آسيا تايمز:

مشارکت اندک مردم در انتخابات مصر، لکه‌ای بر پيروزی السيسی

پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در گزارشی نوشت که با نتیجه ای که از قبل شروع انتخابات معلوم بود، بسیاری از رای دهندگان مصری حتی به خود زحمت ندادند تا به پای صندوق های رای روند و خیابان های قاهره به طور غیرمعمولی در جریان برگزاری انتخابات خالی و از عاری از هر گونه رفت و آمد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در گزارشی به قلم "انابل وان دنبرگ" با عنوان " مشارکت اندک در انتخابات ، لکه ای بر پیروزی سیسی در مصر" می نویسد :با نتیجه ای که از قبل شروع انتخابات معلوم بود ، بسیاری از رای دهندگان مصری حتی به خود زحمت ندادند تا به پای صندوق های رای روند و خیابان های قاهره به طور غیرمعمولی در جریان برگزاری انتخابات خالی و از عاری از هر گونه رفت و آمد بود ؛ انتخاباتی که روز چهارشنبه سرانجام پایان یافت.

مردم مصر برای انتخاب دومین رئیس جمهور خودشان طی دومین سال به شرکت در انتخابات فرا خوانده شدند اما مشارکت پایین آنها در واقع تهدیدی برای تضعیف اعتبار نامزد اصلی این انتخابات عبدالفتاح السیسی محسوب می شود. وی که سابقا وزیر دفاع مصر بود می خواست به جهان نشان دهد که سرنگونی نخستین رئیس جمهور منتخب مصر ، محمد مرسی از اخوان المسلمین ، با کودتای ارتش صورت نگرفته بلکه با انقلاب از سوی مردم مصر بوده است.

عبدالفتاح السیسی خودش از احتمال مشارکت 80 درصدی مردم در انتخابات خبر داده بود اما پس از گذشت دو روز مشخص شد که این امر محقق نشده است. ناظران تخمین زدند 20 درصد واجدین شرایط طی دو روز آرای خود را به صندوق انداختند و این در حالی است که سازمان دهندگان مبارزات انتخاباتی حمدین صباحی ، تنها مخالف السیسی گفتند مشارکت بیش از 15 درصد نبوده است.

مقامات مصر در نخستین تلاش خود برای بالا بردن آمار شرکت کنندگان در انتخابات ، روز سه شنبه ساعت رای گیری را یک ساعت تمدید کردند و پس از آن تلاش های خود را در روز چهارشنبه از سرگرفتند.

کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر از این تصمیم دفاع و آن را در پاسخ به درخواست های شهروندانی عنوان کرد که به دلیل گرمای هوا امکان شرکت در انتخابات را نیافتند و نتوانستند به پای صندوق های رای بروند اما این اقدام از سوی بسیاری تلاشی برای فریب اذهان مردم در نظر گرفته شد.

"عمر امین" 28 ساله که طراح ساختمان است در این خصوص می گوید :" این موضوع واقعا مسخره است. ما همگی به خوبی می دانیم که این موضوع با این که چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد مرتبط نیست بلکه به موضوع تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مربوط می شود. تمدید زمان انتخابات برای بالا بردن آمار شرکت کنندگان  در این کشور صورت گرفته است." وی تنها یکی از جوانان مصری است که تصمیم گرفت به جای شرکت در انتخابات در خانه بماند.

اما نگرانی ها از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات حتی از قبل از رسیدن موج گرما به این کشور در روز سه شنبه ، مشهود بود. پس از آن که مقامات مصر زمان این انتخابات را تمدید و اقدامات مشابه دیگری را برای بالا بردن آمار شرکت کنندگان در انتخابات اتخاذ کردند ، این نگرانی ها بیش از پیش روشن شد. 

بسیاری از مراکز تجاری ساعاتی پیش از زمان تعطیلی معمول خود مجبور به تعطیلی شدند تا مردم به جای استفاده از تعطیلات خود برای خرید به وظیفه شهروندی خود یعنی شرکت در انتخابات بپردازند.

حتی مقامات الازهر مصر نیز به مقامات گفتند قصور از شرکت در انتخابات به منزله نافرمانی است و پاپ تاوادروس رئیس کلیسای قبطی ها در مصر نیز از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند.

یک  زن 30 ساله مصری که نمی خواهد نامش را بیان کند، می گوید این استفاده از مذهب و مقامات مذهبی برای ترغیب مردم به رای دادن است. کسانی که با تروریست نامیدن گروه اخوان المسلمین با آن‌ها مبارزه می کنند و می گویند آنها از مذهب به عنوان ابزاری برای کسب محبوبیت خود میان استفاده کردند ، اکنون دقیقا همین کار را انجام می دهند.

نه تنها کلیساها و مساجد تلاش کردند مردم مصر را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند، حتی تلویزیون دولتی و رادیو ملی این کشور نیز بارها از مردم خواستند برای شرکت در انتخابات به پای صندوق های رای روند. اما به نظر می رسد کسی چندان با تبلیغات رسانه های محلی وفادار به دولت موقت و السیسی نامزد پیشتاز این انتخابات ، متقاعد نشد.

دمیتری 23 ساله که دانشجوی رشته حقوق و ساکن قاهره است می گوید گمان نمی کند آینده مصر در دستان سیاستمداران کنونی این کشور باشد. 

وی می گوید :"هر کس که به عنوان رئیس جمهور فعالیت خود را آغاز کند ، اکنون یا طی چند سال آینده نمی تواند تغییری را ایجاد کند. تغییرات واقعی به دست جوانان این کشور صورت می گیرد. ما کسانی هستیم که برای مصر بهتر مبارزه می کنیم اما هنوز هم به زمان نیاز داریم. زمانی که وقت به عهده گرفتن امور کشور فرا رسد ، ما به میدان گام خواهیم نهاد."

"احمد محمد سیف" 24 ساله که همکلاس دمیتری است با نظر وی موافق است و می گوید :" ما نظام قضایی قدرتمندی داریم. مشکل در مصر ساختار نهادها نیست بلکه مشکل در بخش اجرایی و مدیریتی آنها نهفته است. مصر درگیر فساد مالی است و آن چه که نیاز به تغییر دارد را تنها نسل آینده می توانند انجام دهند."

در روز انتخابات در حالی که گروهی از زنان به حمایت از سیسی شعار می دادند و شعارهای میهن پرستانه از بلندگوی پایگاه اخذ رای پخش می شد ، "مایا حسین"52 ساله که در صف ایستاده است می گوید :"عبدالفتاح السیسی مرد قدرتمندی است که توانایی زیادی دارد و این همان کسی است که مصر نیاز دارد. وی ما را از تروریسم آزاد کرد و به حمایت از ما ادامه خواهد داد."

به نظر می رسد ماشین تبلیغات السیسی کار خود را انجام داد و تعریف از اقدامات وی طی ماه های اخیر توانست بسیاری از رای دهندگان - به ویژه زنان را به سوی انتخاب وی سوق دهد.

اما با این حال گروهی از جوانان که به جای حضور در پای صندوق های رای در یک کافی شاپ محلی حضور دارند ، با اظهارات خود اعتبار سیسی را برای حکومت بر کشور زیر سوال می برند.

نادر که یکی از این جوانان است می گوید وی در مبارزات انتخاباتی خود بیشتر بر جنگ با تروریسم متمرکز بود و اصلا درباره آینده کشور سخنی به میان نیاورد. پس از زندانی یا کشته شدن همه اسلامگرایان ، وی چه کار خواهد کرد؟

وی می گوید :"یک سال قبل ، ما می گفتیم که کسی پاسخگوی مرگ صدها نفر در جریان برکناری مرسی در رابعه عدویه در اوت سال 2013 خواهد بود و امروز شاهد هستیم که همه رهبران و اعضای اخوان المسلمین دستگیر یا به مرگ محکوم شدند و کسی درباره این کشتارها حرفی به میان نمی آورد. آیا این عدالت است؟"

اگرچه اخوان المسلمین خواستار تحریم این انتخابات شد و بیشتر حامیانش از شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق های رای دور ماندند ، اما برخی دلایل دیگر وجود دارد که سرنوشت این انتخابات را رقم زد و در واقع تمدید زمان رای گیری تاثیری بر نتایج نهایی آن نداشت.

مهمترین دلیل در تعیین سرنوشت این انتخابات ریاست جمهوری ، رای دهندگانی بودند که در خانه های خود ماندند. السیسی با کسب 90 درصدِ آرای چهل درصدی انتخابات توانست رهبر آینده مصر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار