رییس مرکز منطقه ایی علوم و فناوری خبر داد

میزان تولیدات علمی ایران در گرایش کامپیو‌تر اعلام شد/کسب رتبه 32 جهان در گرایش سیبرنتیک

میزان تولیدات پژوهشگران ایرانی در گرایش‌های کامپیو‌تر براساس آمار پایگاه تامسون اعلام شد.

جعفر مهراد سرپرست ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: دانشگاه‌های کشور در دو دهه گذشته گام‌های موثری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برداشته و نسبت به تاسیس رشته‌های علوم و مهندسی کامپیو‌تر در دوره‌های مختلف تحصیلی اقدام کرده‌اند. صنعت کامپیو‌تر شامل گرایش‌های نرم افزار، سخت افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم‌های اطلاعاتی حوزه‌های مهمی هستند که دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیل نموده و از دانشگاه‌های مختلف کشور فارغ التحصیل می‌شوند. 

وی افزود: رشد دانشگاه‌ها و افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ناشی از نیاز واقعی جامعه به فعالیت‌های خدماتی مهندسی فارغ التحصیلان این رشته است در تولید علم نیز تاثیرات مطلوب خود را به جا گذاشته است. 

مهراد اظهار داشت: در تولید علم در حوزه مهندسی کامپیو‌تر و رشته‌های وابسته به آن، ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان روند رو به رشدی را تجربه می‌کند. اطلاعاتی که درباره میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیو‌تر و علوم وابسته ارائه می‌شود تنها مربوط به سال ۲۰۱۳ میلادی است که از پایگاه تامسون رویترز استخراج شده است: 

مهراد در ادامه در خصوص میزان تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در گرایش سیبرنتیک افزود: ایران در علوم کامپیو‌تر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه ۳۲جهان را در اختیار دارد. از مجموع کشورهای نوظهور علمی در این فاصله می‌توان به تایوان، برزیل، هلند، هند، جمهوری چک، رومانی، یونان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و مکزیک اشاره کرد که به ترتیب رتبه‌های ۹، ۱۵، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۲۹ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی اظهار داشت: میزان تولیدات علمی ایران در حوزه سیبرنتیک در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۴ مقاله است. ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز به ترتیب ۲۵و ۲۶ مقاله تولید کرده‌اند. رتبه اول به ایالات متحده اختصاص دارد که در این سال ۵۶۲ مقاله از این کشور در تامسون رویترز به ثبت رسیده است. رتبه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب به جمهوری خلق چین (۴۸۷ مقاله)، ژاپن (۳۸۶ مقاله)، انگلستان (۲۵۵ مقاله) و آلمان (۲۱۵ مقاله) تعلق دارد. 

مهراد همچنین در خصوص میزان تولیدات علمی در گرایش علوم کامپیو‌تر تصریح کرد: مهندسی نرم افزار شاخه دیگری از علوم کامپیو‌تر است و تولیدات علمی این شاخه توسط تامسون رویترز به تفکیک گزارش شده است. در اینجا رتبه ایران و ترکیه هر کدام با تولید ۱۲۰ مقاله در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۴ می‌باشد. 

وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه و ژاپن ۵ کشور نخست تولید کننده علم در مهندسی نرم افزار هستند که هر کدام به ترتیب ۲۶۹۰ مقاله، ۱۷۱۸ مقاله، ۷۳۸ مقاله، ۶۴۵ مقاله و ۶۳۸ مقاله تولید کرده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار