آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر:

مهمترين كار در كشور عقلاني كردن مديريت جامعه است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جامعه بايد عقلاني شود و خود را از سنت‌هاي تحميل شده رها سازد، البته نبايد سنت‌ها را فراموش كنيم، بلكه بايد شرايط زماني و مكاني را كه از دستورات نظام اسلامي است، در نظر بگيريم.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "آيت‌ الله هاشمي رفسنجاني" در نشست فرهيختگان، نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر كه در تالار همايش سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد، اظهار شدات: مهمترين كار در كشور، عقلاني كردن مديريت جامعه و در نظرگرفتن عقل در تمامي امور است.

وی با بيان اينكه به لحاظ وجود ميليون‌ها تحصيل‌كرده در كشور، داراي يك جامعه فرهيخته هستيم، گفت: جامعه بايد عقلاني شود و خود را از سنت‌هاي تحميل شده رها سازد، البته نبايد سنت‌ها را فراموش كنيم، بلكه بايد شرايط زماني و مكاني را كه از دستورات نظام اسلامي است، در نظر بگيريم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در اسناد معتبر كه مورد قبول همگان است، وجود دو پيغمبر در ظاهر و باطن به اثبات رسيده كه پيغمبر ظاهر، انبيا و پيغمبر باطن، عقل در وجود انسان هستند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به كتابي با عنوان "آزاد انديشي ديني" از آثار خويش اشاره و تصریح کرد: در کتاب مذکور به دو نوع آزادانديشي مطلق و ديگري آزاد انديشي بر مبناي معارف و فهم اسلام تاکید شده و روايتي از توصيه‌هاي امام كاظم(ع) به هشام بن حكم در كتاب تحفه العقول است كه 95 درصد احكام عقلي و 5 درصد آنها نقلي است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه همه رذايل اخلاقي در جهل و همه مكارم اخلاقي در عقل است، بيان كرد: اگر بتوانيم مكارم اخلاقي را در جامعه شكل دهيم، آن جامعه موعود الهي و مدينه فاضله است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: اگر بناست فرمايش "مقام معظم رهبري" براي نامگذاري سال تحقق پيدا كند، بايد مؤلفه‌هاي فرهنگ اسلامي نظير صداقت، امانت، شجاعت، وفاي به عهد و راستي گفتار در جامعه گسترش يابد و با اخلاقيات اسلامي جامعه را بسازيم.

وی خاطرنشان كرد: تجسس از بدترين رويه‌هاي زندگي است و ما حق نداريم در اسرار، عقايد و زندگي مردم تجسس كنيم و به اسم امنيت بزرگترين گناه را مرتكب شويم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به نحوه چگونگي ساخت كتابخانه ملي اشاره و تصریح کرد: اين كتابخانه در ابتدا به صورت انباري بود كه با وضع قانوني در مجلس شوراي اسلامي، اوضاع آن بهتر شد و طرحي به عنوان  ميدان فرهنگ شامل يك كتابخانه، دو فرهنگستان و يك مركز اسناد ملي براي آن ارائه كرديم تا اينجا را به سند واقعي تمدن ايراني تبديل كنيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به مسئولان سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: يك وظيفه بسيار مهم شما اين است كه تعداد اسناد را بيشتر و آنها را به مردم معرفي كنيد، چرا كه ايران يك كشور تازه به دوران رسيده نيست، بلكه داراي هزاران سال سابقه¬ي تمدن و فرهنگ است.

گفتنی است در آغاز اين مراسم "سيد رضا صالحي اميري" رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي به ارائه گزارشي از نحوه فعاليت‌هاي اين سازمان پرداخت و "تقي آزاد برمكي" استاد برجسته دانشگاه تهران درباره جامعه‌شناسي و زندگي اجتماعي، "ناصر مهدوي" استاد دانشگاه شهيد بهشتي درباره مثنوي و عرفان و همچنين "حجت‌الاسلام دعائي" نماينده ولي فقيه و مدير مسوول روزنامه اطلاعات و "حجت‌الاسلام يونسي" دستيار ارشد رئيس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي مذهبي سخنراني كردند و سپس "محسن هاشمي" به مناسبت رونمايي از دو كتاب جديد، گزارشي از چرايي و چگونگي تأسيس دفتر نشر معارف انقلاب ارائه كرد.


انتهای پیام/
برچسب ها: هاشمی ، مجمع ، مصلحت ، نظام ، ایران ، کشور ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار