گزارش روزنامه "بیلد" از جدیدترین نتایج انتخابات پارلمان اروپا:

متنفران از "یورو"، پیشتازند! + آمارها در 28 کشور و تصاویر شادی نامزدها

نتایج اولیه‌ای که تا این لحظه از دل صندوق‌های اخذ آراء در هریک از کشورهای اروپا بیرون آمده، اتحادیه اروپا را شوکه کرده است. اغلب اروپاییان مخالف همگرایی کشورهای اتحادیه هستند.

دیروز با اعلام نتایج اولیه انتخابات مهم پارلمان اروپا در برخی کشورهای اتحادیه، مشخص شد نامزدهایی که  فعلاً پیشتاز هستند، اغلب مواضع احزاب راست و مخالف همگرایی اتحادیه را دارند. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به تک تک این نامزدها و نتایج سری می‌زنیم:

روزنامه "بیلد" چاپ آلمان صبح روز دوشنبه 26 مه 2014 در گزارشی با عنوان "متنفران از یورو،‌ پیشتازند" نوشت:

لیست،‌ طولانی است، خیلی طولانی‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کردند: فرانسه، اتریش، ایتالیا، بلژیک، یونان، دانمارک، انگلیس. تقریباً در همه کشورهای اروپا، مردم به احزاب راست پوپولیستی و ضدّاروپایی رأی داده‌اند.



در آلمان نیز حزب تازه تأسیس "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) موفق شد با کسب 7% پارلمان استراسبورگ را تصرف کند.

در واپسین ساعات شب یکشنبه فرضیه‌ای نزدیک به یقین منتشر شد و آن اینکه "ژان کلود یونکر" به عنوان قوی‌ترین نیروی محافظه‌کار حزب مردمی اروپا (EVP) با کسب حدود 28% آراء (212 کرسی) قدرتمندترین فراکسیون پارلمان خواهد بود.

سوسیال دموکرات‌ها با حدود 25% (185 کرسی) و لیبرال‌ها با حدود 10% به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

احزاب پوپولیستی و راست‌گرا مجموعاً حائز 19% آراء شدند که یک درصد بیش از نتایج پیش‌بینی شده بود. هنوز نامشخص است که فراکسیون جدیدی در طرف راستگرایان ایجاد خواهد شد یا خیر. محافظه‌کاران در جریان مبارزات انتخاباتی انتظار داشتند که "یونکر" بتواند اصلی‌ترین نامزد در صدر کمیسیون‌های اتحادیه اروپا باشد. وی صبح امروز در بروکسل گفت:

«تصمیم دارم با سوسیالیست‌ها تعامل خوبی برقرار کنم. اشتراکات بسیاری بین احزاب و گروه‌های سیاسی پارلمان وجود دارد.»

براساس اعلام رسمی اتحادیه در صبح روز گذشته، مشارکت مردمی در انتخابات پارلمان اروپا، 43.09% بود. این میزان نسبت به سال 2009 که 43% بود، هرچند بسیار ناچیز ولی افزایش داشت. نخستین سال برگزاری این انتخابات در سال 1979 حدود 63% از واجدین حق رأی شرکت داشتند.

28 کشور دارای 28 سیستم انتخاباتی متفاوت، برای تعیین 751 کرسی نمایندگی در پارلمان اروپا با حدود 400 میلیون نفر واجد حق رأی این انتخابات را برگزار کردند و نتیجه آن حاصل شد:

*** آلمان: "برند لوکه" ( Bernd Lucke) رئیس حزب "آلترناتیو برای آلمان" با 7% آراء، راهیابی به پارلمان اروپا را جشن گرفت.



این حزب در مقایسه با احزاب قدیمی و ریشه‌دار آلمان (مانند دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات)، تازه یک سال است که بنیان‌گذاری شده و تقریباً هیچ پیشینه‌ای ندارد. به همین دلیل کسب موقعیت ورود به پارلمان اروپا، نشانه موفقیت آن و گسترش طرح‌های ضدّاتحادیه‌ای و مخالفت هواداران رو به افزایش این حزب در انتقاد به واحد ارزی مشترک (یورو) است.

مطابق نتایج مقدماتی منتشره در شبکه ARD تلویزیون آلمان، "اتحاد احزاب دمکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی" یا  (CDU/CSU)  با کسب 35.5% از آراء بیشترین آرای انتخابات پارلمان اروپا در آلمان را از آن خود کرد. این میزان نسبت به انتخابات دفعه پیش 2.4% کاهش نشان می‌دهد. حزب سوسیال‌دمکرات (SPD) با جهشی مشهود نسبت به انتخابات گذشته به 27.3% از آرا دست یافت که نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۹، 6.5% افزایش نشان می‌دهد.

*** انگلیس: نتایج نشان می‌دهد از مجموع 73 کرسی انگلیس در پارلمان اروپا "حزب استقلال" (Ukip) توانسته 24 کرسی را در پارلمان به دست آورد که بیش از 28% را شامل می‌شود.  اگر این نتایج تا آخرین شمارش آراء تأیید شود، حزب استقلال برای اولین بار از سال 1910 توانسته برنده انتخاباتی ملی شود که هیچ یک از دو حزب اصلی محافظه کار و کارگر در آن برنده نشده‌اند.


"نایجل فرا‍ژ" ( Nigel Farage) که مخالف اتحادیه اروپاست، بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات در سخنانی گفت: مردم حامی حزب استقلال امروز حرف خود را زدند و عجیب ترین نتیجه را اعلام کردند که در سیاست انگلیس طی 100 سال اخیر دیده شده است.

***‌فرانسه: حزب "راستگرای افراطی جبهه ملی" (FN) به رهبری خانم "مارین لو پن" (Marine Le Pen) با کسب 26% از رأی‌ها بیشترین آراء را از آن خود کرده است.



در سال ۲۰۰۹ این حزب تنها توانسته بود 6.3% از آراء پارلمانی را از آن خود کند.

حزب حاکم سوسیالیست،‌ یعنی رئیس جمهور "فرانسوا اولاند" امروز توانست به سختی 13.9% را کسب کند که نسبت به دور قبل باز هم کاهش داشته است (2009: 16.5%).

به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در این دوره اصرار بیشتری بر تغییر وضعیت سیاسی- اقتصادی فرانسه به عنوان جزء بااهمیتی از پازل اتحادیه اروپا داشته‌اند چراکه میزان مشارکت آنان با 43.2% نسبت به سال 2009 و 40.6% افزایش یافت.

*** بلژیک: بر اساس اعلام وزیر کشور بلژیک در بروکسل از آخرین شمارش آراء، مردم به یک حزب جدایی‌طلب رأی داده‌اند.

حزب "ائتلاف فلاندری نوین"‌ که رهبری آن را "بارت دو ویور" (Bart De Wever) بر عهده دارد و از استقلال نواحی شمالی بلژیک‌ حمایت می‌کند، با 32 تا 34% آراء که بیشتر در نواحی شمال بود، بیشترین آراء این کشور را به خود اختصاص داد. احزاب دموکرات مسیحی و لیبرال با کسب 13.7% در رده‌های بعدی قرار دارند.

*** ایتالیا: حزب "پنج ستاره" (M5S) که مخالف سیاست‌های اروپاست به رهبری "بپه گریلو"‌ (Beppe Grillo) با اختلافی ناچیز نسبت به حزب اول، در رده دوم ایستاد و پیش‌بینی می‌شود حائز 26% آراء شود.



حزب دمکرات‌ها با کسب بیش از 33% از آرا در انتخابات پارلمان اروپا اول شدند.

*** اتریش: در اتریش "کریستیان اشتراخه" (Christian Strache) از حزب راستگرایان میانه (FPÖ) توانست حدود ۲۰% آراء را نصیب خود کرده، منتقدان اتحادیه اروپا را به سوی خود جذب و موقعیتشان در بروکسل را تحکیم کند. با این حساب تعداد کرسی‌های اتریش در اتحادیه دو برابر شد و به 4 نفر رسید.



این حزب در مبارزات انتخاباتی، مخالف مهاجرت به کشورش و کمک به کشورهای بحرا‌ن‌زده عضو اتحادیه اروپا بود.

*** مجارستان: حزب راستگرای "Jobbik" با 14.7% آراء به عنوان دومین حزب قدرتمند انتخاب و صاحب 3 کرسی شد.

*** یونان: چپگراهای اپوزیسیون یونان (Syriza) طبق اعلام آخرین نتایج با 26 الی 28% قدرتمندترین حزب یونان در پارلمان اروپا نام گرفتند. سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران مشترکاً با 23 الی 25% در رده دوم قرار دارند.

*** دانمارک: حزب مردمی راستگرا (Dansk Folkeparti) با کسب 23% آراء پیروز انتخابات شد. حزب DF که میانه چندان خوبی با اتحادیه اروپا ندارد، از سه کرسی پارلمانی برخوردار گشت.

*** فنلاند: حزب راستگرای "فنلاندی‌های حقیقی" 12.8% آرا را کسب کرد. این حزب، دو کرسی را در پارلمان آتی اروپا از آن خود خواهد کرد که نسبت به قبل یک کرسی بیشتر خواهد بود. حزب محافظه‌کار ائتلاف ملی با کسب 22.7% آرا اولین جایگاه را به خود اختصاص داد. این حزب در سال ۲۰۰۹ توانسته بود 23.2% رأی‌ها را به‌دست بیاورد.



*** ایرلند: ایرلندی‌ها با رأیی که به صندوق‌ها انداختند، دولت خود را مجازات کردند! حزب محافظه‌کار نخست وزیر این کشور "Fine-Gael-Partei" بر اساس آخرین شمارش‌ها تنها موفق به کسب 22% آراء شد. حزب سوسیال دموکرات "Labour"، شریک در حکومت این کشور نیز 6% آراء را به خود اختصاص داد. لذا نامزدهای مستقل در این انتخابات بیشترین سود را از عدم اقبال مردمی به دولت بردند.

*** بلغارستان: طبق اعلام موسسه نظرسنجی گالوپ، حزب اپوزیسیون "GERB" با اختلاف چشمگیر 28.6%ی از دیگر احزاب پیشی گرفت. حزب سوسیالیست حاکم، تنها به 19.8% آراء دست یافتند. حزب ناسیونالیستی "Ataka" که تا پیش از این دارای کرسی‌هایی در استراسبورگ بود، از همراهی قافله احزاب پیروز بازماند. به گزارش روزنامه "بیلد"، بلغارستان که فقیرترین عضو اتحادیه اروپاست، این بار هم در معرض اتهام تقلب در انتخابات و خریدوفروش صندوق‌های رأی قرار دارد.

*** هلند: حزب راستگرا و ضدّاروپایی "Geert Wilders" اگرچه در انتخابات شکست خورد ولی رأیی بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های انتخاباتی به دست آورد. قوی‌ترین حزب در انتخابات، دموکرات مسیحی‌ها با کسب پنج، و چپ‌های لیبرال "D66" با چهار کرسی شناخته شدند. احزاب حکومتی (راست‌های لیبرال "VVD" و حزب سوسیال دموکرات برای کار) هر یک با سه نماینده در پارلمان اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت. حزب سبزها و حزب ائتلافی مسیحی و سوسیالیست‌های منتقد اروپا هر یک دو نماینده را به استراسبورگ می‌فرستند. همچنین برای اولین بار است که حزب هلندی حمایت از حیوانات، با یک نماینده به پارلمان راه یافته است.

*** اسپانیا: مشارکت اسپانیایی‌ها در این دور از انتخابات پارلمانی به طور چشمگیری کم شده بود. طبق اعلام منابع محلی اسپانیا تا ساعت 14 روز رأی‌گیری تنها 23.89% واجدین شرایط به پای صندوق‌ها آمده بودند. سال 2009 در همین زمان حدود 25% رأی داده بودند و در پایان رأی‌گیری نیز این کشور با 55% مشارکت مردمی، یک امتیاز منفی ملی برای خود ثبت کرد.

*** پرتغال: پرتغالی‌ها با رأی معترضانه خود به اپوزیسیون‌های سوسیالیست، پیروز شدند. ائتلاف حکومت این کشور (حزب محافظه‌کار "PSD" و محافظه‌کاران راستگرای "CDS-PP") توانست تنها به 25 الی 29% آراء دست پیدا کند.

*** چک: رئیس جمهور این کشور تنها پس از چهار ماه روی کار آمدن، شکست انتخاباتی سختی متحمل شد. حزب سوسیال دموکراتیک وی "CSSD" با کسب 14.2% آراء تنها در جایگاه سوم ایستاد و 8% نسبت به آراء مردمی در سال 2009 سقوط داشت. حزب پیروز، شریک ائتلافی وی "ANO" با 16.1% بود. حزب اپوزیسیون محافظه‌کار "TOP09" که روابط خوبی با اتحادیه اروپا دارد و وزیرخارجه سابق این کشور "کارل شواتزن برگ" (Karel Schwarzenberg) نیز عضو آن است با 15.9% در جایگاه دوم ایستاد. میزان مشارکت مردمی چک‌ها، ده سال پس از پیوستن این کشور به اتحادیه با 18.2% به یکی از پایین‌ترین سطوح خود رسید.

*** سوئد: حزب راستگرای "دموکرات‌های سوئد" (Sverigedemokraterna) بر اساس اعلام نتایج با 7% برای نخستین بار به پارلمان اروپا راه یافتند. روزنامه هلندی "Aftonbladet" این کشور در مشارکت مردمی با 56% رکورد خود را شکست. سال 2009 مشارکت مردمی 45.5% بود.

*** لهستان: در این کشور، گروهی که آشکارا مواضع دشمنانه‌ای نسبت به اروپا دارد، کنگره راستگراهای نوین، با کسب 7.2% آراء چهار نماینده به پارلمان جدید خواهد فرستاد. پیروز انتخابات، حزب رئیس دولت این کشور "دونالد توسک" (Donald Tusk) با 32.9% بود. لهستان در مجموع 51 نماینده به پارلمان جدید می‌فرستد.



*** لتونی: نتایج انتخابات پارلمان اروپا تا بدین لحظه حکایت از پیروزی نسبی حزب طرفدار اروپایی که رئیس دولت حاکم نیز از همین حزب است دارد.

*** مالت: نخستین نتایج شمارش آراء، حزب "لابور" متعلق به رئیس جمهور حاکم را پیشروتر از سایر احزاب اعلام کرد. 75% از واجدین شرایط در مالتا به پای صندوق‌های رأی رفتند.

*** قبرس: حزب نزدیک به رئیس جمهور این کشور یعنی محافظه‌کاران "DISY" با کسب 37.8% آراء پیروز انتخابات شد. این حزب طرفدار اتحادیه اروپاست. دومین حزب پیروز انتخابات پارلمانی در قبرس، چپ‌های "AKEL" با 26.6% بودند. مشارکت در انتخابات، کمتر از 50% بود و قبرس شش نماینده به پارلمان خواهد فرستاد.

*** رومانی: علاقمندی به اتحادیه اروپا در نتایج آراء رومانی به چشم می‌خورد و مهم‌ترین دلیل آن هم اینکه امیدوارند اتحادیه، در نقش "فرشته نجات" دولتشان از وضع نامطلوب اقتصادی باشد. میزان مشارکت مردم رومانی در این انتخابات حدود 5% نسبت به سال 2009 افزایش داشت.

*** اسلواکی: حزب حکومتی سوسیال دموکرات‌ها با اخذ چهار کرسی در پارلمان اتحادیه، به پیروزی رسیدند. 9 کرسی دیگر نیز بین احزاب خرد این کشور تقسیم شد.

*** اسلوونی: حزب اپوزیسیون "SDS" در اسلوونی با اخذ سه کرسی از مجموع هشت کرسی این کشور، به پارلمان راه یافت.



تا عصر روز دوشنبه، نتایج شمارش آراء در چهار کشور لوکزامبورگ، کرواسی، استونی و لیتوانی هنوز اعلام نشده بود. اما جمع‌بندی روشنی که می‌توان از نتایج این دوره انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا گرفت، همان است که غالب رسانه‌های اروپایی نیز بدان پرداختند:



اولاً چنانچه در تک تک کشورهای اروپایی نیز به نقل مستقیم رسانه‌های غربی پرداختیم، میزان مشارکت مردم در بعضی کشورها مانند قبرس، اسپانیا و پرتغال در این انتخابات رکورد کاهشی داشت.

ثانیاً در انتخابات‌های معدودی که اروپاییان مستقیماً در تعیین متصدیان سازمان‌ها و نهادهای اتحادیه نقش دارند، نوعی اقبال مردمی به سمت احزاب و گروه‌هایی مشاهده می‌شود که از همگرایی کشورهای اتحادیه با یکدیگر چندان راضی نیستند و ترجیح می‌دهند حتی در واحد پولی کشورشان به دوران پیش از یکسان سازی یورو بازگردد.

گفتنی است پارلمان اروپا بطور مشترک با شورای اروپا به قانونگذاری و اتخاذ تصمیمات در اتحادیه می‌پردازد و به دلیل آنکه نمایندگان آن به طور مستقیم از سوی شهروندان اروپایی انتخاب می‌شوند، سمبل دموکراسی در اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. پارلمان اروپا بر کمیسیون اروپا نظارت می‌کند تا جایی که رئیس و اعضاء کمیسیون موظف به اخذ رای اعتماد از پارلمان هستند و پارلمان می‌تواند آنان را بصورت دسته جمعی استیضاح کند. پارلمان به همراه شورای اروپا مسئولیت تصمیم گیری در مورد بودجه اتحادیه و نظارت بر مصرف آن را دارد. اعضاء پارلمان هر پنج سال یکبار توسط آراء عمومی انتخاب می‌شوند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار