اصفهان/

فعالیت دفاتر جمع‌آوری خون بند ناف در 23 استان / ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی تنها در تهران

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: در حال حاضر ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی تنها در تهران صورت می‌گیرد و دفاتر جمع‌آوری خون بند ناف در 23 استان کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مرتضی ضرابی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 45 هزار نمونه در بانک خصوصی خون بند ناف و حدود 10 هزار نمونه در بانک عمومی خون بند ناف ذخیره‌سازی شده است، اظهار کرد: افرادی در این بانک ثبت‌نام کرده‌اند که هیچ مشکلی نداشته و سالم بوده‌اند.

وی با بیان اینکه انتظار نداریم که این نمونه‌ها مورد استفاده خانواده‌ها قرار بگیرد، اضافه کرد: اما نمونه‌هایی وجود داشته که یکی از فرزندان خانواده مبتلا به تالاسمی یا سرطان خون بوده و نمونه خون بند ناف فرزند دوم این خانواده فریز شده و خوشبختانه نمونه دوم برای فرزند نخست از نظر ژنتیکی تطبیق داشته و قابل استفاده برای فرزند نخست بوده است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف با تاکید بر اینکه ما در طی چند سال گذشته از این مواردی که ذخیره کرده‌ایم، توانسته‌ایم از سه نمونه در بانک خصوصی استفاده کنیم، تصریح کرد: دو نمونه از این پیوند‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی ذخیره شده در بانک خصوصی خون بند ناف موفقت‌آمیز بوده است.

وی با اشاره به اینکه اما نمونه دیگر موفقت‌آمیز نبوده است، ادامه داد: در سال گذشته حدود 100 درخواست سلول بنیادی برای پیوند وجود داشته است، اما نمونه‌های موجود از نمونه‌های بانک خصوصی خون بند ناف است و اگر خانواده‌های رضایت ندهند، ما نمی‌توانیم از نمونه‌ها استفاده کنیم.

ضرابی با بیان اینکه شرایط باید ایجاد شود که مراکز پیوند نیز امکان پیوند را فراهم کنند، تاکید کرد: مواردی وجود داشته که با وجود سلول مناسب مرکزی برای پیوند این سلول‌ها به بیمار وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود که در کنار ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی موضوع گسترش مراکز پیوند نیز مورد توجه قرار بگیرد، افزود: از بانک عمومی خون بند ناف تاکنون دو نمونه استفاده شده و این دو نمونه موفقیت‌آمیز بوده است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی تنها در تهران صورت می‌گیرد، گفت: دفاتر جمع‌آوری خون بند ناف در 23 استان کشور فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها بیمارستان شریعتی تهران از سلول‌های بنیادی ذخیره شده استفاده می‌کند، اظهار کرد: پیوند هزینه دارد و در حال حاضر در کشور بین 35 تا 40 میلیون تومان هزینه پیوند است و البته بخش بسیاری از این هزینه‌ها را هیئت امنا‌های ارزی تأمین می‌کنند.

ضرابی با تاکید بر اینکه شاید بیمار حدود سه یا چهار میلیون تومان از این هزینه‌ها را پرداخت کند، ادامه داد: باقیمانده این هزینه‌ها را هیئت امنا‌های ارزی و بیمه‌ها تأمین می‌کنند، اما تعداد مراکز پیوند در کشور محدود است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: اصفهان ، بندناف ، سلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.