تاريخ‌نگاری از روزهای رحلت امام خمينی(ره)

"زنگ تاریخ" با حضور یار صادق امام و استاد زنده وقایع انقلاب اسلامی/ مصونیت از هرگونه شبهه و سوء تفاهم‌های تاریخی

تهيه‌كننده «زنگ تاريخ» میگويد؛ اين برنامه با استفاده از خاطرات مستند سيدحميد روحانی تلاش كرده از شك و شبهه و سوء تفاهم‌های تاريخی مصون بماند .

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ملی؛ برنامه زنگ تاريخ با نزديك شدن به ايام رحلت حضرت امام خمينی (ره) برگ هايی از تاريخ روزهاي سوگ امت در رحلت امام را بيان خواهد كرد .

"ناصر عبداللهی نگار" درباره شكل گیری این برنامه تلویزیونی گفت: «زنگ تاریخ» سال 89 بر اساس طرحی از علی دارابی، معاون محترم سیما كلید خورد، این برنامه كه بر اساس كتاب 4 جلدی نهضت امام خمینی (ره) تالیف حجت الاسلام سید حمید روحانی و با اجرای ایشان آغاز به كار كرد، امسال سومین سال تولید را پشت سر می‌گذارد و تا كنون بیش از 400 قسمت آن در قالب برنامه های 15 دقیقه‌ای روی آنتن تلویزیون رفته است.

وی افزود: حجت الاسلام حمید روحانی از یاران امام خمینی (ره) به شمار می‌روند كه به حكم مستقیم ایشان موظف شدند اسناد و مدارك مربوط به این نهضت را جمع آوری و وقایع پر افتخار انقلاب اسلامی را برای استفاده آیندگان ثبت كنند، از همین روست كه بسیاری ایشان را به نام مورخ انقلاب اسلامی می‌شناسند.

این تهیه كننده گفت: حجت‌الاسلام روحانی از سرمایه‌های مهم جمهوری اسلامی و بخشی از تاریخ معاصر ایران است، به همین سبب تصمیم گرفتیم «زنگ تاریخ» شبكه دو را در اختیار ایشان قرار دهیم تا از شك و شبه، تخیلات و سوء تفاهم‌های تاریخی مصون بمانیم.

وی افزود: این برنامه در آغاز با طرح كلیاتی از وقایع تاریخی 100 سال اخیر ایران را مورد بررسی قرار داده و با پرداختن به دوران زندگی امام خمینی (ره)، معرفی خانواده و اساتیدی كه امام (ره) در محضر آنها علم آموزی كردند، به واكاوی ریشه‌های شكل‌گیری نهضت بزرگ انقلاب اسلامی می‌پردازد.

این تهیه كننده گفت: امام خمینی (ره) از كودكی در خانواده عالم و روحانی و مبارز رشد و نمو كردند و این سبك زندگی روی ایشان تاثیر به سزایی گذاشته و سبب شد حضرت امام (ره) از همان اوان جوانی به مبارزه روشنگری بپردازند، ایشان خیلی زود به جایگاه مهمی در حوزه علمیه قم دست پیدا كردند و چنان مورد لطف و عنایت مرجع عالیقدر آیت‌الله بروجردی قرار گرفتند كه بارها ایشان امام(ره) را امید آینده اسلام و حوزه علمیه خوانند.

وی افزود: پس از رحلت آیت‌الله بروجردی بود كه حاج آقا روح الله به عنوان جانشین این مرجع بزرگ و برای رهبری جهان تشیع برگزیده می‌شوند و همان ایام درصدد بر می‌آیند تا چتری از وحدت و یك پارچگی در حوزه‌های علمیه سراسر كشور ایجاد كرده و به روشنگری علیه شاه بپردازند.

عبداللهی نگار گفت: از زمانی كه امام خمینی (ره) به طور رسمی حملات خود نسبت به شاه و رژیم صهیونیستی را گسترش می‌دهند، رژیم پهلوی فشارهای خود را بر این عالم بزرگوار تشدید كرده و وقایعی رقم می‌خورد كه تك تك آنها جز به جز از زبان حجت الاسلام روحانی در فصل نخست «زنگ تاریخ» روایت شدند.

وی افزود: این برنامه در فصل دوم موضوع با دستمایه قرار دادن موضوع حوادث و مسائل پس از تبعید امام و تاثیر ایشان بر حوزه علمیه نجف، به موضوعاتی مهمی مثل طرح نظریه استقرار حكومت اسلامی توسط امام و وقایع پس از ان می پردازد؛ نظریه‌ای كه با استقبال مردم در داخل و خارج كشور مواجه شده و بسیاری از جوانان نیز در راه تحقق آن به شهادت رسیدند.

به گفته عبداللهی نگار در فصل دوم «زنگ تاریخ» گروه‌ها و چهره‌های شاخص نهضت انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند.

این تهیه كننده با اشاره به تولید فصل سوم این برنامه تاریخی گفت: اكنون سری جدید «زنگ تاریخ» با تغییرات مختصری در دست تولید است و در آن به حوادث و وقایع دهه 50، از فراگیر شدن نهضت تا تبدیل آن به انقلاب اسلامی پرداخته خواهد شد.

وی درباره وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامه های تاریخی تولید شده در سیما گفت: به اعتقاد من پیش از این برنامه هیچ اثری تولید نشده كه با ذكر دقیق جرئیات و با تكیه بر اسناد و مدارك مستدل وقایع انقلاب اسلامی را روایت كند.

تهیه كننده «زنگ تاریخ» گفت: در واقع همه ساله در ایام مبارك فجر تعدادی برنامه مناسبتی با محتوای تكراری تولید و پخش می‌شوند، اما زنگ تاریخ با حضور یار صادق امام و استاد زنده وقایع انقلاب اسلامی به بیان بی‌واسطه تلخ و شیرین تاریخ معاصر كشور می‌پردازد.

«زنگ تاریخ» كاری از گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبكه دو سیماست كه روزهای زوج ساعت 20:15 از شبكه دو سیما پخش می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار