منشاء حقوق دردنیا معاهدات بین المللی است/برد ما یعنی بازگشت پرونده‌ هسته‌ای از شورای امنیت

همایش نیمه پنهان ماه در بندرعباس با محوریت یادواره شهید احمدی روشن به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با حضوردانشجویان دانشگاههای مختلف برگزار شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی؛ همایش نیمه پنهان ماه در بندرعباس  با محوریت یادواره شهید احمدی روشن به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با حضوردانشجویان دانشگاههای مختلف برگزار شد.

در این همایش علیرضا حیدری کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای و عضو تیم حمایت از دستاوردهای هسته‌ای کشور و پژوهشگر برتر سال 90در دو بخش در مورد فناوری هسته‌ای به ایراد سخن پرداخت.

وی در بخش اول کاربردهای مختلف فناوری در حوزه‌های مختلف پزشکی هسته‌ای، کشاورزی، صنایع، دامپروری، برق و... به طور مفصل و با بیان مصادیق برای دانشجویان دانشگاههای مختلف تشریح کردند که با استقبال دانشجویان مواجه شد.

وی سپس در بخش دوم سخنان خود به نقد و بررسی متن توافقنامه ژنو پرداختند و در این بخش از سخنان خود متن 4 صفحه‌ای منتشر شده به زبان انگلیسی  را ملاک نقد و بررسی خود قرار دادند.

حیدری در ابتدای این بخش به شیوه امضای این توافقنامه اشاره کرده و گفت:اگر  توافق نامه‌ای بخواهد در کشورما تصویب شود دو راه بیشتر ندارد یا مجلس شورای اسلامی به  آن رای  بدهد یا شورای عالی امنیت ملی رای  بدهد و رهبری تایید کند تا قانون شود. در ژنو اسم آن را عوض  کردند آن چیزی  که برای ما تعهد ایجاد می‌کند توافق بین الملی است هر اسمی روی آن بگذاریم فرقی نمی کند. جالب است که خود آقای اوباما، هم این را می‌گوید که هر اسمی می‌خواهید روی آنها بگذارید، وزیر امور خارجه این توافق نامه را امضا کرده است و قوانین بین‌اللملی بر قوانین داخلی ارجحیت دارد و برای ما لازم الاجراست در مذاکرات اخیر بر روی چیز جدیدی توافق نمی‌کنند، بلکه برروی نحوه اجرای آن توافق می‌کنند. فقط یک متن انگلیسی ازاین توافق نامه  به بیرون آمد و دردعوای حقوقی سند مهم است.

وی سپس زمان بندی گام‌های توافق نامه را چنین تشریح کرد:  درگام اول توافق نامه زمان بندی شش ماهه و قابل تمدید به صورت نامحدود می باشد. آقای عراقچی گفته است که برای اقدامات اعتمادساز حدقل 6 ماه و حداکثر 12 ماهه نیاز است . سوال این است که چرا 12یا حتی 24 ماه توافق نکردید و ما را به آینده ارجاع دادید؟

زما ن بندی گام میانی مشخص نشده است

وی ادامه داد: گام نهایی قبل از2014 باید شروع شود و انتهای ان مشخص نیست و طبق گفته آقای عراقچی  برای مدت 20سال زمان بندی شده است و نیز از ایشان پرسیدیم چرا ننوشتید 20سال ؟ اخیرا گفتند 25 و یا 30سال انشاالله که 20 ساله باشد.

کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای به ابهامات عجیب در این توافق نامه اشاره کرده و گفت: درمتن توافق نامه ژنو کلمات بسیار عجیب وغریب و مبهم و کش‌دار و چند بعدی وجود دارد. ازکار آمریکایی‌ها تعجب نمی‌کنیم از این تعجب کردیم که آقای عراقچی در تلویزیون گفتند یک متنی نوشتیم بسیار پرابهام. دیپلمات‌های با سابقه بیش از20سال  می‌گویند در کل دنیا متن قراداد را جوری می‌نویسند که کمترین ابهام را داشته باشد چون پردردسر است. جایی را باید ابهام گذاشت که به نفع باشد.

حیدری افزود: برای اولین بار درتاریخ جمهوری اسلامی و در یک بحث بین الملی نه مردم و نه نمایندگان مردم محرم هستند و کار به جایی رسیده است که آقای ظریف در مجلس می گوید حتی اگر من را استیضاح بکنید نمی‌گویم چکار کرده‌ام. سوال این است که مگر شما نرفته‌اید حق و حقوق ما را بگیرید؟ تناقض در دو طرف مذاکره که آقای جان کری گفتند هیچ جای این توافق نامه حق غنی سازی به ایران داده نشده است، ولی آقای ظریف گفتند حداقل دوجای توافق نامه  به حق غنی سازی ایران تعریف شده است اظهارات  180 درجه متضاد!

وی به نامه دکتر روحانی به رهبری اشاره کرد و گفت:جناب آقای رئیس جمهور در نامه به رهبری که نوشتندچند محور داشت :1.گرفتن حق هسته ای 2.رعایت اصول وخطوط قرمز نظام 3.فروپاشی سازما ن تحریم‌های ظالمانه .اگر چنین کاری کرده‌اند باید دست و حتی پای آنها را بوسید. ولی باید پرسید حق هسته‌ای چیست و کجاست؟


منشاء حقوق دردنیا معاهدات بین المللی است

حیدری  اظهار داشت:معاهده‌ای که دردنیا راجع به حقوق هسته‌ای صحبت می‌شود معاده  NPT یا منبع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که 11 بند دارد. که در بند4NPT  که به حقوق هسته‌ای است می گوید که این معاهده نباید به گونه ای تفسیر شود که حق کشورهای عضو را در توسعه تحقیقات و تولید و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را تحت تاثیر قراردهد. فقط تنها قید آن صلح آمیز بودن است.

حیدری سپس با اشاره به بند 4 معاهده NPT که  چرخه کامل سوخت هسته‌ای حق هر کشوری دانسته شده و این حق حتی توسط آمریکاییها نیز در این معاهده مورد تصویب قرار گرفته است.

وی گریزی به بند 6 این معاهده زده و گفتند در این بند در مورد خلع سلاح آمده است که "در مورد آن مذاکره می شود" که ابتدا مذاکره به مدت 25 سال بود اما پس از 25 سال توسط 5 کشور دارنده بمب اتم بصورت مادام العمر پیشنهاد شد که اگر یک عضو هم مخالفت می کرد حق داشتن بمب اتم بصورت مادام العمر برای آنها تصویب نمی شد و نماینده ایران که با آن نیز موافقت کرد در آن نشست همین جناب آقای ظریف بود.چرا آقای ظریف از حق ملت برای مخالفت با این استفاده نکردند. آقای ظریف شما حق داشتید رای ندهید.

عضو تیم حمایت از دستاوردهای هسته ای کشور در مورد چرخه کامل سوخت هسته ای گفت: چرخه کامل سوخت هسته ای از کشف معدن تا تولید کیک زرد و تولید اورانیوم و غنی سازی و تا تولید سوخت و کاربرد در رآکتور و تولید انرژی و بازفراوری سوخت را شامل می شود و جزو حقوق ملت هاست. کل چرخه سوخت شامل بازفرآوری، صنعت رآکتور و غنی سازی است حال این سه محور مهم رادر توافق نامه ژنو می بینیم.

برد ما یعنی بازگشت پرونده از شورای امنیت و لغو تحریم ها

وی سپس به مذاکرات مربوط به توافق نامه پرداخته و گفت: مذاکرات را برد-برد اعلام کردند برد آنها به گفته عراقچی این بود که بفهمند برنامه هسته ای ما صلح آمیز است. هرچند که برد آنها این نیست بلکه این است که ما نداشته باشیم. برد ما، اول این است که پرونده ما از شورای امنیت برگردد و دوم تحریم ها برداشته شود.

پژوهشگر برتر سال 90 کشور به متن توافق نامه پرداخته و گفتند: در اولین بند توافق نامه ما به مشکل بر می خوریم چون می گوید باید بفهمیم برنامه شما صلح آمیز است است و این را چند بار تکرار می کند . مگر تا حالا غیر صلح آمیز بوده است که می گویید الان باید بفهمیم، ما که تمام کارهایمان زیر نظر آژانس است کجا غیر صلح آمیز بوده است که شما مطمئن نیستید. این اولین دعوای ماست. 10 سال است درگیریم.آنها می گویند غیر صلح آمیز است و ما می گوئیم نیست ، آنها می گویند ریگی به کفشتان است و ما می گوئیم نیست و حالا چیزی را امضا کرده ایم که می گوید بله آقا ، ریگی به کفشمان بوده است.این اولین مشکل توافقنامه است.

حیدری ادامه داد: دوبار در توافقنامه این جمله آمده است؟ آ یا در مورد همه چیز توافق می کنیم یا در مورد هیچ چیز؟ اینکه چرا سر و ته قرارداد را با این جمله می بندند در مذاکرات اخیر مشخص شد.

وی افزود: در گام اول در مورد غنی سازی می گوید باید نصف اورانیوم 20 درصد اکسید و نصف دیگر به کمتر از 5 در صد رقیق شود می پرسند کاربرد 20در صد کجاست؟ ومتاسفانه این حرف را کسی می زند که بزرگترین مقام سازمان انرژی اتمی است. 20 درصد مثل پاگرد می ماند اگر کشوری به 20 درصد رسید به بالاتر هم می تواند برسد. ما برای کاربردهای صلح آمیز خاص به 20درصد نیاز داریم در رآکتور تهران برای تولید رادیو داروها کاربرد دارد.

حیدری گفت: جان کری پس از توافقنامه ژنو خطاب به صهیونیست‌ها می‌گوید فتح الفتوح ما این بوده که ذخایر 20 درصد ایران را صفر و صفر وصفر کردیم. چرا می گوید؟ چون ایران به نقطه گریز که نگرانی اسرائیل بود نزدیک شده بود و نقطه گریز جایی است که کشوری 250 تا 270 کیلو 20 دصد و 10 هزار کیلو هم اورانیوم 5 درصد و حدود 50 هزار سانتریفیوژ داشته باشد می تواند در زمان کمی که آزانس نتواند بفهمد و آگاهی نداشته باشد مثلا 25 توان کیلو اورانیوم 95 درصد را داشته باشد و توان ساخت بمب را داشته باشد این را می گویند نقطه گریز و اسرائیل به فرموده حضرت آقا مثل سگ از این قضیه می ترسید.

این کارشناس ارشد مهندسی هسته ای ادامه داد: از یکی از اساتید خود که 20 سال در سازمان کار می کند و حزب اللهی هم نیست پرسیدیم که خدا وکیلی بگوئید چیزی هست  که ما خبر نداشته باشیم؟ گفت من 20 سال در سازمان هستم اصلا ندیدیم که بخواهیم به آن سمت برویم و علاوه بر آن فتوای حضرت آقا هم هست.  داشتن توانایی ورزشکاری می ماند که بدنی قوی و داری تکنیک بالا باشد و مرام ورزشکاری هم نیست که هرکسی را دید بزند ولی مهم آن است که گردن کشان و لات ها از او حساب ببرند و جرات چپ  نگاه کردن نداشته باشند و 20 درصد ما هم چنین حکمی را داشت، توانایی اش را داشتیم اما قرار نبود استفاده کنیم اما آنها به گفته قرآن آنقدر ترسو هستند که از همین هم می ترسیدند حالا به ما می گویند نصفش را رقیق و نصفش را اکسید کنید.

وی با اشاره به اینکه کسانی که هیچ زحمتی برای 20در صد نکشیده اند می گویند ما از اول به این نیاز نداشتیم پرسید:چهارده سال سازمان دست آقایان بوده اگر نیاز نداشتید چرا ساختید اصلا آنها باید دادگاهی شوند که چرا اینهمه هزینه خرج کردیم و چرا این همه بچه یتیم شده چرا استاد شهریاری ما کشته شد. و به چه حقی من را از آن محروم کردید. اگر نمی خواستید بیجا کردید باید دادگاه تشکیل داد و تک تک هزینه ها را از آن ها گرفت. هرچند ثابت می کنیم که نیاز داشتیم .

حیدری گفت: در توافق نامه آمده که ایران تعهد می کند، تاسیسات هسته ای خود را در نطنز و فوردو و اراک بیش از این گسترش ندهد. تاسیساتی که در حال ساخت است. ساختمان نیمه کاره که ادامه ندهید چه فرقی با تعطیل کردن دارد؟ مردم را چرا گول می زنید؟ مردم را چه فرض کردید؟

با رشد سانتر یفیوژها همه صنایع ما رشد می کند. اما در توافق نامه آمده است که رشد نکند و درهمین حد باقی بماند. صنعت سانترفیوژسازی ما دارد  با خاک یکسان میشود. اگرتوافق بهم بخورد  تحریم ها برمی گردد اما ذخایر ما برنمی گردد اطلاعات داده شده نیز برنمی گردد. چقدر راحت در تلویزیون می گویند20درصد ما یک  روزه  برمی گردد استاد عزیز چی برمی گردد؟ فرایند یا ذخایر؟ فرایند بله ولی ذخایر بیش از 2 سال طول می کشد تولید شود.

حق بازفراوری در کل توافق نامه ممنوع شده است

وی سپس با اشاره به حق بازفراوری در چرخه کامل سوخت هسته ای گفت:در گام اول درمورد حق بازفراوری نوشته شده است باز فراوری و نیز ساخت تاسیسات دارای توان بازفراوری ممنوع است که انشاءالله 6 ماهه است. اما در گام نهایی چه؟ حتما حق ما را از چنگال آنها بیرون کشیده اند ولی می بینیم که به به نوشته شده عدم بازفراوری و حتی حق ندارید ساختمانی که توان بازفرآوری داشته باشد نیز بسازید. حتی ساختمان  سازی ما را دادند رفت رفتید آنجا چکار کنید تازه ژست می گیرند که مذاکره یعنی این آن قبلی ها بلد نبودند، ما انگلیسی بلدیم حرف بزنیم این یعنی مذاکره، شما نمی فهمید.پس حق بازفراوری در کل توافق نامه ممنوع شده است.

حتی اجازه نصب یک پیچ رأکتور اراک را به ما نداده‌اند

حیدری سپس به حق داشتن رآکتور اشاره کرده و گفت: در مورد رآکتور اراک در پاورقی گام اول متن توافق نامه برای رفع  نگرانی ها حتی اجازه نصب یک پیچ رآکتور اراک را به ما نداده اند چه برسد به راه اندازی آن، اولا غلط می کنند نگرانی دارند مگر فعالیتهای ما تحت نظر آژانس نیست. در گام نهایی نیز آمده است که ایران نگرانی مربوط به رآکتور اراک را کاملا برطرف نماید و بازفراوری و تاسیسات دارای توان بازفراوری را ایجاد نکند. پس در کل توافقنامه رآکتور آب سنگین هم ممنوع اعلام شد.

وی سپس در مورد حق سوح در چرخه کامل سوخت هسته ای در توافق نامه افزود: اما در مورد حق غنی سازی فقط یک بار آقای ظریف گفت حق غنی سازی در متن توافق نامه آمده است و دیگر هم نگفت، ما هرچه متن توافق نامه را گشتیمچیزی ندیدیم. در متن دوجا در مورد غنی سازی آمده است یکی در مقدمه که می گوید راه حل جامع متضمن فقط یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای می باشد و این برای ما مثل یک فحش می ماندیعنی اینکه ذاتآ تروریست هستید باید تضمین بدهید ماهیت صلح آمیز دارد.  اما در گام نهایی نیز یک برنامه غنی سازی، با تعریف طرفین امده است که حتی مکان و ظرفیت و دوره زمانی آن نیز باید توسط آمریکایی ها تعریف شود 11 قید دارد حقی که در  NPT بدون قید آمده است.

پژوهشگر برتر کشور در سال 90 با اشاره به  موضوع پرداختن به قطع نامه ها در توافق نامه ادامه داد: در گام میانی توافق نامه آمده است که با هدف پایان رضایت بخش به قطع نامه های شورای امنیت پرداخته شود. اصلا ما مذاکره کردیم که قطع نامه ها را انجام ندهیم . تمام قطع نامه ها را باید تا رضایت آنها انجام بدهیم این مذاکره کردن است، دیپلماسی یعنی این، یاد بگیریم دیپلماسی را، ما نمی فهمیم. زمانش کی است معلوم نیست.

می گویند ما در مورد چیزهای غیر هسته ای صحبت نمی کنیم در مورد موشک ها صحبت نمی کنیم اما قطع نامه 1929 بند 9 ان می گوید ایران باید فناوری موشک های بالستیک را کنار بگذارد. بروید و ببینید چه کسی دراین مملکت دروغ می گوید.


در حاشیه این مراسم طوماری در حمایت از دستاوردهای هسته ای کشور بویژه حق غنی سازی و تاسیسات هسته ای توسط دانشجویان امضا شد.

هم چنین حاج رحیم احمدی روشن پدر شهید احمدی روشن در سخنانی استقامت و پایداری را در این زمینه مهم دانسته و با گلایه از مسئولین فعلی مذاکره کننده بر پاسداری از دستاوردهای هسته ای تاکید کردند.

در این مراسم هم چنین تصویر شهید مصطفی احمدی روشن که توسط یکی از دانشجویان بسیجی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نقاشی شده بود به پدر شهید تقدیم شد که حاج رحیم احمدی روشن ان را به علیرضا حیدری عضو تیم حمایت از دستاوردهای هسته ای کشور تقدیم کردند.

در پایان این مراسم قطع نامه ای دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان توسط عارف رئوفی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرائت شد که دانشجویان به تائید آن پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار