خوشرو بررسی کرد

تفاوت‌های به قدرت رسیدن مرسی و السیسی در مصر

تحلیل‌گر ارشد امور بین‌المللی و معاون اسبق وزارت امور خارجه در نشست " نگاهی به انتخابات مصر، پیامدهای داخلی و منطقه‌ای" به بررسی تفاوت‌های انتخاباتی که طی آن "مرسی" و "السیسی" به قدرت رسیدند، پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "غلامعلی خوشرو" تحلیل‌گر ارشد امور بین‌المللی و معاون اسبق وزارت خارجه در نشست نگاهی به انتخابات مصر، پیامدهای داخلی و منطقه‌ای که امروز در ساختمان خبرگزاری دیپلماسی ایرانی برگزار شد، در مطالبی با عنوان انتخابات در چالش اسلام‌گرایی و نظامی‌گری گفت: "محمد مرسی" متعلق به فعالیت‌های سیاسی، اسلامی به همراه مبارزات پارلمانی و مدنی بود و زندان، سیاست، مدنیت و پارلمان را گذرانده بود و در سنت اخوان المسلمین راه طولانی را طی کرده بود، اما "عبدالفتاح السیسی" متعلق به اردوی نظامیان مصر است که ساختار این دو با یکدیگر فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: جریانی که مرسی را حمایت می‌کرد، مبتنی بر مردم‌سالاری دینی بود، اما نظامی که السیسی به دنبال آن است یک نظامی‌گری غیر ایدئولوژیک و خودکامه بوده که یک دیکتاتوری غیر ایدئولوژیک است که شاید موفق باشد.

خوشرو اظهار داشت: انتخابات زمان مرسی مشروع و آزاد و بر اثر مبارزات مردمی شکل گرفته بود، اما انتخابات اخیر با برکناری دولت دموکراتیک همراه شده و هدفش ایجاد مشروعیت برای رفتار دیکتاتوری است.

معاون اسبق وزارت خارجه، اظهارداشت: در انتخاباتی که مرسی به قدرت رسید، امید به رای انقلاب و آرمانگرایی درخشش خاصی داشت، اما انتخابات اخیر که طی آن السیسی به قدرت رسید، بازگشت به گذشته و قدرت نظامی و امنیتی است و مصر راه نرفته را بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: انتخاب مرسی پس از گشایش فضای سیاسی بی‌نظیر بود، اما انتخابات اخیر با صدور فله‌ای احکام اعدام و خشونت علیه افراد همراه شد.

تحلیلگر ارشد امور بین‌المللی وزارت خارجه ادامه داد: انتخابات سال ۲۰۱۱ بدون پشتیبانی کشورهای منطقه‌ای انجام شد، البته عربستان تا روز آخر از حسنی مبارک حمایت کرد، اما انتخابات جدید مصر با پول عربستان و امارات برگزار شد.

معاون اسبق وزارت خارجه تصریح کرد: در انتخابات سال ۲۰۱۱ وابستگان رژیم سابق هم حضور داشتند، به همین خاطر آراء پراکنده بود اما انتخابات اخیر مصر غیر دموکراتیک و باعث زنده کردن دوباره فرعون مصر بود که حتی لیبرال‌ها هم آنرا تحریم کردند.

وی ادامه داد: نتایج انتخابات سال ۲۰۱۱ غیر قابل پیش بینی بود و به دور دوم کشید، اما انتخابات فعلی آرای کاندیدای پیروزش بالای ۹۰ درصد بود که باعث شد یک فرمانده نظامی را به صندوق رای ببرند تا تبدیل به شخصیت مدنی شود.

خوشرو افزود: السیسی فکر می‌کرد ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، اما در دو روز اول انتخابات فقط ۳۳ درصد رای دادند و پس از آن شایعه کردند که اگر رای ندهید، جریمه می‌شوید که به همین خاطر برخی دیگر از مردم در انتخابات شرکت کردند تا آمار شرکت کنندگان به ۴۶ درصد برسد، البته حمد بن الصباحی رقیب السیسی اعلام کرد که مردم آنقدر رای ندادند.

تحلیلگر ارشد امور بین‌المللی وزارت خارجه اظهار داشت: در زمان مرسی ۵۲ درصد مردم رای دادند و مشارکت طبقه پایین در انتخابات بیشتر بود امری که در انتخابات اخیر شاهدش نبودیم.

معاون اسبق وزارت خارجه اضافه کرد: در زمان مرسی یکسری مطالبات سیاسی و اقتصادی مطرح شد، اما دولت جدید مصر با مشکل بی‌ثباتی سیاسی روبرو است، چرا که دو رئیس جمهور در سه سال ساقط شدند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات السیسی فساد اقتصادی، کسر بودجه ۱۶ میلیاردی، سوبسید انرژی، رقم بیکاری بالا و نیاز به سرمایه گذاری خارجی و توریسم است که همگی این موارد به امنیت نیاز دارد.

خوشرو درباره اشتباهات مرسی تصریح کرد: ناتوان بودن در ساختار اقتصادی، امنیتی و سیاسی که نتوانست از آن‌ها بیرون بیاید و همچنین تلاش برای براندازی دولت سوریه که در ‌‌نهایت به تضعیف شدن مصر انجامید و همچنین سقوط وی که باعث شکسته شدن پشت مخالفان سوری شد و ناتوانی وی در جذب نیروهای ملی از اشتباهات مرسی به حساب می‌آید، البته نخبگان مصر هم اشتباه کردند، چون توقعات سیاسی را بالا بردند.

تحلیلگر ارشد امور بین‌المللی وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: بالابردن سطح توقعات سیاسی، اجتماعی مردم دولت انتخابی را با نیت تقویت دموکراسی ضعیف کردند و اشتباه السیسی هم این است که با اتکاء به قدرت نظامی می‌خواهد مشکلات سیاسی و اجتماعی مصر را حل کند که وارد کردن ارتش این کشور از اشتباهات بعدی رئیس جمهور جدید مصر است، همچنین وارد کردن عربستان برای حل مشکلات اقتصادی کار درستی نیست که باعث ایجاد اختلاف در فرآیند سیاسی و مردم سالاری می‌شود و مصر بازگشت طولانی در مسیر افراطی‌گری دارد و السیسی اقدامات ناروایی کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مصر ، السیسی ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار