انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران + متن کامل گزارش

گزارش جدید سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرده که این کشور ذخیره اورانیوم غنی سازی شده اش را مطابق با توافق ژنو به شدت کاهش داده است.

گزارش سه ماهه آژانس درباره ایران می‌تواند موجب خرسندی گروه 1+5 شود که اکنون در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع است.

رویترز گزارش داد: گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربط مستقیمی به مذاکرات مجزای جاری میان ایران و شش قدرت جهانی ندارد. اما این گفت‌وگوها مکمل یکدیگرند

در این گزارش آمده است که آژانس در سایت پارچین فعالیت‌های ساخت و ساز مشاهده کرده و درخواست بازرسی از آن را مطرح کرده است.

همچنین آژانس تاکید کرده است که ایران به توافق هسته‌ای خود با گروه 1+5 پایبند بوده است.

بر اساس این گزارش، شواهد ارائه شده از سوی ایران به آژانس نشان می دهد که چاشنی های انفجاری پرسرعت معروف به چاشنی های "بریج وایر،‌" تنها برای استفاده در تسلیحات نظامی متعارف آزمایش شده است.

بنابر این گزارش همچنین اعلام شده که ایران به آژانس اجازه داده درباره اتهام پژوهش‌های احتمالی ایران درباره بخش نظامی برنامه هسته ای ایران تحقیق کند.  این اولین بار است که ایران اطلاعاتی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می دهد تا آژانس بتواند درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران تحقیق کند.

براساس روال کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش مدیرکل 10روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام، برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می گیرد.

نشست آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از 2 تا 5 ژوئن (12تا 16خردادماه) در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این گزارش ماهانه آژانس که تاثیر بسیار حیاتی و مهمی در اثبات اجرای تعهدات ایران دارد، نشان می‌دهد که ایران تاکنون گام‌های توافق‌شده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را برداشته و از ماه ژانویه تاکنون در جهت کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا برداشته است

متن کامل گزارش مدیر کل آژانس انرژی اتمی به شرح زیر است:

مقدمه:

1- این گزارش مدیر کل به شورای حکام و موازی آن به شورای امنیت درباره اجرای توافقنامه پادمان های معاهده ان پی تی و مفاد مرتبط قطعنامه های شورای امنیت  در جمهوری اسلامی ایران است که شامل اطلاعاتی درباره اجرای اقدامات مندرج در توافق « بیانیه مشترک چارچوب همکاری» و طرح مشترک اقدام می باشد و یک پیوست نیز دارد که حاوی  اطلاعات به روز شده درباره  اجرای «اقدامات داوطلبانه» است  که ایران در ارتباط با طرح مشترک اقدام با آن موافقت کرده است .

2- شورای امنیت تایید کرده است که اقدامات مورد نظر شورای حکام مندرج در قطعنامه هایش در خصوص ایران الزام آور است.
شروط مندرج  در قطعنامه های شورای  امنیت مطابق فصل هفتم منشور سازمان ملل قید شده است و بنا بر متن همان قطعنامه ها  لازم الاجرا می باشند.ایران باید به طور کامل به تعهدات خود عمل کند تا جامعه جهانی به ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای اش مطمئن شود.

3- همانطور که قبلاً گزارش شد ، یازدهم نوامبر 2013  آژانس و ایران یک «بیانیه مشترک چارچوب همکاری» به منظور همکاری بیشتر در رابطه با فعالیت های راستی آزمایی و حل و فصل مسائل گذشته و حال و پیشروی گام به گام امضاء کردند.

4- همانطور که قبلاً گزارش شد ، در تحولی دیگر ، بیست و چهارم نوامبر 2013  چین ، فرانسه ، آلمان ، فدراسیون روسیه ، انگلیس و آمریکا با ایران به توافق طرح مشترک اقدام رسیدند.

در این طرح ، هدف مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع بلند مدت بر اساس توافق متقابل که اطمینان می دهد برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز خواهد بود ،  تعیین شد.
بر اساس طرح مشترک اقدام که از بیستم ژانویه 2014 اجرایی شد ، اولین قدم یک دوره شش ماه است که با رضایت دو طرف قابل تمدید می باشد.
همانطور که مورد درخواست گروه های سه بعلاوه سه و ایران بوده و شورای حکام نیز از آن حمایت کرده است ، آژانس مشغول نظارت و راستی آزمایی های لازم هسته ای مندرج در طرح مشترک اقدام شده است از جمله فعالیت هایی علاوه بر فعالیت های مندرج در توافقنامه پادمان ها و قطعنامه های شورای امنیت.

5- این گزارش تحولات بعد از گزارش قبلی مدیر کل علاوه بر مسائل قدیمی تر را بررسی کرده است.

B. شفاف سازی مسائل حل نشده

6- شورای حکام در قطعنامه نوامبر 2011  خود تاکید کرد که ضرورت دارد ایران و آژانس گفتگوهای خود را با هدف حل و فصل فوری همه مسائل مهم افزایش دهند تا در رابطه با این مسائل از جمله  دسترسی به  کلیه اطلاعات ،اسناد ، مراکز مواد و پرسنل مربوطه در ایران شفاف سازی شود.شورای حکام در قطعنامه  سپتامبر 2012 اعلام کرد که همکاری ایران با درخواست های آژانس در خصوص حل و فصل مسائل مهم ضروری و فوری است تا بدین ترتیب اعتماد بین المللی جلب شود.

7- همانطور که قبلاً گزارش شد، مطابق بیانیه چارچوب همکاری، ایران شش قدم اولیه عملی را در دوره مشخص شده سه ماهه برداشته است.

از زمان گزارش قبلی مدیر کل  و مطابق درخواست آژانس،  ایران توضیحات  جدید درباره اطلاعاتی که قبلاً به آژانس ارائه کرده بود ، فراهم نموده است.

این توضیحات شامل اطلاعات اولیه طرح یک رآکتور تحقیقاتی جدید است.بر اساس تجزیه و تحلیل ایران این اطلاعات ، آژانس در حال حاضر به مسئله خاصی در ارتباط با اطلاعات مذکور برخورد نکرده است.

8-در ارتباط با بیانیه چارچوب همکاری، ایران هفت قدم عملی برداشته است که درباره‌اش با آژانس در روز نهم فوریه 2014 توافق کرده بود:
- طبق توافقات دوجانبه ، اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به معدن ساغند یزد را فراهم کرده است(ششم مه 2014)
- طبق توافقات دوجانبه ، اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به سایت  اردکان فراهم نموده است( هفتم ماه 2014)
-یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده از رآکتور IR-40  (دوازدهم فوریه 2014) ارائه کرده و به درخواست آژانس توضیحاتی درباره اطلاعات مندرج در این پرسشنامه ارائه نموده است(بیست و نهم مارس 2014).
- با آژانس در خصوص اقدامات پادمانی برای رآکتور IR-40  توافق کرده است(پنجم مه 2014).
-بر اساس توافق دوجانبه ، اطلاعاتی در رابطه با مرکز لیزر لشکرآباد ارائه کرد و ترتیب بازدید فنی آژانس را  از این مرکز  داد(دوازدهم مارس  2014)
- ارائه اطلاعات درباره ماده خام که هنوز به مرحله ترکیب و خلوص مناسب جهت تولید سوخت یا برای استفاده در تولید ایزتوپ ها نرسیده است  از جمله واردات این مواد و استخراج اورانیوم از فسفات ( در نامه ای به تاریخ بیست و نهم آوریل 2014)
- ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس برای ارزیابی نیاز ایران به توسعه چاشنی های انفجاری (EBW)
  
9-  در جلسات فنی در تهران (بیست و ششم آوریل  و دوازدهم مه 2014)  آژانس پیشنهادات خود را در خصوص اقدامات عملی که ایران باید در رابطه با بیانیه مشترک چارچوب همکاری به عمل آورد ، ارائه کرد.
 
در یکی از جلسات فنی در تهران در روز بیستم مه 2014 ، آژانس و ایران در خصوص پنج اقدام جدید عملی که باید در قدم بعدی و تا بیست و پنجم اوت 2014 اجرا شود ، توافق کردند.
 
این اقدامات به شرح زیر است:
 
- مبادله اطلاعات با آژانس  در ارتباط با اتهامات مطرح شده درباره آزمایش انفجارها
 
- فراهم نمودن اطلاعات و توضیحات مربوط به مطالعات یا مقالات چاپ شده در ایران در ارتباط با ترانسپورت نوترونی ، مدل سازی ، محاسبات و کاربرد آنها در مواد فشرده
 
-ارائه اطلاعات و ترتیب دادن یک بازدید فنی از مرکز توسعه و تحقیقات سانتریفوژ
 
- ارائه اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به کارگاههای مونتاژ سانتریفوژ ، کارگاههای روتور سانتریفوژ و انبارها
 
- رسیدن به یک رویکرد پادمانی برای رآکتور IR-40 

   
 
C. تاسیسات اعلام شده مطابق با توافقنامه پادمان های ایران
 
10- ایران مطابق توافقنامه پادمانی خود وجود هجده مرکز هسته ای و نه مرکز وابسته را که در آن مواد هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد ، به آژانس اعلام کرد.
 
    
 
D. فعالیت های مرتبط با غنی سازی
 
11- از بیستم ژانویه 2014 به این سو ،‌ایران هگزافلوراید اورانیوم  بالای پنج درصد تولید نکرده و ذخایر هگزافلوراید بیست درصدی خود را نیز همچنان کاهش داده است.
 
همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی  در تاسیسات اعلام شده ایران تحت نظارت پادمانی آژانس است و کلیه مواد هسته ای ، آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک دهی و تخلیه  در این تاسیسات زیر نظر آژانس قرار دارد.
 
  
12- ایران اعلام کرده است که هدف از غنی سازی پنج درصدی اش ، تولید سوخت برای تاسیسات هسته ای است. ایران همچنین اعلام کرده است که هدف غنی سازی بیست درصدی اش تولید سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی است.
  
 
13- ایران از وقتی اعلام کرد در تاسیسات اعلام شده خود غنی سازی را آغاز کرده است، بدین شرح اورانیوم غنی شده تولید کرده است:
 
- یازده هزار و نهصد و هفتاد و هفت کیلوگرم ( هشتصد و شصت و شش کیلوگرم از زمان گزارش قبلی آژانس) هگزافلوارید اورنیوم غنی شده پنج درصدی که هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج کیلوگرم  آن به شکل هگزا فلوراید غنی شده پنج درصدی باقی می ماند و بقیه پردازش می شود.
 
- تا وقتی تولید غنی سازی بیست درصدی متوقف شد ، چهارصد و چهل و هفت و هشت دهم کیلوگرم  از این مواد تولید شده بود که سی و هشت و چهار دهم کیلوگرم به شکل هگزافلوارید اورانیوم بیست درصدی باقی مانده و بقیه از طریق فرآیند تقلیل و تبدیل  به اکسید اورانیوم تبدیل شده است.
 
 
 
D.1  نطنز
 
14- مرکز غنی سازی سوخت: مرکز غنی سازی سوخت نطنز یک مرکز غنی سازی برای تولید اورانیوم کم غنی شده تا سطح پنج درصد است که نخستین بار در سال 2007 راه اندازی شد.این مرکز به دو بخش سالن تولید «الف» و سالن تولید «ب» تقسیم می شود.
 
 15- در واحدی که شامل سانتریفوژهای IR-2m  است ، اوضاع از زمان گزارش قبلی مدیر کل  تا چهاردهم مه 2014 ، تغییری نکرده است.
 
16- اوضاع در پنج واحد دارای سانتریفوژهای IR-1  از زمان گزارش قبلی مدیر کل تا چهاردهم مه 2014 تغییر نکرد: نود آبشار به طور کامل نصب شده بود که به  پنجاه و چهار آبشار هگزافلوراید اورنیوم طبیعی تزریق شد.   
 
17- تا سیزدهم مه 2014، ایران صد و سی و سه هزار و هشتصد و سی و نه کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم طبیعی  به آبشارهای مرکز غنی سازی سوخت نطنز  ( از زمان راه اندازی در فوریه 2007) تزریق کرد و در کل ، یازده هزار و هفتصد و شصت و هفت کیلوگرم  هگزافلوراید اورانیوم غنی شده پنج درصدی تولید کرد.   
 
18- براساس نتایج تحلیل  نمونه های محیطی تهیه شده از مرکز غنی سازی سوخت نطنز و دیگر فعالیت های راستی آزمایی ، آژانس به این نتیجه رسیده است که این مرکز طبق طرح ارائه شده از سوی ایران (پرسشنامه اطلاعات طراحی) کار کرده است. 
 
 
19- مرکز غنی سازی سوخت پایلوت:این مرکز یک سایت پایلوت برای غنی سازی در سطح پایین و تاسیسات توسعه و تحقیق است که در اکتبر 2003 راه اندازی شد.سایت پایلوت  می تواند شش آبشار در خود جا دهد و به دو حوزه یکی برای تولید اورانیوم بیست درصدی ( آبشارهای یک و شش) و یکی برای کارهای تحقیقی و توسعه ای ( آبشارهای دو ، سه ، چهار و پنج) تقسیم شده است.
 
20- بخش تولید: همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل گفته شد ، ایران تزریق هگزافلوراید اورانیوم پنج درصدی را  به آبشارهای یک و شش متوقف کرده است و در حال تزریق هگزافلوراید اورانیوم به آنهاست.   
 
از وقتی طرح مشترک اقدام اجرا شد ، ایران آبشارهای یک و شش را به صورت متصل به هم به کار نگرفته است.   
 
21- ایران تا بیستم ژانویه 2014  یعنی  وقتی تولید اورانیوم بیست درصدی را متوقف کرد ، 1630.8 کیلوگرم  هگزافلوراید اورانیوم پنج درصدی به آبشارهای یک و شش ( از زمان شروع تولید در فوریه 2010 ) تزریق کرده و دویست و یک و نه دهم کیلوگرم  هگزافلوراید اورانیوم بیست درصدی تولید کرده بود. همه این مقدار از فرآیند خارج شده و آژانس نیز آن را تایید کرده است. 
 
 
22- بخش تحقیق و توسعه: از زمان گزارش قبلی مدیر کل ، ایران به صورت دوره ای هگزافلوارید اورانیوم طبیعی به سانتریفوژهای IR-6s ( به صورت جدا) و سانتریفوژهای  IR-1 ، IR-2m، 1R-4، IR-6 ( گاهی به صورت جدا و گاهی به صورت متصل) تزریق کرده است. 
 
 
23- از دهم فوریه تا شش مه 014 ، حدود سیصد و هشتاد و نه و یک دهم کیلوگرم  هگزافلوارید اورانیوم طبیعی  به سانتریفوژها در بخش تحقیق و توسعه تزریق شد اما اورانیوم غنی شده  تخلیه  نشد. 
 
 
24-از بیستم ژانویه دوهزار و چهارده تا چهاردهم آوریل دوهزار و چهارده، ایران صد و چهار کیلوگرم و پانصد و شصت گرم از ذخیره هگزا فلورید اورانیوم خود را که تا بیست درصد غنی سازی کرده بود، غلظت آن را پایین آورد و رقیق کرد.
 
  
25-بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل نمونه های محیطی که در مرکز پایلوت نطنز گرفته شده است و دیگر فعالیت های راستی آزمایی، آژانس به این نتیجه رسید که این تاسیسات همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی اعلام کرده بود، کار کرده است.
 
 
 
D.2. فردو 
26- کارخانه غنی سازی سوخت فوردو : کارخانه غنی سازی سوخت فوردو بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحی هجده ژانویه دوهزار و دوازده، کارخانه غنی سازی با سانتریفوژ است که برای تولید هگزا فلورید اورانیوم غنی شده تا غلظت بیست درصد و تولید هگزا فلورید اورانیوم غنی شده تا پنج درصد استفاده می شود. این تاسیسات که اولین بار در سال دوهزار و یازده عملیاتی شد، برای حداکثر ظرفیت دوهزار و نهصد و هفتاد و شش سانتریفوژ در شانزده گروه آبشار طراحی شده است که به دو واحد یک و دو تقسیم می شود. تاکنون ، همه سانتریفوژهای نصب شده از نوع IR-1 است. 
 
 
27- همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل آژانس هم بیان شد ، ایران تزریق هگزا فلورید اورانیوم (UF6 ) غنی شده تا پنج درصد را به چهار مجموعه آبشاری در واحد دو که قبلا برای این منظور استفاده می شد متوقف کرده است و به جای آن UF6 طبیعی به داخل آنها تزریق می کند. از زمانی که طرح مشترک اقدام اجرایی شد ، ایران این آبشارها را به شکل متصل به یکدیگر استفاده نکرده است. 
 
 
28-در نتیجه راستی آزمایی فیزیکی موجودی انبار که آژانس در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو در نوامبر دوهزار و سیزده انجام داده بود، با توجه به عدم قطعیت در اندازه گیری که به طور معمول در رابطه با چنین تاسیساتی وجود دارد، آژانس تایید کرده موجودی انبار همانطوری بوده است که ایران در نوامبر دوهزار و سیزده اعلام کرده بود. 
 
 
29- از هجدهم ژانویه تا دوم فوریه دوهزار و چهارده، آژانس یک بار دیگر راستی آزمایی فیزیکی موجودی انبار را در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو انجام داد تا موجودی انبار را آن طور که ایران در بیستم ژانویه دوهزار و چهارده اعلام کرده بود، تایید و راستی آزمایی کنند که نتیجه آن هنوز توسط آژانس در دست ارزیابی است. 
 
 
30- تا بیستم ژانویه دوهزار و چهارده یعنی زمانی که ایران تولید هگزا فلورید اورانیوم (UF6 ) بیست درصدی را متوقف کرد، این کشور از شروع روند تولید در دسامبر دوهزار و یازده ، هزار و هشتصد و شش کیلوگرم هگزا فلورید اورانیوم (UF6 ) غنی شده تا پنج درصد را به آبشارهای کارخانه غنی سازی سوخت فوردو تزریق کرده بود و در مجموع دویست و چهل و پنج کیلو و نهصد گرم هگزا فلورید اورانیوم (UF6 ) غنی شده تا حد بیست درصد تولید کرده بود که همه آن از آن زمان تا کنون از این روند خارج شده و آژانس نیز آن را تایید و راستی آزمایی کرده است.
 
 
 
 
 
D.3. دیگر فعالیتهای مرتبط با غنی سازی 
32- ایران همچنان دسترسی مرتب و مدیریت شده ای را به کارگاههای مونتاژ سانتریفوژ، کارگاههای روتور سانتریفوژ و تاسیسات ذخیره سازی برای آژانس فراهم می کند. چنین دسترسی به علاوه اطلاعات مرتبط مورد توافق طرفین ، توسط ایران متعاقب یکی از تدابیر عملی توافق شده در  رابطه با چارچوب همکاری فراهم خواهد شد. آژانس اطلاعاتی را که ایران فراهم کرده و شفافسازی بیشتر که با درخواست آژانس از ایران دریافت کرده ، تجزیه و تحلیل کرده است. 
 
 
33-متعاقب یکی از تدابیر عملی توافق شده در رابطه با چارچوب همکاری ، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ایران توافق کرده است اطلاعات مورد توافق طرفین را فراهم کند و ترتیب بازدید فنی از مرکز تحقیق و توسعه سانتریفوژ را برای آژانس بدهد.
 
 
 
E. فعالیتهای بازفرآوری
 
34-  ایران لازم است طبق قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد ، فعالیتهای بازفرآوری خود را از جمله تحقیق و توسعه تعلیق کند. همانطور که در گزارش قبلی مدیر کل آژانس هم آمده بود، ایران اعلام کرده است در اولین گام دوره شش ماهه ،‌ فعالیتهای بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توان بازفرآوری داشته باشد ، نداشته باشد. 
 
 
35- آژانس به نظارت خود بر استفاده از سلول های تابشگر در راکتور تحقیقاتی تهران و تأسیسات تولید رادیو ایزوتوپ های مولیبدن، زنون و ید(MIX) ادامه داده است. آژانس بازرسی و راستی آزمایی  پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIV) در راکتور تحقیقاتی تهران را در تاریخ چهارده مه دوهزار و چهارده و همچنین راستی آزمایی پرسشنامه اطلاعات طراحی در تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ های زنون، ید و مولیبدنوم در تاریخ دوازده مه دوهزار و چهارده را انجام داده است.
 
 
 
 
 
F. طرح های مربوط به آب سنگین
 
36- از زمان آغاز اجرای طرح مشترک اقدام ، ایران هیچ قطعه مهمی در راکتور IR-40 نصب نکرده و هیچ مجموعه سوخت هسته‌ ای برای راکتور IR-40 را در کارخانه تولید سوخت (FMP) تولید نکرده است . 
 
 
37- راکتور IR-40:  این راکتور یک راکتور چهل مگاواتی تحقیقاتی آب سنگین است که می ‌تواند صد و پنجاه مجموعه سوخت حاوی اورانیوم طبیعی به شکل دی اکسید اورانیوم را دربرگیرد.
 
 
 38- در تاریخ یازده مه دوهزار و چهارده، یک راستی‌ آزمایی پرسشنامه اطلاعات طراحی را انجام داد و مشاهده کرد که از زمان گزارش قبلی مدیر کل، هیچ یک از قطعات اصلی باقیمانده، نصب نشده است.
 
 
 متعاقب یکی از اقدامات عملی مورد توافق در رابطه با چارچوب همکاری، همانطور که پیشتر عنوان شد ، ایران قرار است تا بیست و پنجم اوت دوهزار و چهارده با آژانس بر سر یک رویکرد پادمانی برای راکتور IR-40 به نتیجه برسد.
 
 
 39- کارخانه تولید آب سنگین: این کارخانه تاسیساتی برای تولید آب سنگین است، که ظرفیت طراحی ‌شده تولید سالیانه شانزده میلیون تن آب سنگین درحد راکتور را داراست.
 
  
40-همانطور که پیشتر گزارش شده است، هرچند کارخانه تولید آب سنگین تحت پادمان ‌های آژانس نیست، این کارخانه در تاریخ هشت دسامبر دوهزار و سیزده تحت دسترسی مدیریت ‌شده آژانس قرار گرفت. در طول دسترسی مدیریت شده، ایران همچنین اطلاعات مربوطه مورد توافق دو جانبه را به آژانس داده است.
 
    
 
G. تبدیل اورانیوم و ساخت سوخت
 
41- این تأسیسات تحت پادمانهای آژانس قرار دارد. 
 
 
42- ایران از زمان آغاز تبدیل و تولید سوخت در تأسیسات اعلام ‌شده خود، غیر از موارد دیگر:   
 
* پانصد و پنجاه تن UF6 طبیعی در UCF تولید کرده که صد و پنجاه و هفت تن آن به FEP تبدیل شده است.   
 
* پنجاه و سه کیلوگرم UF6 غنی‌شده تا سطح سه و سی و چهارصدم درصد را وارد پروسه تبدیل در تحقیقات و توسعه UFC کرده و جمعا بیست و چهار کیلوگرم اورانیوم به شکل UO2 تولید کرده است.   
 
* سیصد و سه کیلوگرم و دویست گرم از UF6 با غنای بیست درصد (چهل و نیم کیلوگرم بیشتر از گزارش قبلی مدیر کل) را وارد پروسه تبدیل در FPFP کرده و در مجموع صد و چهل و دو و نیم کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 تولید کرده است.
 
   * چهار تن UF6 طبیعی را از UCF به EUPP منتقل کرده است. به علاوه، چهار و سه دهم تن از UF6 با غنای تا پنج درصد از FEP به EUPP منتقل شده است.   
 
* بیست مجموعه سوختی حاوی اورانیوم با غنای تا بیست درصد و دو مجموعه سوختی حاوی اورانیوم با غنای تا سه ممیز سی و چهار صدم درصد را به راکتور تحقیقاتی تهران منتقل کرده است.
  
 
43- تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) :  تاسیساتی جهت تبدیل است که از آن برای تولید هگزا فلورید اورانیوم UF6 و دی اکسید اورانیوم طبیعی UO2 از کنستانتره سنگ معدن اورانیوم استفاده می ‌شود.
 
44- ایران اعلام کرده است که تا تاریخ نوزده مه دوهزار و چهارده، سیزده و هشت دهم تن اورانیوم طبیعی به شکل UO2 از طریق تبدیل UOC تولید کرده است. آژانس تائید کرده است که تا همان تاریخ، ایران سیزده و دو دهم تن اورانیوم طبیعی به شکل UO2 را به FMP منتقل کرده است.
 
  
45- کارخانه پودر دی‌اکسید اورانیوم غنی‌شده (EUPP : (EUPP تأسیساتی برای تبدیل UF6 با غنای تا پنج درصد به پودر دی ‌اکسید اورانیوم است. در تاریخ ده مه دوهزار و چهارده، آژانس یک مرحله راستی‌ آزمایی پرسشنامه اطلاعات طراحی و بازرسی EUPP انجام داد و در خلال آن تائید کرد که دستور آغاز استفاده از اورانیوم طبیعی در این تاسیسات، صادر شده است.
  
 
46- کارخانه تولید سوخت (FMP: (FMP تأسیساتی برای ساخت مجموعه‌های سوختهای هسته ‌ای برای راکتورهای تحقیقاتی و نیروگاهی است .
 
 
 47- در تاریخ ده و یازده مه  دوهزار و چهارده، آژانس یک مرحله راستی ‌آزمایی پرسشنامه اطلاعات طراحی و بازرسی در FMP انجام داد و تائید کرد که ایران به توقف تولید مجموعه های سوختی با استفاده از UO2 برای رآکتور IR-40 ادامه داده و تمام مجموعه های سوختی که پیشتر تولید شده، در FMP باقی مانده است.
 
 
 
48- کارخانه تولید صفحه‌های سوختی (FPFP): FPFP تأسیساتی برای تبدیل هگزافلورید اورانیوم غنی ‌شده بیست درصدی به U3O8  و تولید مجموعه های سوختی ساخته شده از صفحه‌های سوختی حاوی U3O8 است.
 
 
 49- آژانس از هفده تا بیست و یک ماه مه دوهزار و چهارده، یک مرحله راستی‌ آزمایی پرسشنامه اطلاعات طراحی در UCF انجام داد که آژانس در حال تجزیه و تحلیل نتایج آن است.
 
  
50- همانطور که در گزارش پیشین مدیر کل عنوان شد، ایران اعلام کرده است که « در طول گام اول دوره زمانی ( شش ماهه)، هیچ خط تبدیل مجددی برای تبدیل اکسید اورانیوم با غنای تا بیست درصد به UF6 با غنای تا بیست درصد، وجود ندارد».
 
  
51. آژانس تائید کرده است که تا تاریخ یازده مه دوهزار و چهارده، ایران جمعا سیصد و سه ممیز دو دهم کیلوگرم UF6 با غنای تا بیست درصد ( دویست و چهار ممیز هفت دهم کیلوگرم اورانیوم) را وارد فرایند تبدیل در FPFP کرده و جمعا صد و چهل و دو و نیم کیلوگرم اورانیوم به شکل U3O8 تولید کرده است.
  
 
52. آژانس تائید کرده است که تا تاریخ یازده مه دوهزار و چهارده، ایران در FPFP یک مجموعه سوخت آزمایشی و بیست و شش مجموعه سوخت مخصوص راکتور تحقیقاتی تهران، تولید کرده است. بیست عدد از این مجموعه های سوختی، از جمله مجموعه آزمایشی، به راکتور تحقیقاتی تهران منتقل شده است.
 
 
 
H- ابعاد نظامی احتمالی
 
53-گزارش های قبلی مدیر کل مسائل باقیمانده مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که ایران برای حل و فصل آنها باید انجام دهد مشخص کرده است. 
 
  
54- ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) یک تحلیل مفصل از اطلاعات موجود در آژانس در آن زمان را ارائه کرده است که نشان می دهد ایران وارد فعالیت های شده است که با تولید یک وسیله انفجاری هسته ای مرتبط هستند. ایران این نگرانی های آژانس را عمدتا با این توجیه رد کرد .
 
 
 55- همانطور که پیشتر گفته شد (پاراگراف 3) ، آژانس و ایران موافقت کردند در خصوص فعالیت های راستی آزمایی که آژانس برای حل و فصل مسائل کنونی و گذشته انجام می دهد ، بیشتر همکاری کنند.
 
  
56- ایران در نشست فنی 26 آوریل 2014 در تهران و در نامه مورخ 30 آوریل 2014 اطلاعات و توضیحات خود را به آژانس ارائه کرد تا آژانس به ارزیابی نیاز اعلام شده ایران به تولید EBW یا کاربرد آنها بپردازد. ایران در نشست فنی 20 مه 2014 در تهران ، در پاسخ به یک درخواست آژانس ، اطلاعات و توضیحات بیشتری ، شامل برخی اسناد ، ارائه کرد تا نیاز اعلام شده خود به EBW یا کاربرد آنها را با دلیل و مدرک ثابت کند.
 
این نخستین بار است که ایران به مبادله اطلاعات فنی با آژانس درباره این مسئله یا هر مسئله باقیمانده دیگری در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران از سال 2008 پرداخته است.
 
 
 57- همانطور که در نشست 26 آوریل 2014 و نامه 12 مه 2014 آژانس به ایران علام شد  ، آژانس باید بتواند نوعی ارزیابی سیستمی از مسائل باقیمانده که در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) موجود است، انجام دهد.
  
 
58- همانطور که قبلا گفته شد ، دو تدبیر عملی اضافی که ایران و آژانس در تاریخ 20 مه 2014 بر سر آنها به توافق رسیدند ، به اطلاعاتی مربوط می شود که در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل وجود دارد.
 
  
59- آژانس همچنان دنبال پاسخ های ایران به پرسش های مفصلی است که در خصوص پارچین و کارشناس خارجی ارائه شده است ، و همچنان خواستار پاسخ ایران به درخواست دسترسی به مکانی معین در سایت پارچین است.
 
 
 
I- اطلاعات طراحی
 
60 - بر اساس مفاد موافقت نامه پادمان ها و قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت ، ایران ملزم است مقررات کد اصلاح شده 3.1 از «بخش عمومی ترتیبات فرعی» در خصوص ارائه زودهنگام اطلاعات طراحی را اجرا کند.
 
 
 
J- پروتکل الحاقی
 
61- آژانس در موقعیتی نیست که بتواند اطمینان معتبر بدهد که مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد ، مگر اینکه و تا زمانی که ایران همکاری لازم را با آژانس ، از جمله با اجرای پروتکل الحاقی ، داشته باشد.
 
 
 
K- موضوعات دیگر
 
62- آژانس در 14 مه 2014 تایید کرد که ده بسته سوخت که در ایران تولید شده
 
  
63- از 12 مه 2014 ، یک صفحه سوخت حاوی مخلوط U3O8 (غنی شده تا 20 درصد) و آلومینیوم در تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن ، ید و زنون MIX)) وجود داشت که از کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) منتقل شده بود و از آن برای فعالیت های تحقیقات و توسعه با هدف بهینه سازی تولید ایزوتوپ های زنون 133 ، مولیبدن 99 و ید 132  استفاده می شد.
 
  
64- آژانس در فاصله 28 آوریل و اول مه 2014 در نیروگاه هسته ای بوشهر به راستی آزمایی فیزیکی موجودی انبار ( PIV)  پرداخت.
 
 
 
L - خلاصه
 
65- آژانس همچنان مشغول راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و LOFs (مکان های بیرون مراکز هسته ای) اعلام شده توسط ایران بر اساس موافقت نامه پادمان ها است .
  
 
66- تدابیر عملی در ارتباط با «چارچوب همکاری» ، همانطور که 11 نوامبر 2013 و 9 فوریه 2014 مورد توافق قرار گرفت ، طبق برنامه توسط ایران اجرا شده است. تعامل ایران با آژانس ، از جمله ارائه اطلاعات ، و تجزیه و تحلیل جاری آژانس به این سازمان کمک می کند به درک بهتری از برنامه هسته ای ایران برسد.
 
 
 67- مهم است که ایران به تعامل با آژانس برای حل و فصل مسائل باقیمانده مرتبط با برنامه هسته ای ایران ادامه دهد. تعامل ایران در 20 مه 2014 برای اجرای پنج تدبیر عملی یک گام به جلو دیگر است.
  
 
68- آژانس همچنان به نظارت و راستی آزمایی در ارتباط با تدابیر تعیین شده در طرح مشترک اقدام ادامه می دهد.
  
 
69- مدیرکل همچنان به طور شایسته به ارائه گزارش خواهد پرداخت.
 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
جانم فدای رهبر وانرژی هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۲۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
آژانس نسبت به کشوری مثل اسراییل که صدها بمب اتمی دارد وبه هیچکس هم پاسخگو نست چه اقدامی کرده است . این چه جامعه بین المللی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
خوب است آژانس به وظایفش در قبال کشور هائی که بیش از 400 بمب هسته ای را در انبار های خود در منطقه آماده به کار دارند و عضو ان پی تی هم نیستند عمل کند .
Iran (Islamic Republic of)
میثم قدبیگ لو
۲۳:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
نشان می دهد که کشور ما عزم جدی برای حل مشکلات دارد
آخرین اخبار