مجری طرح و توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی؛

طرح توسعه شهر فرودگاهی "امام خمینی" پس از 20 سال انتظار به تصویب رسید

شیرازیان گفت: طرح توسعه فرودگاه امام خمینی پس از 20 سال تحقیقات در حال حاضر در مرحله طراحی و مطالعات قرار گرفته و تاکنون ترمینال زیارتی این فرودگاه پیشرفت 20 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سید غلامرضا شیرازیان مجری طرح و توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه طبق قانون پنجم توسعه 14 هزار هکتار اراضی به شهر فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی اختصاص یافته است، گفت: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی یک شرکت مستقلی است که در این شرکت یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایجاد می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: در شهر فرودگاهی امام خمینی برنامه و طرح‌های بسیاری از جمله ایجاد منطقه آزاد اقتصادی، ایجاد بندر خشک، ایجاد منطقه اقتصادی و فرهنگی، ایجاد مناطق گردشگری، پزشکی، رفاهی و مشابه این اقدامات انجام می‌شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: 38 درصد ارزش افزوده کالا در دنیا توسط حمل و نقل هوایی جابجا می‌شود که این ویژگی باعث شده 21 فرودگاه در مناطق توسعه یافته راه‌اندازی شود.
 
طبق آمارهای ارائه شده در سال 2016 رتبه دبی در جابجایی مسافر از 10 به 4 کاهش می‌یابد و در بخش حمل بار به رتبه اول دست می‌یابد. این در حالی است که ایران تنها سالانه زیر 5 میلیون مسافر جابجا می‌کند و میزان حمل بار ایران توسط هواپیماها زیر 150هزار تن است.
 
شیرازیان در ادامه تصریح کرد: ایجاد اماکن تاریخی و مذهبی در شهر فرودگاهی امام خمینی از دیگر برنامه‌های موفق این طرح است به گونه‌ای که شهر زیرزمینی با قدمت 3500 سال در این منطقه کشف شده و می‌تواند تبدیل به یک منبع درآمدی قابل توجه برای کشور شود.

مجری طرح و توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی تصریح کرد: در باند شمالی ساخته شده این فرودگاه ظرفیت جابجایی 6 میلیون مسافر را دارد و با ساخت فاز دوم میزان ظرفیت به 20 میلیون مسافر می‌رسد.
 
وی در ادامه افزود: 7 تم اصلی در این شهر فرودگاهی وجود دارد از جمله لجستیک،‌ انرژی پایدار، ‌منطقه تجاری، اداری و خدماتی، اکوپاک صنعتی، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و صنایع سبک که با ایجاد این طرح‌ها می‌توانیم یکی از موفق‌ترین شهرهای فرودگاهی در کشور شویم.
 
شیرازیان در ادامه به مشخصات فاز دوم توسعه فرودگاهی اشاره کرد و گفت: توسعه مرکز فرودگاهی در محدوده سایت پروازی، ایجاد ترمینال سیاحتی و زیارتی با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار مسافر در سال، ایجاد پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 5 هزار خودرو،‌ ایجاد باند جنوبی به طول 4 هزار و 200متر با ارتباطات جانبی، ایجاد برج مراقبت جدید به منظور پوشش‌دهی به تمام مناطق پروازی از جمله مشخصات فاز دوم طرح توسعه فرودگاهی امام خمینی است.
 
شیرازیان با بیان اینکه در شهر فرودگاهی امام خمینی ایجاد بندر خشک به منظور انجام عملیات گمرکی راه‌اندازی خواهد شد گفت: فرودگاه امام خمینی به دلیل قرار گرفتن در بزرگراه تهران- قم و راه‌آهن شمال به جنوب برای ایجاد بندر خشک بسیار مناسب است و زمینه‌ساز کاهش عملیات گمرکی می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه تاکنون کار مطالعاتی این طرح انجام شده است و تنها در حد حرف است و مسئولان تا کنون هیچ اقدامی برای انجام این طرح بزرگ انجام نداده‌اند.
 
مجری طرح و توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی در ادامه توضیح داد: تاکنون تاییدیه دو امامزاده را از اداره اوقاف و در قالب یک پردیس زیارتی در حال ساخت است که پیشرفت 20 درصدی داشته است.

وی در ادامه یادآور شد: از مجموع 14هزار هکتار بخش فرودگاهی امام خمینی 500 هکتار به فعالیت‌های زیارتی و سیاحتی اختصاص یافته است. 
 
جابجایی 20 میلیون مسافر نیازمند 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

شیرازیان در این نشست همچنین یاد آور شد: در این شهر فرودگاهی دانشگاه‌های نسل سوم، مناطق ورزشی، مناطق تجاری، پدیده‌های گردشگری، مناطق کشاورزی،مراکز پزشکی، دهکده سلامت، دهکده باستانی و پردیس فرهنگی - زیارتی از مواردی است که اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: ترمینال زیارتی فرودگاه با بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی با همکاری سازمان حج و زیارت و بخش خصوصی تا دو سال آینده احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های طرح توسعه هزینه‌بر است، بیان کرد: چندین سرمایه‌گذار تاکنون برای سرمایه‌گذاری استقبال کرده‌اند و حتی یک گروه سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی داشته است؛ هم‌اکنون در حال تنظیم قرارداد هستیم که کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی از این سرمایه‌گذاری استقبال کرده است، اما هنوز به انعقاد قرارداد نینجامیده است.
 
مجری طرح و توسعه شهر و فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه طرح توسعه شهر فرودگاهی دارای یک مشاور ایرانی و یک مشاور بین‌المللی است گفت: ازن طرح در 14 هزار هکتار زمین ایجاد شده و 430 هزار شغل به طور مستقیم ایجاد کرده است.
 
شیرازیان در ادامه اظهار داشت: آینده و توسعه در کنار شهرهای فرودگاهی ایجاد می‌شود.
 
شیرازیان در ادامه یادآور شد: از لحاظ بحث‌های زیرساختی از جمله آب و برق هیچ نگرانی وجود ندارد و ما 5 هزار هکتار مترمکعب برای کشاورزی ایجاد کرده‌ایم. 

مجری طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: از سال 84 تاکنون 24 عملیات اجرایی به مبلغ 320 میلیارد تومان اجرا شده است که برخی به اتمام رسیده و برخی در آستانه اتمام است.

شیرازیان بیان کرد: از سال 88 حدود 45 قرارداد مطالعاتی با هزینه 40 میلیارد تومان اجرا شد که 15 قرارداد آن در جریان است.

وی یادآور شد: هزینه ترمینال زیارتی حدود 55 میلیارد تومان است که 20 درصد آن هزینه شده و بقیه از طریق بخش خصوصی جذب می‌شود.

مجری طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: هتل فرودگاهی نیز با هزینه 160 میلیارد تومان در حال اتمام است که پیش‌بینی می‌شود هزینه اجرای آن کمی افزایش یابد.

شیرازیان در خصوص متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و اتصال آن به شهر جدید پرند، گفت: این موضوع در دولت قبلی به شهرداری تهران و شرکت مترو واگذار شد و از دستور کار وزارت راه و شهرسازی خارج شده است.

وی درباره مطالبات پیمانکاران بیان کرد: از سال 90 تا سال 92 فعالیت‌های مطالعاتی پروژه تعطیل شده بود و پرداختی به مشاوران نداشتیم اما با آمدن اینجانب مبلغ 660 میلیون تومان از مطالبات پرداخت شد.

وی گفت: بخشی از مطالبات سال 92 و قبل از سال 92 از محل فروش اوراق مشارکت تأمین شد.

مجری طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: بودجه سال 93 طرح توسعه شهر فرودگاهی یک سوم بدهی‌ها و هزینه فعالیت‌های جاری است و امسال این رقم 40 میلیارد تومان بودجه مصوب است.

وی تأکید کرد: برای تکمیل فاز دو و رسیدن به ظرفیت جابجایی 20 میلیون مسافر لازم است 6 هزار میلیارد تومان هزینه شود؛ این فاز طرحی 5 ساله است که امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عملیاتی شود.

شیرازیان بیان کرد:‌ از این 6 هزار میلیارد تومان مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های شهر فرودگاهی و 4 هزار میلیارد تومان برای توسعه هوانوردی فاز دو در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: لازم است دولت حداقل سالانه 300 میلیارد تومان برای طرح توسعه فرودگاه هزینه کند تا مشوقی برای جذب بخش خصوصی باشد.

مجری طرح افزود: امسال فراکسیون صنعت حمل و نقل در مجلس ایجاد شد که امیدواریم فعالیت‌های صنعت حمل و نقل را توسعه دهد.

وی گفت: در حال حاضر چندین سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی کنسرسیومی برای سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی اعلام آمادگی کرده است.

**انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی امسال انجام نمی‌شود

براساس این گزارش دهقان مدیرکل فرودگاه امام خمینی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص انتقال پرواز حجاج به این فرودگاه گفت: در حال حاضر تمام پروازهای عتبات از طریق این فرودگاه انجام می‌شود .
 
وی در ادامه افزود: با توجه به حجم مسافران زیارتی سعی شده منابع لازم را فراهم کنیم و خدمات رفاهی را برای مسافران حجاج در این فرودگاه فراهم کنیم.
 
وی در ادامه افزود: در سال 92، 4 میلیون و 986 هزار و 477 مسافر از فرودگاه امام خمینی پرواز کرده‌اند که رشد هفت درصدی را شامل می‌شود. 
 

دهقان در ادامه توضیح داد: امسال پرواز حجاج همچنان از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود و انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی نیازمند آماده شدن ترمینال زیارتی است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.