ره) با آهنگی غم آلوده ذکر " لاالاالله " را به زبان آورند و سپس جمله‌هایی را همراه با امضاء زیر عکس نوشتند.

به هر حال، امضای عکس شهدا هنگامی متوقف شد که حضرت امام(ره) دچار یک سکته قلبی مجدد شدند. پزشکان توصیه کردند که چون دیدن عکس شهدا امام(ره) را متاثر می‌کند و ممکن است روی قلب مبارکشان اثر بگذارد، از آوردن آنها برای امضاء خودداری شود بدین ترتیب، این برنامه ترک شد، ولی در عین حال، بعضی از افراد باز هم گاهگاهی عکس شهدا در می آوردند و حضرت امام(ره)، با اشتیاق امضاء می‌فرمودند.

قابل ذکر است که چندی قبل، بریده یکی از جراید آمریکا را برای حضرت امام(ره) فرستاده بودند که در آن گزارش شده بود که امضای حضرت امام(ره)، به عنوان گران ترین امضاء در یکی از بازارهای بورس به فروش رسیده است که به عرض امام(ره) رسید و هیچ اعتنایی نکردند.



اجرای صیغه عقد

از دیگر کارهایی که حضرت امام(ره) تقریبا به طور روزانه، بیشتر در روزهایی که ملاقات و برنامه دست بوسی برقرار بود انجام می دادند، اجرای صیغه عقد ازدواج بود که در برخی روزها تا چهار مورد می رسید، برنامه اجرای عقد را حتی در سردترین روزها، با اینکه تقریبا در فضای باز و بی حفاظ می‌نشستند، انجام می‌دادند، حضرت امام(ره) در اجرای عقد، همچون سایر امور، گذشته از جهات شرعی، سخت ملتزم به رعایت مقررات قانونی بودند، به طوری که افراد متلزم بودند که قبل از تشرف برای عقد، حداقل کارهای قانونی را انجام دهند، در هنگام جاری ساختن صیغه عقد، حداقل زوجین و پدر و دختر حضور داشتند حضرت امام(ره) وکالت زوجه را به عهده می گرفتند و بعد از اجرای  عقد، به زوجین تبریک می‌گفتند. سپس آنها را به رعایت اخلاق اسلامی و سازگاری با یکدیگر توصیه و برای آنها دعا می‌کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار