"زهرا حسینی" در نشست کتاب "دا":

حاضر نیستم "دا" را "تهمینه میلانی" بسازد/ "همایون اسعدیان" برای ارزش‌ها ارزش قائل است

اگر در تمام دنیا یک کارگردان زن، و تنها "تهمینه میلانی" باقی مانده باشد حاضر نبودم که ساخت سریال "دا" را به او بسپارم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران،‌ حاضر در محل برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب  عصر امروز نشست "کتاب دا" با حضور "سیده زهرا حسینی" راوی این کتاب در غرفه‌ی سوره‌ی مهر برگزار شد.

بنابر این گزارش "زهرا حسینی" در ابتدای این نشست ضمن برشمردن عوامل مؤثر بر استقبال از این کتاب عنوان کرد:‌ چندین عامل باعث شد که این کتاب از استقبال خوبی از جانب مردم برخوردار باشد سالیان سال بود که روایت‌هایی از جنگ و عملیات‌ها و لحظه‌ی جنگیدن گفته می‌شد و در این میان این‌که حالا یک زن راوی این کتاب است باعث شد این کتاب از استقبال بیشتری برخوردار شود وی افزود: عامل دیگر صداقت درگفتار بود، زیرا من تلاش کردم که هرآنچه در آن دو هفته در خطوط درگیری دیده بودم را روایت کنم. این روایت‌ها سخت و تلخ بود، اما نه آنقدر تلخ که باعث ناامیدی شود. گفتار صادقانه، صمیمانه و ساده، همه باعث شدند که این کتاب از استقبال خوبی برخوردار شود. البته در این کار از همه مهم‌تر این بود که من آن را برای رضای خدا انجام دادم و نوشتن درس‌های گفته شده 7 سال زمان برد و یادآوری این خاطرات برای من بسیار سخت بود.

البته سعی کردم که تمام خاطرات را بازگو کنم. وی ادامه داد با این کار جوان‌های امروز که در آن سال‌ها نبودند احساس می‌کنند که در آن مقطع زمانی حضور داشتند.  

"حسینی" در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتشار این کتاب در کشور آمریکا عنوان کرد: تمام مفاهیم انسانی برای همه‌ی ملت‌ها مشترک است البته یک‌سری از مفاهیم مختص یک مکتب است که باقی مذاهب قادر به درک آن نیستند و پرفسور "استراک‌من" این مسئله را جدی گرفت و اعلام کرد:‌ ممکن است که برخی از این مسائل را حذف کند. زیرا همانطور که گفتم درک این مسائل سخت است اما او باقی مفاهیم را ترجمه کرد.

راوی کتاب "دا" ادامه داد: جنگ‌ها بیشتر جنبه‌ی مردانه دارند و تنها در جنگ‌های دفاعی امکان حضور خانم‌ها و بچه‌ها وجود دارد و هنگامی که یک جنگ دفاعی می‌شود مسئله‌ی انسانی نیز در آن وجود دارد جنگ ما زمانی بود که یک کشور ابر قدرت به خاطر در خطر افتادن منافع خود از استقلال کشور ما می‌ترسید و به همین دلیل به هر جنایتی دست زد اما ملت ما یک شبه همه سرباز شدند زیرا برای دفاع از استقلال و نظام کشور خود تمایل داشتند. و در این میان روایت‌گری یک زن می‌تواند عامل مهمی برای جلب توجه مردم در سراسر جهان به این موضوع باشد.

"حسینی" با اشاره به تبدیل شدن کتاب "دا" به یک سریال با عنوان سریال "دا" بیان کرد:‌ هنوز فیلم‌نامه‌ی این سریال را ندیده‌ام اما به "همایون اسعدیان" و گروه سازنده‌ی این فیلم اعتماد دارم.

وی ادامه داد: ‌قبل از این کارگردانی این اثر از طرف بسیاری از کارگردانان و به خصوص "تهمینه میلانی" پیشنهاد شده‌بود. اما من گفتم اگر در تمام دنیا یک کارگردان زن و فقط "تهمینه میلانی" باقی مانده باشد. حاضر نیستم که ساخت این اثر به دست او باشد زیرا ما دو تن تضاد افکاری بسیاری با هم داریم و در پی این مسئله جلسات بسیاری گذاشته شد اما من همچنان با کارگردانی او مخالفت داشتم. 
 
وی بیان کرد:‌ در ادامه به این نتیجه رسیدیم که یک کارگردان که برای ارزش‌ها، ارزش قائل باشد انتخاب شود. زیرا این کتاب تنها کتاب من نیست و برای شهدا و خانواده‌ی آن‌ها و ملت ایران است.

وی بیان کرد: "همایون اسعدیان" به واقع قدر ارزش‌ها را می‌داند و یک انسان با اخلاق است.

"حسینی" خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت جسمانی‌ام تا کنون موفق به خواندن فیلم‌نامه‌ی "دا" نشده‌ام اما تا حدودی از طریق اینترنت از کارهای اولیه‌ی ساخت فیلم با خبر هستم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هوشیار
۰۹:۰۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۳
رحمت به تو شیر پاک خورده.