تأخیر؛ ویژگی برجسته کارکردهای کمیسیون های انتخاباتی در افغانستان

بر اساس تقسیم اوقات کاری کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی تا روز بیستم اردیبهشت این کمیسیون باید نتایج نهایی انتخابات را به کمیسیون مستقل انتخابات می فرستاد، تا کمیسیون می توانست در روز 24 اردیبهشت نتایج نهایی انتخابات را اعلام نماید.


 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس تقسیم اوقات کاری کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی تا روز بیستم اردیبهشت این کمیسیون باید نتایج نهایی انتخابات را به کمیسیون مستقل انتخابات می فرستاد، تا کمیسیون می توانست در روز 24 اردیبهشت نتایج نهایی انتخابات را اعلام نماید. اما دیروز کمیسیون رسیدگی  به شکایت های انتخاباتی از تأخیر در سپردن نتایج به کمیسیون انتخابات خبر دادند. این کمیسیون دلیل این تأخیر را حجم زیاد شکایات، استماع دفاعیه نمایندگان کاندیدان، بررسی دقیق اوراق رأی دهی و نیز دو روز تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات عنوان کرده است، در حالی که قبلا مسؤلان این کمیسیون گفته بودند که تأخیر دراعلام نتایج ابتدایی، در تاریخ اعلام نتایج نهایی انتخابات تأثیر نخواهد گذاشت.


 
تأخیر در کار کمیسیون ها از یک طرف روند کلی انتخابات را با تأخیر مواجه می سازد و از سوی دیگر شک و تردیدهایی را در مورد عملکرد بیطرفانه و منصفانه کمیسیون ها به وجود می آورد. انتخابات ریاست جمهوری امسال به دلیل شرایط ویژه و حساسی که مردم افغانستان با آن مواجه می باشد، از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد. سرنوشت آینده کشور و مردم در آیینه همین انتخابات رقم می خورد. نگرانی های ناامنی و فقر و بیکاری و نیز قطع کمک های خارجی از مهمترین عواملی اند که موضوع انتخابات ریاست جمهوری امسال را برجسته و دارای اهمیت ساخته است.
 
گفتنی است؛ مردم به این باوراند که با برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و آرام و به دور از تنش ها و جنجال های شدید سیاسی می توانند توان و مشروعیت حکومت آینده را افزایش داده و بر چالش های بی ثباتی، ناامنی و فقر درکشور غلبه نمایند. براساس این دید رییس جمهور آینده شاید کارهای ناتمام حکومت فعلی را مطابق خواست مردم و منافع علیای ملی انجام دهد. یکی از این کارها امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده آمریکااست.
آنها معتقداند که با امضای این پیمان راه برای تطبیق تعهدات توکیو که در آن بیش از پانزده میلیارد دالر تا چهار سال آینده به افغانستان وعده داده شده بود، هموار می شود. امنیت افغانستان در سایه حضور نظامیان آمریکایی حفظ خواهد شد و کمک های جامعه جهانی به صورت دوامدار به افغانستان تضمین خواهد گردید.
 
نگرانی های فوق در یک سال اخیر تأثیر مشهودی بر زندگی روزمره مردم گذاشته و کارهای اقتصادی را با رکود مواجه کرده و زمینه فرار سرمایه از کشور را فراهم ساخته است.
 
تأخیر در پروسه های انتخاباتی در واقع دوام همین مشکلات سیاسی، اداری، اقتصادی و امنیتی است که در این روزها شهروندان کشور با آنها مواجه می باشند. اکنون پروسه انتخابات بیش از یک سال تمام را در بر می گیرد و در این مدت مردم افغانستان در سردرگمی مطلق قرار داشته و هیچ تصویر روشنی از آینده خود نمی توانند داشته باشند.
 
از اینرو لازم است که برای امنیت فیزیکی، روانی و شغلی شهروندان و جلوگیری از حدس و گمان های منفی در مورد کارکرد کمیسیون های انتخاباتی، این کمیسیون ها کارهای خود را مطابق جدول از پیش تعیین شده به پیش ببرند و تأخیر زمانی در هر پروسه انتخاباتی نمی تواند برای مردم افغانستان قابل قبول باشد.
 
لازم به ذکر است؛ کمیسیون های انتخاباتی بیش از هرکس و یا نهاد دیگر باید پابند قانون باشد. پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات از آمادگی های کامل خود برای برگزاری دور دوم انتخابات در زمان تعیین شده، خبر داده بود؛ اما امروزه می گوید که قادر به برگزاری انتخابات در زمان قانونی آن نیست و بنابراین مجبور است انتخابات دور دوم را با تأخیر برگزار کند. تأخیر در اعلام رسمی اسامی نامزدان انتخاباتی، تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی، تأخیر در روند رسیدگی به شکایت ها و سپردن نتایج نهایی به کمیسیون انتخابات، تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات، تأخیر در برگزاری انتخابات دور دوم و تأخیر در اعلام نتایج و.... اعمال مخالف قانون بوده و به روند شفاف کارکردهای کمیسیون های انتخاباتی لطمه می زند و اعتماد مردم را به این کمیسیون ها کاهش می دهد.
/انتهای پیام

منبع: روزنامه افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.