مشهد/

هدیه کتاب‌فروش هندو به مسلمان انگلیسی در کتابخانه آستان قدس رضوی +تصاویر

یک مسلمان انگلیسی قرآن دست نویسی را متعلق به سده دهم قمری به بارگاه ملکوتی حضرت رضا ( ع) اهدا کرد.

رییس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: این قرآن دست نویس را یک هندو در سفر به کشورهای مختلف خریداری و سپس آن را به یک مسلمان انگلیسی به نا نرگس خاتون کورجی در لندن هدیه کرد.

جعفر درباغ عنبران ادامه داد: سرانجام این مسلمان انگلیسی پس از زیارت از بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) بنا بر وصیت مرحوم بهادرعلی غلامحسین کورجی اساریا این قرآن دست نویس را به عنوان هدیه در اختیار گنجینه قرآن های دست نویس کتابخانه آستان قدس رضوی قرار داد.

معاون هماهنگی سازمان آستان قدس رضوی با اشاره به این که این قرآنِ دست‌نویس ارزشمند به خط نسخ مغربی کتابت شده است گفت: این قرآن دارای تذهیب است و در آن اسامی سوره‌ها و اعراب گذاری به سرخی؛ فواصل آیه‌ها به شکل گل سه‌پَر زعفرانی نوشته شده است

در حاشیه این قرآن نیز نشانه‌های سنجاقک و قرص منقّش؛ ذیل فاتحة‌الکتاب، کتیبه منقّش به دایره‌های زعفرانی و به سرخی و سیاهی و در آخر سوره کهف، لوح منقّش به سرخی و زعفرانی به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: این قرآن بر روی کاغذ نخودی فرنگی کتابت شده و دارای جلد تیماج قهوه‌ای است.

گفتني است گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود 85 هزار دست‌نویس کهن، يكي از پايگاه‌هاي فكري جهان اسلام است كه با نيّت‌های خير واقفان و اهداكنندگان دست‌نویس‌های کهن در طول تاريخ به وجود آمده است.



انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: هندو ، قرآن ، کتابخانه ، آستان ، قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.