بدون شک افراد علاقه‌مند به صنعت هوانوردی در ایران، خاطره‌ای را با هواپیمای بویینگ 707 دارند، پرنده‌ای قدیمی که طرفداران بسیاری را در سراسر جهان داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، معمولا اشیاء و اجسام کلاسيک در سراسر دنیا طرفداران بسياری دارند حتی هواپيماها نيز از اين قائده مستثنا نيستند و مدل‌های قديمی هواپيماها در جهان هنوز پرطرفدارند.

يکی از پرطرفدار‌ترين هواپيماهای قديمی در دنيا، بويينگ 707 است. بويينگ 707 يک هواپيمای باريک پيکر بود که در سال 1958 اولين پرواز خود را انجام داد و به همين علت از آن به عنوان اولين جت مسافربری ياد می‌شود که نسل هواپيماها بعد از آن متحول شده است.

بويينگ 707

اين هواپيما به چهار موتور توربو جت مجهز است و می‌تواند در حدود 180 مسافر را جابجا کند. بويينگ 707 به علت بالا بودن آلودگی صوتی و زيست محيطی در سال 1985 برای هميشه از رده خارج شد و تنها برخی نمونه‌های آن هم با تغيير در موتورها پروازهای تجاری (VIP) و پروازهای باربری را انجام می‌دهند.

نمای داخلی بويينگ 707

اما دو فروند از اين پرنده تا سال 1392 در يکی از خطوط هواپيمایی کشورمان پرواز می‌کردند و به عنوان شناخته شده ‌ترين جت‌های 707 در سراسر دنيا مشهور بودند و نام خود را به عنوان تنها بويينگ‌های 707 مسافربری دنيا به ثبت رساندند.

بسياری از علاقه‌مندان به صنعت هوانوردی از اقصی نقاط جهان برای پرواز با اين پرنده به ايران مسافرت می‌کردند که در بين نام يکی از برترين عکاسان هوانوردی به نام سام چویی (Sam Chui) به چشم می‌خورد. اين عکاس مشهور چندين بار برای پرواز با 707 مسافربری ايرانی به کشورمان سفر کرده است.

عکاس مشهور هواپيمایی در جهان Sam Chui

اين عکاس مشهور بارها در سفرهای خود از ايمنی پروازهای خطوط هوايی ايران با توجه به عمر نسبتا بالای ناوگان پروازی اظهار تعجب کرده و اعتراف کرده بود که شرکت‌های هواپيمایی در ايران از بهترين خطوط هوایی از نظر امنيت هستند.


اما در پايان به معرفی اين دو پرنده که ديگر پرواز مسافری انجام نمی‌دهند می‌پردازيم:

-

اولين هواپيما يک فروند بويينگ 707 از سری 300 بود. اين پرنده در ژوئن 1976 تحويل ايران شد. در ابتدا سوخت رسان نيروی هوایی بود و با علامت ثبتی EP-SHV به عنوان هواپيمای مسافربری استفاده و در سال 1392 زمين‌گير شد.


دومين بويينگ 707 نيز از سری 300 بود که در ماه آگوست 1976 به عنوان هواپيمای سوخت رسان تحويل نيروی هوایی شد. اين پرنده با علامت ثبتی EP-SHU به عنوان هواپيمای مسافربری استفاده و در سال 1392 از ناوگان مسافری خارج شد.

انتهای پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۷
در انتظار بررسی: ۰
-
مهدی
۱۲:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
هر چی باشه از پراید که بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
شهادت را باما تجربه کنید هواپیمای ایران
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۰۷:۴۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
بابا مثل ماشين هاي خودمون يه موتور ميذاشتيد توش ميشد يه برند ملي بعد پوزش ميداديم هواپيماي ملي داريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
چقدر جاش تنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
بی انصافیه بازهم خوب کار داده وسقوط نکرده خیلی عمر داشته مثل اتوبوس های نو نیست که تا میاند تو جاده چهل نفر را درجا میکشند
Singapore
محسن
۱۳:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
اینم یکی از رکوردهای دیگرمان....
Iran (Islamic Republic of)
Sajad
۱۳:۰۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
وااااااای چه افتخاری نصیب ما ایرانیا شده.....
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۱۳:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به متخصصين عزيز كشورمان در صنعت تعمير و نگهداري هواپيما ، افتخار مي كنيم .
Iran (Islamic Republic of)
domarnia
۱۲:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
پس بگو برا چی اینقدر سقوط هواپیماها تو ایران چیز عادی شده واستاندارد نیست بهتر به کسایی که میخواند سوار بشن یاد آوری کنن که شهادتین را هم بگن
Finland
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
توریست! واژه غریبی است! در دوران بچگی از آنها در ایران دیده ام اما سالها است که نسلشان در ایران منقرض شده!
Iran (Islamic Republic of)
مجيد
۱۱:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
« با توجه به عمر نسبتا بالای ناوگان پروازی اظهار تعجب کرده و اعتراف کرده بود که شرکت‌های هواپيمایی در ايران از بهترين خطوط هوایی از نظر امنيت هستند.»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سام چویی خوبي داداش؟چيني كلان فقط قلابيش مياد ايران
29 سال پيش دنيا هواپيما رو گذاشتن كنار تازه ما پارسال......؟
خدا بهمون رحم كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
واقعا" کسانی که با این هواپیمای مربوط به جنگ جهانی دوم پرواز کرده اند جرات دارند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
به موزه متحرک ایران خوش امدید .هواپیما 50سال، پراید 80سال ،پژو 60 سال ،پیکان قدمت مشخصی نداره به گفته باستان شناسان قبل از میلاد مسیح و اما پیر فرانسه زانتیا 40سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
بنده خودم چند سال پیش یه پرواز مشهد اصفهان با همین هواپیما و همین شرکت هوایی داشتم که با حدود 18 ساعت تاخیر پرواز انجام شد و بعد از اینکه ترس سقوط هواپیما را تجربه کردیم دوباره به فرودگاه مشهد بازگشتیم.یاد با آن روزگاران یاد باد!
Iran (Islamic Republic of)
كارشناس سازمان هواپيمايي كشوري
۱۰:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام دوستان محترم ايمني با امنيت تفاوت دارد.با توجه به اينكه نهادهاي نظامي و انتظامي كشورمان مسئوليت تامين امنيت فعاليتهاي هوانوردي كشور را به عهده دارند ، لذا امنيت هوانوردي ايران در حد قابل قبول ميباشد اما ايمني فعاليتهاي هوانوردي كه مرتبط با ابعاد فني ناوگان و تجهيزات و تاسيسات هوانوردي و فرودگاهي ميباشد نيز عليرغم سن بالاي ناوگان و تحريم صنعت هوانوردي كشورمان با تلاش متخصصان پرتلاش و متعهد كشورمان قابل دفاع ميباشد اگرچه عقل حكم ميكند به سمت بهتر شدن حركت نماييم .
آخرین اخبار