فروش و تبلیغ اینترنتی دارو ممنوع شد +سند

طبق بخش دیگری از نامه سازمان غذا و دارو، مشخص شده که متن تبلیغات اینترنتی درباره کالاهای مجاز باید علمی، خواص و موارد مصرف و مورد تایید مراجع قانونی باشد و موجب گمراهی و اغواء مصرف کننده نشود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،طی سالهای اخیر و با رشد سریع استفاده مردم کشورمان از اینترنت، کسب و کارهای مربوط به این حوزه نیز رونق فراوانی پیدا کرده اند و بسیاری از مردم، بخش مهمی از خریدها و درخواست های روزانه خود را از طریق فضای مجازی به نتیجه می رسانند.

همین رشد روزافزون باعث شد تا در سال 88، هیئت دولت اقدام به تصویب اساسنامه مرکزی با عنوان "توسعه تجارت الکترونیکی" کند که از جمله اجزای مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وظیفه آن برنامه ریزی برای نواوری تجارت الکترونیکی در کشور، ارائه تسهیلات و حمایت از ایجاد زیرساخت های فنی، قانونی و امنیتی توسعه تجارت الکترونیک، فرهنگ سازی و ساماندهی ایستگاههای تجارت الکترونیک در کشور است.

اگرچه این مرکز تا رسیدن به نقطه مورد نظر و مطلوب مردم و فعالان تجارت الکترونیک راه زیادی در پیش دارد اما تلاش های خوبی را نیز در طول 5 سال فعالیت خود انجام داده است که از جمله آنها پیگیری شرایط راه اندازی فروشگاه اینترنتی عرضه محصولات و داروهای مختلف است.

طبق نامه نگاری این مرکز با سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در خصوص کسب وکار اینترنتی در حوزه محصولات سلامت محور مانند دارو، غذا، مکمل، آرایشی، بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی، نکات قابل تاملی توسط وزارت بهداشت اعلام شده است که اطلاع از آن برای افکار عمومی و متخصصان حاضر در این صنف ضروری است.

بر اساس پاسخ دکتر بهروز جنت مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو به مهندس رازقی اسکویی قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، رسما اعلام شده است که فروش و تبلیغ اینترنتی دارو در کشور ممنوع بوده است.

همچنین بر اساس بخشهای دیگر این نامه، مقرر شده فراورده های طبیعی و سنتی در صورتیکه به عنوان دارو تلقی نشوند در صورت قرار نداشتن در فهرست فرآورده های بیمه ای یا داروهای رسمی اممکان تبلیغ دارند. همچنین فراورده های آرایشی بهداشتی نیز در صورت وارداتی بودن باید ضمن داشتن مجوزهای لازم واردات و عرضه، تنها از طریق نمایندگی ها و شبکه توزیع دارای مجوز از سازمان غذا و دارو صورت بگیرد.




محصولات تولید داخل نیز ضمن رعایت موارد فوق، نظام ردیابی و رهگیری محصولات را رعایت کنند تا در صورت لزوم امکان شناسایی مصرف کننده نهایی و تامین کننده محصول فراهم باشد. مکمل های غذایی و تغذیه ای نیز باید دارای مجوزهای لازم و برچسب اصالت و سلامت باشند.

طبق بخش دیگری از نامه سازمان غذا و دارو، مشخص شده که متن تبلیغات اینترنتی درباره کالاهای مجاز باید علمی، خواص و موارد مصرف و مورد تایید مراجع قانونی باشد و موجب گمراهی و اغواء مصرف کننده نشود و سایت های درخواست کننده این خدمات نیز باید در صورت نیاز از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرند. همچنین انبار این شرکتها باید موارد ایمنی و سلامت را رعایت کند.

با توجه به ابلاغیه فوق باید امیدوار بود عزم راسخی برای مقابله با دهها سایت و فروشگاه اینترنتی فعال در زمینه فروش و تبلیغات داروهای شیمیایی و طبیعی توسط دو نهاد ذی ربط نمایان شده و این برخورد تداوم و ثبات داشته باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار