توزیع سوخت پاک در کلانشهرها؛

محصولات تولیدی آبادان و بندرعباس صادر می شود/بنزین در ٣ کلانشهر کشور با استاندارد یورو ٤ توزیع می شود

معاون وزیر نفت از صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه نفت آبادان و بندرعباس خبر داد و گفت: برای بهبود کیفیت تمام محصولات تولیدی2.6 میلیارد یورو سرمایه برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور در نشست خبری در سومین روز از نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه وضعیت هوای تهران در سال گذشته در برخی موارد نگران کننده بود، گفت: این شرکت از اواسط سال گذشته تصمیم گرفت به توزیع مناسب تر بنزین در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران اقدام کند.
 
کاظمی با بیان اینکه در آغاز تحریم های بین المللی علیه ایران، موضوع واردات بنزین مورد نیاز کشور نیز هدف قرار داده شد، افزود: در سال ٨٩ با بهره گیری از سی ان جی، بخشی از کمبود بنزین جبران شد.
 
وی ادامه داد: همچنین افزایش کمی بنزین تولیدی پالایشگاه های داخلی از ٤٥ میلیون لیتر سال در ٨٩ به حدود ٥٠ میلیون لیتر در دو سال بعد از آن رسید و توانست جایگزین بخشی از بنزین وارداتی شود.
 
** توزیع بنزین پاک در کلانشهر تبریز
 
کاظمی افزود: با اجرای کامل طرح بنزین سازی جدید پالایشگاه تبریز، شهر تبریز نیز به عنوان چهارمین کلانشهر از بنزین با کیفیت یورو ٤ بهره مند خواهد شد.
 
وی افزود: هم اکنون بنزن موجود در بنزین تولیدی این شرکت به کمتر از نیم درصد رسیده است.
 
وی گفت: با تکمیل این طرح آروماتیک بنزین تولیدی پالایشگاه نیز به عدد ٣٤ و استاندارد یورو ٤ خواهد رسید.
 
** بهره برداری از اولین فاز ستاره خلیج فارس در سال آینده
 
معاون وزیر نفت در امور پالایش در ادامه نشست خبری نمایشگاه نوزدهم از توزیع محصولات با کیفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در داخل کشور در اواخر سال آینده خبر داد.
 
کاظمی با بیان اینکه اواخر سال آینده اولین فاز ستاره خلیج فارس به مدار تولید وارد می شود، گفت: در ابتدا قرار بود محصولات این پالایشگاه به خارج کشور صادر شود، اما پس از آن تصمیم گرفته شد که از تولیدات این طرح ملی در داخل کشور استفاده شود.
 
وی اظهار کرد: به همین منظور ساخت خط لوله بندرعباس- رفسنجان در دستور کار شرکت قرار گرفت.
 
به گفته این مقام مسئول خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس-سیرجان- رفسنجان به طول ٤٦٨ کیلومتر و قطر ٢٦ اینچ است که ٢٣ کیلومتر خط لوله ٨ اینچ نیز به منظور تغذیه انبار نفت سیرجان از آن منشعب می شود؛ این خط لوله برای انتقال روزانه ٣٠٠ هزار بشکه گازوئیل، ٣٣٠ هزار بشکه نفت سفید، ٣٦٠ هزار بشکه بنزین و خط لوله انشعاب ٨ اینچ سیرجان به طول ٢٣ کیلومتر برای انتقال روزانه ٣٥ هزار بشکه فرآورده در نظر گرفته شده است.
 
** محصولات آبادان و بندرعباس صادر می شود
 
کاظمی افزود: به همین منظور محصولات پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه آبادان برای صادرات در نظر گرفته شده است.
 
وی در همین رابطه از ساخت یک پالایشگاه جدید ٢١٠ هزار بشکه ای در داخل پالایشگاه آبادان خبر داد و افزود: به همین میزان واحدهای کوچک این پالایشگاه با ظرفیت های ٥٠_٦٠ هزار بشکه ای قدیمی، از سرویس خارج می شوند.
 
کاظمی با بیان اینکه این اقدام موجب بهبود کیفیت تمام محصولات تولید شرکت پالایش نفت آبادان می شود، گفت: برای اجرای این طرح ٢,٦ میلیارد یورو سرمایه برآورد شده است.
 
وی از اقدام برای تامین مالی پروژه آبادان خبر داد و افزود: هم اکنون در حال تلاش برای بازگشایی ال سی هستیم و امیدواریم اجرای این پروژه در سال جدید آغاز شود.
 
عباس کاظمی همچنین به بند ٥٩ سیاست های اصلاح انرژی در قانون اشاره کرد و گفت: وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مکلف شده اند ٢ درصد مازوت کشور را کاهش و تا پایان ١٥ سال آینده به حداقل ١٠ درصد برسانند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون مازوت موجود در تولید پالایشگاه اراک، ٨ درصد است، تصریح کرد: پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس و آبادان هدف بعدی کاهش مازوت در این شرکت هستند.
 
*** راه اندازی فاز آخر بنزین سازی پالایشگاه اصفهان با کاتالیست ایرانی
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور به تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان تا اوایل دی ماه امسال اشاره کرد و افزود: حدود ٦ ماه است که واحد سوم این طرح بنزین سازی به مدار سرویس وارد شده است.
 
وی گفت: واحد ایزومریزاسیون این طرح نیز با بارگیری کاتالیست ها در شهریور ماه تکمیل و تا آخر پاییز امسال بهره برداری می شود.
 
کاظمی با بیان اینکه تامین کاتالیست این پروژه که در انحصار یک شرکت آمریکایی بود، با تحریم های بین المللی مواجه شد، افزود: این کاتالیست ها از سوی مرکز پژوهش و فناوری شرکت ملی پتروشیمی داخلی سازی شد و امیدواریم تا آخر شهریور در راکتورهای آیزوماکس پالایشگاه نصب شود.
 
وی همچنین به پیشرفت ٨٨ درصدی طرح بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال این طرح وارد مدار تولید می شود و کیفیت محصولات بنزین و گازوئیل تولیدی این شرکت را به استاندارد یورو ٤ افزایش می دهد.
 
کاظمی در کالبدشکافی علمی از چگونگی ورود بنزین پتروشیمی ها به کشور اظهار کرد: در ادامه سیاست های تامین بنزین مورد نیاز کشور، قرار شد تولید سه مجتمع پتروشیمی برزویه، بوعلی و بندرامام که به مواد اولیه بنزین نزدیک بود به عنوان تکمیل کننده نیاز کشور و به منظور امتزاج با سایر بنزین ها به پالایشگاه آبادان بندرعباس ارسال شود.
 
وی با تاکید بر اینکه بنزین پتروشیمی ها به هیچ عنوان به صورت مستقیم وارد بازار مصرف نشده است، تصریح کرد: بنزین سه مجتمع پتروشیمی مذکور ، همچنین بنزین وارداتی با تولید پالایشگاه های بندرعباس و آبادان در جنوب کشور ممزوج شده و به خط لوله سراسری ارسال می شود.
 
وی با بیان اینکه این بنزین پیشتر با خط لوله به برخی دیگر از شهرهای کشور نیز ارسال می شد، اظهار کرد: در سال گذشته و با توجه به توانایی هایی که در افزایش تولید بنزین کشور ایجاد شد، تصمیم گرفتیم ابتدا به اصلاح سوخت کلان شهرهای کشور اقدام کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون سه شهر کشور از سوخت کاملا پاک بهره می برند، اضافه کرد: بنزن موجود در بنزین این کلانشهرها ٧,٨ درهم درصد (زیر ١ درصد)، گوگرد آن ٣٠ هزارم درصد و اکتان آن ٩١ و کاملا مطابق با استاندارد یورو ٤ است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار