امروز در تاریخ؛

از ولادت امام جواد(ع) تا تصویب آرم جمهوری اسلامی ایران

ولادت امام جواد(ع)، تصویب آرم جمهوری اسلامی ایران، روز وقف، امضای قرارداد صلح بین فرانسه و آلمان، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 20 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 10 رجب 1435 هجری و 10 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت "امام محمدتقی(ع)، جواد الائمه(ع)" (195 ق)
حضرت امام محمدتقی(ع) امام نهم، در مدینه‌ی منوره به دنیا آمد. روز تولد آن حضرت را پانزده و نوزده رمضان نیز گفته‌اند. ابوجعفر، کنیه و جواد، تقی، قانع، مرتضی و نجیب از القاب آن امام می‌باشند. نام مادر امام را سَبیکِه گفته‌اند. آن حضرت در 8 سالگی و در زمان مأمون به امامت رسید و در عصر معتصم عباسی در 25 سالگی شهید شد. فرزندان امام جواد(ع) را چهار تن ذکر کرده‌اند. آن امام بزرگوار، از محبوبیت فوق العاده‌ای در میان مردم برخوردار بود. آن حضرت به واسطه‌ی بخشندگی زیادی که داشت به جواد به معنای بخشنده مشهور شد.

خانه‌ی امام جواد(ع) پناهگاه نیازمندانی بودکه از هر سو ناامید شده و به مساعدت امام چشم دوخته بودند. در دوران امام جواد(ع) حوزه‌ی نفوذ اسلام، پهنه‌ی گسترده‌ای را شامل می‌شد.این امر زمینه را برای انتقال و نشر آراء مختلف فراهم آورد و باب مباحثه و گفت‌وگو بین اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان را باز کرد. در این میان، آن امام به عنوان یادگار پیامبر اسلام(ص)، از هر فرصتی بهره می‌برد تا مردم را با علوم و معارف والای اسلامی آشنا سازد و از نفوذ اندیشه‌های غیرالهی جلوگیری کند.

ورود "مورگان شوستر" آمریکایی به تهران به منظور اصلاح امور مالی کشور (1290 ش)
به دنبال موافقت مجلس با استخدام مستشاران خارجی برای سامان دادن اوضاع اقتصادی کشور، دولت ایران در پی انجام قراردادی با ایالات متحده آمریکا، یک هیئت مستشار مالی برای اصلاح امور مالی به کشور دعوت کرد و در این روز، هیئتی به ریاست مورگان شوستر وارد ایران شد. مجلس شورای ملی با اطمینان به حسن نیت شوستر و همراهانش، به آنان درباره هر نوع فعالیت برای اصلاح امور مالی ایران، اختیار تام داد، ولی این عمل ایران، به دولت روس بسیار گران آمد و روس‌ها مصمم شدند کاری کنند که شوستر و معاونینش از کار برکنار شوند. از این رو، به بهانه‌ای واهی به دولت ایران برای اخراج شوستر اولتیماتوم داد که با مخالفت مجلس مواجه گردید. در این حال قوای روس نیز به شهرهای آذربایجان و به ویژه تبریز یورش بردند و به قتل و غارت پرداختند. این عمل، دولت ایران را به برکناری شوستر وادار کرد و فردی وابسته به روس‌ها را به جای وی برگزید.

ارتحال عالم ربانی آیت‌اللَّه "محمد کوهستانی بهشهری" (1350 ش)
آیت‌اللَّه محمد کوهستانی بهشهری پس از تحصیل دروس مقدماتی در زادگاه خود، به نجف اشرف عزیمت کرد و در حلقه درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی جای گرفت. ایشان پس از اخذ درجه اجتهاد به زادگاه خود، کوهستان، بازگشت و به دور از هیاهوی شهر به تدریس و ارشاد مردم پرداخت. آیت‌اللَّه کوهستانی در همان محل کوچک، چندین مدرسه بنا کرد و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت که شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد از آن جمله‌اند. این عالم ربانی سرانجام در 20 اردیبهشت 1350 ش برابر با 14 ربیع الاول 1391 ق بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

آزادی منطقه شلمچه توسط رزمندگان اسلام (1361 ش)
رزمندگان اسلام درادامه عملیات ظفرمند بیت المقدس منطقه شلمچه را ازتصرف قوای بعثی آزاد کردند. دراین روز با آزادی شلمچه اراضی آزادشده بدست نیروهای پرتوان اسلام حدود3060کیلومترمربع محاسبه شد و تعداد هواپیماهای سرنگون شده دشمن به بیش از26فروند رسید.

رحلت حجت‌الاسلام دکتر "سیدجواد مصطفوی" نویسنده و محقق معاصر (1368ش)
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجواد مصطفوی، نویسنده، محقق و استاد معاصر ایرانی، در سال 1301 ش در خانواده‌ای روحانی و اهل علم در مشهد به دنیا آمد. دکتر مصطفوی پس از گذراندن دوره لیسانس و فوق لیسانس در  دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران موفق به اخذ درجه دکترا در رشته منقول گردید. این محقق بزرگوار از سال 1348 تا پایان عمر یکسره به تدریس، تالیف و تحقیق مشغول بود و در طی این سال‌ها، دانش آموختگان فراوانی از محضر درسش استفاده بردند. دکتر سیدجواد مصطفوی، با تحصیل و مطالعه در رشته‌های مختلف علوم دینی، تبحری خاص در این علوم یافت و آثار ارزشمندی به یادگار گذاشت که رابط نهج‌البلاغه با قرآن، کاشف الالفاظ نهج‌البلاغه و ترجمه و شرح اصول کافی در چهار جلد، از آن جمله‌اند. این پژوهشگر و مدرس فرزانه و محقق گرانقدر که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ریاست دانشگاه علوم اسلامی مشهد، را برعهده داشت سرانجام در بیستم اردیبهشت 1368 در 67 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در همان شهر به خاک سپرده شد.

درگذشت محمد گلبن ، پژوهشگر ایرانی (1392ش)
این پژوهشگر که به دلیل سکته‌ی مغزی از 12 دی‌ماه در بخش مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان بستری شده بود، اواخر فروردین‌ماه از بیمارستان مرخص شد. محمد گلبن متولد سال 1314 در اردستان، از 16سالگی وارد فضای مطبوعات شده بود. او ده‌ها عنوان کتاب و مستندات را تدوین و گردآوری کرده است

تصویب آرم نهایی جمهوری اسلامی ایران توسط امام خمینی(ره) (1359 ش)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قرار بر این شد آرمی به عنوان نماد و نشان جمهوری اسلامی ایران معرفی شود که بیانگر روح دین‌خواهی و اسلام طلبی ملت مسلمان ایران باشد. از این رو پس از فراخوان شورای انقلاب برای تهیه این آرم، طرح‌های متعددی به این شورا رسید که سرانجام از میان آنها یک طرح مورد پذیرش قرار گرفت. در نهایت با ارایه این آرم به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، طرح مزبور به تصویب رسید.

این آرم به صورت چهار هلال و یک ستون میانی و نشانگر کلمه مقدس "اللَّه" می‌باشد و در عین حال کلمه مبارک "لا اله الا اللَّه" را نیز تشکیل می‌دهد. در توضیح محتوای این شکل نمادین می‌توان گفت که ستون میانی یا شمشیر، نشانه اقتدار و قدرت؛ هلال نشان‌دهنده رشد، پنج جز اصلی نمایشگر اصول پنج‌گانه دین (مذهب تشیع)، و ترکیب متقارن بیانگر تعادل و میزان و عدالت می‌باشد. این آرم از آن پس در وسط رنگ سفید پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و بر بالای عنوان تمام وزارتخانه‌های کشور قرار گرفت.

رحلت عالم و مجتهد بزرگ آیت اللَّه "میرزا باقر قاضی تبریزی" (1366 ق)
میرزا باقر قاضی تبریزی فرزند میرزا محمدعلی در سال 1285 قمری در تبریز متولد گردید. وی از محضر اساتیدی چون میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، ملاحسینقلی همدانی، فاضل شربیانی، آخوند خراسانی، علامه محمد کاظم یزدی، شریعت اصفهانی و شیخ حسن مامقانی بهره‌ها گرفت. این عالم ربانی پس از کسب اجازات متعدد از اساتید معظم خویش، به تبریز مراجعت کرد و به تدریس و رفع حوایج مردم پرداخت. از میرزا باقر قاضی آثار گران‌بهایی چون حاشیه‌ی رسائل شیخ مرتضی انصاری، حاشیه‌ی ریاضُ المسائل، حاشیه‌ی فُصول الاصول و الدُّرَرُ الغَرَویَّه فی الفوائِدُ العلمیه و... باقی‌مانده است. میرزا باقر، اخلاق حسنه‌ای داشت؛ انسانی حلیم، متواضع و به دور از مسایل دنیوی بود و تا آخرین لحظه‌ی زندگی، از وجوهات شرعی استفاده‌ی شخصی نکرد. این عالم بزرگ سرانجام در دهم رجب 1366 قمری در 81 سالگی در تبریز وفات یافت و پیکر مطهرش با شکوهی تمام، تشییع و تدفین شد.20 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 10 رجب 1435 هجری و 10 می 2014 میلادی

حمله ارتش آلمان نازی به بلژیک، هلند و لوکزامبورگ و گسترش جنگ جهانی دوم (1940م)
با گسترش دامنه جنگ جهانی دوم در اروپا، هیتلر نقشه تصرف نروژ را کشید و خود را در آوریل 1940م برای این کار آماده کرد. ولی حضور ناوگان انگلیس در بنادر نروژ این امر را با مشکل مواجه نمود. نروژ تا اواخر آوریل با کمک ناوگان جنگی انگلیس در برابر آلمانی‌ها مقاومت کرد ولی بروز مخالفت‌های داخلی با ادامه جنگ و تشکیل یک حکومت طرفدار آلمان در این کشور مقاومت نروژی‌ها را درهم شکست و با خروج خانواده سلطنتی نروژ و اعضای دولت آن از این کشور، نیروهای انگلیسی نیز در روزهای دوم و سوم مه 1940م بنادر نروژ را ترک کردند. بلافاصله پس از عقب‌نشینی نیروهای انگلیسی از نروژ، هیتلر فرمان حمله در جبهه غرب را صادر کرد. در این نبردها، تاکتیک جنگی هیتلر به جای حمله مستقیم به خطوط دفاعی مستحکم فرانسه در طول مرزهای آلمان، حمله به خاک فرانسه از طریق مرزهای بلژیک بود. به همین جهت نیروهای آلمان در سحرگاه دهم ماه مه 1940م، هر سه کشور کوچک بلژیک، هلند و لوکزامبورگ را مورد یورش خود قرار دادند. در این میان، نیروهای آلمان، خطوط دفاعی فرانسه را درهم شکست و در 13 مه آن سال وارد خاک فرانسه شدند. این حملات زمینه سقوط پاریس و تصرف کشور فرانسه را فراهم آورد و جنگ را شدت بخشید.

امضای قرارداد صلح بین فرانسه و آلمان و پایان جنگ‌های دو کشور (1871م)
به دنبال شکست فرانسه در جنگ با آلمان، قرار داد صلح میان دو کشور در دهم مه 1871م، در شهر فرانکفورت آلمان به امضا رسید. بر اساس این قرارداد که وحدت آلمان را تحت رهبری بیسمارک صدراعظم این کشور قطعی می‌کرد، فرانسه علاوه بر پرداخت غرامت، برخی از سرزمین‌های خود را به آلمان واگذار نمود. با شکست فرانسه که مهم‌ترین رقیب آلمان در اروپا بود، کشور آلمان به یک امپراتوری قدرت‌مند تبدیل شد. در حقیقت بیسمارک، وحدت آلمان را با جنگ تامین نمود و به وسیله صلح آن را تضمین و تحکیم کرد. قراردادهای صلح با اتریش و ایتالیا در سال‌های بعد نیز آلمان را به یک قدرت برتر در زمینه سیاسی، نظامی و اقتصادی تبدیل نمود.

تولد "فرانسوا رائول" شیمی دان فرانسوی (1830م)
فرانسوا ماری رائول شیمی دان فرانسوی در 10 مه 1830م در پاریس به دنیا آمد. وی پس از اخذ دکتری از دانشگاه پاریس به تحقیقات علمی در شیمی پرداخت تا اینکه پس از سال‌ها تحقیق و بررسی و آزمایش، به عنوان یکی از پایه‌گذاران دانش نوین شیمی و فیزیک مطرح شد. رائول در زمنیه کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش مواد، قوانینی را کشف کرد که به نام خود او ثبت شده است و به عنوان قوانین "رائولت" معروف می‌باشد. این قانون درباره تنزل نقطه انجماد به این صورت می‌باشد که در محلول‌های رقیق یک جسم تجزیه‌ناپذیر، پایین آمدن نقطه انجماد، به نسبت مستقیم عیار محلول و به نسبت عکس جرم ماده حل شده تغییر می‌کند. این مسئله درباره بالا رفتن نقطه غلیانْ با همان نسبت‌ها صادق می‌باشد. از قوانین رائول برای تعیین تقریبی میزان جرم ملکولی عناصر استفاده می‌شود. این دانشمند فرانسوی سرانجام در اول آوریل سال 1901م در 71 سالگی درگذشت.

اعلام موجودیت جبهه پولیساریو در صحرای غربی (1973م)
جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در شمال غربی افریقا از قرن پانزدهم مورد تهاجم استعمارگران پرتغالی قرار داشت. بعدها اسپانیا در این منطقه مسلط گردید و سال‌ها آن را در استعمار خود داشت. در طی سال‌های بعد، مبارزات ضد استعماری مردم صحرا، به فزونی گرایید و در سال 1973م گروهی از مبارزان با سابقه که تنها راه کسب آزادی و استقلال را قیام مسلحانه تشخیص داده بودند، جبهه خلق برای آزادی موسوم به پولیساریو را تأسیس نمودند. این جبهه با استقبال مردم صحرا مواجه شد و فعالیت‌های آن علیه استعمار اسپانیا به سرعت گسترش یافت تا جایی که نیروهای اسپانیایی در سال 1975، صحرای غربی را ترک کردند. اما دولت اسپانیا اداره این سرزمین را به مراکش و موریتانی واگذار کرد. پس از چندی موریتانی از ادعای خود درباره صحرا چشم پوشید ولی این درگیری‌ها با مراکش ادامه پیدا کرد. سرانجام دو طرف در سال 1991م با وساطت سازمان ملل عملیات نظامی را متوقف کردند و قرار شد که سرنوشت صحرای غربی را همه‌پرسی مردمی تعیین کند که این رفراندوم به دلایلی صورت نگرفت. با این حال کشورهای زیادی جبهه پولیساریو را به عنوان نماینده صحرا می‌شناسند.

روز وقف
سنت وقف از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است که انسان در نتیجه تعالیم انبیای الهی آن را از گذشته های بسیار دور تاریخ به وجود آورده و در صحنه حیات انسانی به صورت پدیده ای اجتماعی برای همه نسل ها به ودیعت نهاده است . وقف از حسنات موکد دینی و در زمره اعمال صالح باقیه است و از نظر اخلاقی ، بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی است. وقف تأسیسی اجتماعی است که از وارستگی و آزادگی و علو طبع واقف خود حکایت می کند و به عمل خیر واقف، مهر ابدیت و جاودانگی می زند.

وقف عملی است باقی و صالح ، و انفاقی است عاری از منت ، و احسانی است خالی از اذیت و به دور از تحقیر دیگران ، و صدقه ای است دائمی ، مستمر بدون ریا و وامی است بدون اضطراب از بازپرداخت آن و تعدیل ثروتی است با رضا و رغبت، بدون اکراه و اجبار و در طلب رضایت خداوند متعال. وقف از کنز اموال و تکاثر و بروز اختلاف فاحش طبقاتی به نحو موثر جلوگیری می کند .در همین راستا و با هدف ترویج این سنت حسنه این روز به نام روز وقف نامگذاری شده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار