رصد مشتری در آسمان شب

"سیاوش صفاریان پور"، تهیه کننده برنامه «آسمان شب»، بینندگان این برنامه تخصصی را به تماشای سیاره مشتری دعوت کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار؛ "سیاوش صفاریان پور" تهیه کننده برنامه «آسمان شب»، بینندگان این برنامه تخصصی را به تماشای سیاره مشتری دعوت کرد.
 
صفاریان پور همچنین از حضور دکتر امیر محمد گمینی،"پژوهشگر تاریخ علم" و دکتر محمد رضا نوروزی،"منجم"، برای بحث و بررسی تاریخ علم نجوم و سیاره مشتری در برنامه «آسمان شب» امشب (10خرداد) خبر داد.
 
تهیه کننده آسمان شب افزود: در شبهای ماه خرداد، با توجه به اینکه سیاره مشتری در طول شب در آسمان نمایان است، این برنامه قصد دارد چگونگی استقرار سیاره مشتری در مقابل خورشید را تحلیل می کند.
 
وی خاطر نشان کرد، سیاره مشتری در نقطه مقابل خورشید قرار می گیرد و هنگامی که خورشید در غرب آسمان غروب می کند، مشتری از شرق طلوع می کند. از این رو بهترین زمان برای رصد مشتری تا یک سال آینده فرا رسیده است.
 
صفاریان پور با بیان اینکه مشتری در مقابله است، در این خصوص چنین توضیح داد: مقابله زمانی رخ می‌دهد که خورشید و زمین و یک سیاره‌ی زبرین (سیاره‌ای که مدارش در ورای مدار زمین به دور خورشید است) هر سه در یک راستا قرار بگیرند. در این حالت سیاره هم‌زمان با غروب خورشید طلوع می‌کند.
 
وی تقسیم بندی تاریخ نجوم را به سه دوره زمین مرکزی، کهکشانی و کیهانی یاد آور شد و افزود: آغاز دورهٔ اول در تاریخ باستان است و پایان آن در قرن شانزدهم. دورهٔ دوم از قرن هفدهم تا قرن نوزدهم طول کشید و دورهٔ سوم در قرن بیستم آغاز شد و هنوز ادامه دارد.
 
گفتنی است گروه دانش شبکه فرهیختگان این برنامه را در استودیوی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران تهیه و شنبه ها ساعت 23:15 روی آنتن می برد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار