قلعه شاداب یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین قلعه های طبیعی ایران می باشد که در شمال شهرستان دزفول و بخش شهیون واقع شده است. در کنار این قلعه دریاچه شهیون و سد دز واقع شده که بر زیبایی و شکوه آن افزوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، اين منطقه با مساحت حدود 5000 هكتار، در 40 كيلومتري شمال شهرستان دزفول، در بخش شهيون با ارتفاع 700 الي 800 متر از سطح دريا قرار دارد.

از ضلع غربي مشرف به درياچه سد دز و از شمال به روستاهاي اسلام آباد، پامنار و از جنوب به رودخانه دز و از شرق به روستاهاي بيشه بزان و بازارگه منتهي مي گردد.
 
كوه قلعه شاداب صعب العبور بوده و تنها راه ارتباطي با قله كوه از طريق دروازه اي مقدر مي باشد كه اين دروازه محل ورود عشاير و دامداران است و در حوالي روستاي اسلام آباد قرار دارد.

روستاهاي حاشيه منطقه شامل پامنار، بيشه بزان و بازارگه مي باشند.

عمده پوشش گياهي منطقه به صورت مرتعي است ولي تك درختان و درختچه هاي بادام كوهي، كنار، رمليك، جاز(بنگله) ، انجير و گز و پده به صورت پراكنده در منطقه ديده مي شود.

حيات وحش منطقه بیشتر شامل بز كوهي (كل و بز) است كه از جمعيت بسيار خوبي برخوردار است. ساير گونه هايي كه در منطقه زيست مي كنند پلنگ، گرگ، كفتار، روباه ، شغال، گربه وحشي، خرگوش، تشي، خرچنگ، شنگ(سگ آبي)، خارپشت، انواع خفاش مي باشد/س. 

برچسب ها: قلعه ، شاداب ، دزفول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.