باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

زن پیشخدمتی که رئیس "ویکی پدیا" شد/ وقتی "ویکی پدیا" اطلاعات رئیس خودش را هم سانسور می‌کند!

تبعیض و سانسور در معرفی رئیس ویکی پدیا، نکته شاخصی است که در فضای مجازی بوضوح قابل رویت است.

"لیلا ترتیکوف" از اول ژوئن 2014 جانشین "سو گاردنر" شده و مدیریت "بنیاد آمریکایی ویکی مدیا" در سانفرانسیسکو را به عهده خواهد گرفت. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به حواشی این جانشینی در رأس بزرگترین مرجع اطلاع‌رسانی آنلاین می‌پردازیم.


*** ویکی مدیا و ویکی پدیا

بنیاد ویکی مدیا، بخش‌های مختلفی از جمله "دانشنامه آزاد ویکی پدیا" را به صورت مجموعه‌ای از پروژه‌های اطلاع‌رسانی اداره می‌کند. ویکی پدیا در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین منابع اطلاعاتی آنلاین در فضای مجازی تبدیل شده و صفحات این سایت، ماهانه بیش از 488 میلیون بازدیدکننده دارد.


این دانشنامه اینترنی چندزبانه، با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی و در این سایت عضویت ویژه داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند.

ویکی‌پدیا از آوریل ۲۰۰۷ تاکنون یکی از 10 سایت برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان بوده‌ و بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیای انگلیسی مربوط می‌شود. ویکی‌پدیاهایی که بیش از یک میلیون مقاله دارند به ترتیب عبارتند از انگلیسی، هلندی، ‌آلمانی، سوئدی، فرانسوی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و لهستانی.

تعویض مدیریت بزرگترین مرجع اطلاع‌رسانی آنلاین، قطعاً خالی از اهمیت نیست. از تابستان امسال مدیریت و مسئولیت "ویکی پدیا" با 30 میلیون مقاله و بیش از 280 زبان زنده دنیا با "ترتیکوف" است.


*** رئیس جدید ویکی پدیا کیست؟

لیلا ترتیکوف (Lila Tretikov) مدیرعامل آمریکایی و اصالتاً روس‌تبار است. این زن 36 ساله دختر یک کارگردان و یک ریاضیدان است که در 16 سالگی از مسکو به نیویورک آمده‌اند.


ترتیکوف در آمریکا ابتدا به عنوان پیشخدمت مشغول به کار شد و در همین حین زبان انگلیسی را فراگرفت. او سپس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا به تحصیل در رشته کامپیوتر پرداخت و از مالکیت شرکت‌های نرم‌افزاری متعددی برخوردار شد.

چنانچه گفته شد ترتیکوف قرار است از ابتدای ژوئن 2014 ریاست مجموعه ویکی مدیا را به عهده بگیرد.


*** رزومه‌ای پربار از "سو گاردنر" در ویکی پدیا

طبق داده‌های موجود در خود سایت مرجع ویکی پدیا "سو گاردنر"(Sue Gardner) 45 ساله، رئیس قبلی ویکی مدیاست. وی علاوه بر تکنولوژی در زمینه‌ امور به اصطلاح بشردوستانه هم فعالیت می‌کند و گفته می‌شود در حال حاضر سرمایه‌ای برابر ۲۱ میلیون دلار دارد.


این زن از سال 2007 تاکنون یعنی به مدت هفت سال پیاپی مدیریت دایرة‌المعارف آنلاین ویکی پدیا را به عهده داشت و آن را به لحاظ شهرت و رونق زیرورو کرد؛ رسانه‌ها می‌گویند وی قرار است تا پایان ماه جاری از این سمت کنار گذاشته شده و از این به بعد در عرصه‌های دیگری برای داشتن "اینترنت آزاد" مبارزه کند. او می‌خواهد کتابی بنویسد یا سازمان جدیدی را راه‌اندازی کند.

طبق نامه خداحافظی گاردنر که روزنامه آلمانی "بیلد" آن را منتشر کرد، وی قصد ندارد تمرکز خود بر اینترنت را کم یا آن را به دست کسانی رها کند که مدعی است فقط برای پول درآوردن کار می‌کنند:

«من زحمات زیادی برای مجموعه ویکی مدیا کشیدم. ویکی مدیا در شش ماهه دوم سال 2012 بیش از میلیون‌ها دلار دارایی داشته است. البته همچنان نگران این هستم که اینترنت در چه راهی توسعه می‌یابد و چه کسانی در توسعه آن باید نقش داشته و چه کسانی نباید نقشی داشته باشند. به همین خاطر من تنها زمانی صحنه را ترک می‌کنم که روی جانشین خودم کار کرده باشم. این پروسه حداقل شش ماه طول می‌کشد.»


به گزارش روزنامه آلمانی "بیلد" در روز یکشنبه 4 می 2014 بخش آلمانی ویکی پدیا، یک صفحۀ بسیار مختصر در معرفی ترتیکوف ایجاد کرده که در کمال تعجب، این صفحه آماده حذف است؛ دلیل ذکرشده برای آن هم این که ترتیکوف فرد چندان مهمی نیست که بخواهیم صفحه مجزایی به او اختصاص دهیم!



این روزنامه آلمانی به مقایسه جالبی دست زده و می‌افزاید:

این در حالی است که رئیس قبلی ویکی پدیا، خانم "گاردنر" در سال 2012 توسط نشریه "فوربس" به عنوان یکی از 100 زن مهم دنیا نام گرفت. این مجله هر سال به بررسی، انتخاب و معرفی با نفوذترین و قدرتمندترین زنان جهان می‌پردازد. بدیهی است که گاردنر از مدتها پیش دارای صفحه شخصی در این دانشنامه مرجع است.

این تبعیض در معرفی رئیس قبلی و رئیس جدید ویکی پدیا، نکته شاخصی است که شاید بعدها و زمان تشکیل حلقه مدیریتی جدید در ویکی پدیا به آن پی ببریم.

گزارش از طاهری

منابع:

http://www.bild.de/geld/wirtschaft/wikipedia/ex-kellnerin-wird-neue-chefin-35811270.bild.html
http://www.heute.at/news/multimedia/art23657,1011486
http://de.wikipedia.org/wiki/Lila_Tretikov
http://de.wikipedia.org/wiki/Sue_Gardner


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار