پالایشگاه‌های مینی ریفاینری فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو

یک کارشناس انرژی:"مینی ریفاینری" بهترین راه گریز تبدیل نفت خام به فرآورده‌های پالایشی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: فرهنگ احداث پالایشگاه‌های مینی ریفاینری تا به حال چندان در کشور نبوده است اما در حال حاضر با حمایت دولت از بخش خصوصی این امر گسترش خواهد یافت.


محمدعلی کریمیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: تنها راه ورود بخش خصوصی برای تجارت در صنعت نفت احداث و گسترش پالایشگاه‌های مینی ریفاینری است.  

وی ادامه داد : درحال حاضر این نفت خام ایران است که در شرایط تحریم است و بهترین راه گریز خرید نفت خام به وسیله بخش خصوصی از دولت و تبدیل آن به فرآورده است.  

کریمیان ادامه داد: خوشبختانه مدت زمان کوتاهی است که بورس نفت راه‌اندازی شده است و سرمایه‌گذار به آسانی می‌تواند نفت مورد نیاز را در حجم پایین تهیه کند و نفت خام را به مواد پالایشی مثل بنزین، مازوت و قیر و هیدرو کربن تبدیل کند که شامل تحریم نیست و بازارهای خوبی در حوزه شرق ایران افغانستان و پاکستان خواهد داشت.  

کریمیان در ادامه تصریح کرد: موانع موجود بر سر احداث این مینی ریفاینری‌ها وجود داشت که در حال حاضر با مجوزات صادر شده توسط وزارت نفت بخشی از مشکلات حل شده و فعلا مشکل اصلی بر سر احداث این پالایشگاه‌های کوچک مشکلات مالی است و اگر دولت بتواند از طریق پرداخت وام به کمک بخش خصوصی برود به ساخت این نوع پالایشگاه سرعت بخشیده است.  

**** به همت متخصصان جوان صنعت نفت احداث پالایشگاه‌های کوچک (مینی ریفاینری) در کشور بومی شد


این کارشناس انرژی با اشاره به بومی شدن این صنعت در کشور عنوان کرد: به همت متخصصان جوان صنعت نفت این پالایشگاه‌ها علاوه بر ایران در کشورهای مجاور هم ساخته می‌شود.  

محمدعلی کریمیان افزود: هزینه احداث یک پالایشگاه بزرگ 250 هزار بشکه‌ای 300 برابر ساخت یک پالایشگاه کوچک یا همان مینی ریفاینری است و این از چند جهت حائز اهمیت است.
 
کریمیان عاملی اصلی ایجاد پالایشگاه های کوچک را توزیع ثروت و کاهش هزینه حمل و نقل داخلی دانست. به طول مثال اگر یک پالایشگاه کوچک که خوراک آن در شهر قم موجود است دیگر نیازی نیست بنزین پالایشگاه از تهران به قم منتقل شود و به لحاظ اقتصادی هم کاملا توجیه‌پذیر است و این با مهندسی کردن مینی ریفاینری در ایران و حمایت مالی می‌تواند گسترش زیادی داشته باشد.  

** تأسیس بورس نفت یکی از مصادیق حمایت از بخش خصوصی است

 در همین راستا علی مروی عضو کمیسیون مجلس گفت: به طور کلی هرچه از خام فروشی نجات پیدا کنیم از تحریم‌ها دور شده‌ایم و گسترش و توسعه پالایشگاه‌های مینی ریفاینری راه مناسبی برای این مهم است.  

مروی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نفت خام را فقط 6 یا 7 کشور از ایران می‌خرند و ما به عنوان نماینده مردم در مجلس از دور چهارم  و پنجم تأکید زیادی بر گسترش پالایش در کشور داشتیم.  

**** نماینده مجلس به نقل از وزیر نفت حمایت از بخش خصوصی از مهم‌ترین اهداف برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به این سوال که احداث پالایشگاه‌های کوچک چرا تا به حال جدی گرفته نمی‌شد گفت: فرهنگ احداث پالایشگاه‌های مینی ریفاینری چندان در کشور ما نبوده است اما در حال حاضر و به مرور زمان با ایجاد بورس نفت افراد به راحتی به خرید نفت می‌پردازند و وزیر نفت حمایت مستقیم از بخش خصوصی نموده است وعنوان کرده حمایت از بخش خصوصی از اهداف ما برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است وصندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده و 29 درصد صادرات نفت به این صندوق ریخته می‌شود که از محل آن به بخش خصوصی وام تعلق خواهد گرفت.  
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار