در اختتامیه جشنواره شعر فجر مطرح شد؛

فجر برای شاعران جهان یک روایت است/توصیه "کاکایی" به مدیران فرهنگی

علی معلم دامغانی شعر فجر را برای شاعران جوان یک روایت می‌داند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مراسم، عبدالجبار کاکائی دبیر علمی جشنواره هشتم شعر فجر در این مراسم عنوان کرد: جشنواره‌های شعر نیز نمایش بدعت‌ها و بداعت‌های ادبی است. جزم اندیشی و تک صدایی در شعر شایسته نیست اگر سیاست‌مداران مانند هم بیاندیشند جهان بهشت می‌شود و اگر شاعران مانند هم بیاندیشند دنیا جهنم می‌شود.  

وی افزود: شاعران به قصد همگرایی و رفاه ملی که دوران پرتنشی را پشت سرگذاشته است به جشنواره هشتم شعر فجر رسید. گروهی از شاعران باگرایش‌های متفاوت فکری کنار هم هستند امروز حواشی ادبیات به طرز آزار دهنده ای بر متن آن غلبه پیدا کرده‌اند. ذات این جشنواره‌ها با تکثر و تنوع گره خورده است و تمثل ساده‌ای از خلقت است که نمایش آشکار گوناگونی مخلوقات و تنوع رنگ‌ها و یده‌ها و فکر‌ه و عرضه و تحمل این همه در کنار هم نشانه وسعت صدور و حوصله صبور بانیان آن است.

کاکایی با اشاره به شایسته نبودن جزم‌اندیشی و تک‌صدایی در ادبیات عنوان کرد: برای رسیدن به جامعه آرمانی، تنوع و تکثر صداها در محیط‌های منتسب به نخبگی می‌تواند آغاز خوبی باشد. حس انتخاب و تمیز در بین اهالی ادب و سخن بدون شک قوی‌تر و کامل‌تر است و محک عرضه و آزمون ان جشنوراه‌های فرهنگی است. با اراده جمعی از شاعران موسوم به گفتمان انقلابی که به لطف نگاه دلسوز اما محافظه‌کار و محتاط نهادهای متولی که از بد حادثه، سیاستگزاران همواره مورد وثوق نظام فرهنگی هستند وبه قصد همراهی و وفاق ملی در حوزه شعر معاصر ایران که دوران پرتنشی را پست سر گذاشته است نخستین سنگ بنای جشنواره هشتم نهاده شد.

وی ادامه داد: از آغاز، این کار دشوار می نمود که رسیدن به افق تماشای مشترک لوزام و ابزاری نیاز داشت و از آن جمله ایجاد آرامش در محیط‌های خارج از حوزه فرهنگ و اقناع نگاه‌های شکاک و خارج کردن بخشی از جشنواره از بستر اجرای عادت زده و دولتی شده و فراهم آوردن زمینه استقلال نسبی که مقدمات آن در سایت جشنواره و کمیته علمی که بعدها به اتاق فکر معروف شد فراهم آمد.

کاکایی اظهار داشت:‌ سایت ادبی جشنواره با وجود محدودیتهای فنی با بارگزاری همه آثار بخش رقابتی و داوری روشن و آشکار قدم مهمی در جهت تحول نظام داوری آثار و استعدادیابی برداشت و نتیجه داوری‌ها اثبات چند نظریه ادبی قابل اعتناست که در این مجل اندک فرصت طرح آن نیست.

وی با اشاره حضور گرایش های متفاوت شاعران در این دوره جشنواره عنوان کرد: گروهی از شاعران با گرایش‌های متفاوت ادبی و فکری کنار هم نشستند که سابق بر این از مصاحبت هم محروم بودند و همدلی به تدریج آغاز شد اما در ادامه مسیر طبق پیش‌گویی برخی کارمندان و شاعران صاحب کرامت سو ظن عناصر غیرمرتبط با حوزه‌های فرهنگی آغاز شد و افزون بر آن چالش‌های سیاسی و فرهنگی مشابه برای سست کردن اراده نهاد متولی بر فضای مفاهمه اثر گذاشت و قدم‌های اهالی ادبیات برای رسیدن به وفاق کامل کوتاه‌تر شد اما همچنان رو به جلو بود.

دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر افزود: تلاش کردیم چهره اصلی جشنواره شعر نمایش آثار بزرگان و شاعران تثبیت شده باشد و در این جهت چهار شب شعرخوانی برای شاعران معاصر که حیات ادبی آنها به تایید منتقدان رسیده بود فراهم شد.
کاکایی تصریح کرد: در طی شب‌های شعرخوانی مراقبت متصدیان سرویس‌های ادبی خبرگزاری‌هایی که موظف به مخالفت بودند و البته طبیعت چندصدایی است منجر به تفسیرهای غیرواقعی از برخی شعرها شد که حتی در صورت درست بودن این تفسیرها، نمایش پایین بودن آستانه تحمل گروهی اندک بود.

وی گفت: امروز حواشی ادبیات به طرز آزاردهنده‌ای بر متن آن غلبه پیدا کرده است و هر امکان و منظری به تماشای ضایعات ادبی منجر می‌شود. جشنواره فجر که مثل لاله و لادن پیوند بی‌فرجامی با بدنه نهاد دولت دارد به رغم ایده‌های نو نتوانست از حواشی مصون بماند. ازنوبرانه‌ای این جشنواره نقد دبیر جشنواره از دستاورد خود است که به طرزی اجتناب‌ناپذیر ضروری می‌رسد.

کاکایی با بیان توصیه ای به مدیران فرهنگی ابراز داشت: به نخبگان فرهنگی نظام توصیه می‌کنم به ایجاد آرامش در تولید وادبیات و کشور کمک کنند و اجازه ندهند با رفتارهای غلط که میراث رفتارهای امنیتی پیش از انقلاب است به تعداد متمردان، هتاکان و هنجارشکنان اضافه شود. ندیدن و به حساب نیاوردن و تحقیر کردن، پیش از آنکه نشانه اقتدار باشد نشانه انفعال است . از راهبردهای موثر در عرصه مدیریت فرهنگی مکشور ورود نخبگان سیاسی و فرهنگی برای آرامش بخشیدن به مراکز حاشیه‌ساز و بحران‌آفرین و هدمفند کردن مقابله لا تهاج فرهنگ‌ها یاخیر در حوزه نخبگان است. اعتماد به اهالی ادبیات و اجازه تعامل به یکدیگر دادن از مقدمات این امر است که امیدوام طلیعه آن را در افق پیش رو ببینیم.

در ادامه مراسم علی معلم دامغانی شاعر عنوان کرد: مسئولیت در وهله اول برعهده مسئولان فرهنگی است و علی جنتی به عنوان  امیر، در این جلسه حضور دارند که بر این امر فرهنگی نظاره گر خواهد بود.

وی افزود: شعر فجر  برای شاعران جوان یک روایت است برای آنکه فجر معنای خود را داشته باشد، باید از قبل فجر سخن گفت چنانچه اگر پس از فجر به مصداقی مفهوم فجر را بیان کند متفاوت است. شبی که از قیصرها و کسراها باقی مانده است، دعا کنیم آنکه در گرد پنهان است بیاید همگان بر جهان رها شوند.  

در ادامه مراسم صالح دربند، لیلا کردبچه  ظاهر فرائی به شعرخوانی پرداختند.  



انتهای پیام/ 
برچسب ها: جشنواره ، شعر ، فجر ، روایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار