تبریز/

حفاظت از بقایای گیاهی عاملی برای بهبود کیفیّت تولیدات کشاورزی

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان با حفظ بقایای گیاهی ضمن افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش میزان درآمد در بهبود کیفیّت تولیدات کشاورزی گام برمی دارند.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بقایای گیاهی نیز به همراه تولید اقتصادی معیاری از کارآیی گیاهان سبز در تبدیل انرژی خورشیدی یا راندمان تبدیل انرژی خورشیدی و انرژی ورودی توسط انسان به انرژی شیمیایی ذخیره شده است.

وی تصریح کرد: پوسیدن کاه و کلش در خاک موجب افزایش ماده آلی خاک شده و این ماده آلی سبب جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاهان می شود و در نهایت کارایی مصرف کودهای شیمیایی توسط گیاهان افزایش می یابد.

بایبوردی ادامه داد: به‌علت فراهم بودن شرایط مطلوب رطوبت، تهویه و حرارت در خاک جوانه‌زنی گیاه بهتر و زودتر انجام می‌شود.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: نگهداری بقایا در سطح خاک سبب بهبود مواد آلی خاک در خاک ورزی حفاظتی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بقایای زراعی به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی و مطلوب به خوبی می توانند وضعیت خاک را از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بهبود بخشند.

بایبوردی تاکید کرد: رشد، توسعه و گسترش ریشه در خاک های فاقد بقایا کمتر شده و در اثر عبور و مرور ماشین آلات خاک فشرده شده و تخریب خاکدانه ها را به دنبال خواهد داشت.
 
انتهای پیام/ب
برچسب ها: کیفیّت ، تولیدات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.