مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ١١ خرداد؛

تعیین چارچوب کلی مدیریت فضای مجازی/ از کاربران اینترنت جهان فقط ۲ درصد ایرانی هستند

نحوه ارائه 27 سرویس دیجیتالی به تصویب رسید، پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان، راه اندازی شبکه ابر ملی فرهنگ، مهلت ثبت نام رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن اعلام شد، تحول وسایل هوشمند با فناوری لیزری پژوهشگر ایرانی، برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال معرفی شدند و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






نحوه ارائه 27 سرویس دیجیتالی به تصویب رسید/ تعیین چارچوب کلی مدیریت فضای مجازی
مهر/ دبیر شورای عالی فضای مجازی از تصویب نحوه ارائه 27سرویس دیجیتالی و طرح کلی تقسیم کار ملی در جلسه شب گذشته این شورا خبر داد.

محمدحسن انتظاری در حاشیه مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه های دیجیتال در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص جزئیات جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه طرح کلی تقسیم کار ملی و مدیریت راهبردی حوزه های اساسی فضای مجازی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این جلسه نتیجه سه ماه کار مداوم کمیسیون های اصلی مرکز ملی فضای مجازی بود، افزود: در این جلسه اقدامات اساسی و طرح های بزرگ و نحوه بررسی آنها در حوزه فضای مجازی مصوب شد.

انتظاری با بیان اینکه برنامه های اصلی کشور در حوزه فضای مجازی با اجماع اعضای شورای عالی فضای مجازی مصوب شد، خاطرنشان کرد: بعد از تصویب شبکه ملی اطلاعات این کار مهمترین کار شورای عالی فضای مجازی در حوزه محتوای دیجیتالی، امنیت و تنظیم مقررات فعالیت های کشور در این بخش بوده است.



دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: در این جلسه نحوه ارائه 27 سرویس دیجیتالی از جملهIP تی وی و IP مدیا و بازیهای رایانه ای به تصویب اعضا رسید. بر این اساس ارائه این سرویس ها باید با تدوین آیین نامه های مرتبط در کمیسیون های اصلی و فرعی مرکز ملی فضای مجازی بررسی و ارائه شود.

به گفته انتظاری برخی از این سرویس ها نیازمند مجوز ترکیبی در حوزه زیرساخت و محتوا است که باید کمیسیون های مرکز ملی فضای مجازی نسبت به ارائه این مجوزها اقدام کنند.

به گزارش مهر، چارچوب کلی فرآیند مدیریت راهبردی فضای مجازی کشور در جلسه روز شنبه شورای عالی فضای مجازی به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، مورد بررسی قرار گرفت و با اجماع به تصویب رسید.


سهامداران همراه اول هنوز برای معرفی هیئت مدیره جدید به اجماع نرسیده اند
تسنیم/ مدیرعامل همراه اول گفت: تا زمان معرفی هیات مدیره جدید، جلسات هیئت مدیره فعلی به صورت هفتگی و طبق روال سابق برگزار می شود.
وحید صدوقی در مورد زمان معرفی هیئت مدیره جدید همراه اول، اظهار داشت: تاکنون اعضای جدید هیئت مدیره شرکت معرفی نشدند و تا زمان معرفی هیات مدیره جدید، هیئت مدیره قبلی در پست هایشان مشغول به فعالیت خواهند بود.

وی ادامه داد: بزودی و طبق قانون، نفرات جدید معرفی می شوند و بعد از معرفی آنان، هیئت مدیره جدید می توانند در جلسات هیئت مدیره حضور یابند.



صدوقی، خاطرنشان کرد: طبق توافق مجمع، تعداد اعضای هیات مدیره از 7 نفر به 5 نفر کاهش پیدا کرد، ولی تاکنون سهامداران برای معرفی افراد جدید به اجماع نرسیده اند.

مدیرعامل همراه اول، تاکید کرد: جلسات هیات مدیره همراه اول طبق روال قبل و به صورت هفتگی برگزار می شود.

صدوقی در پایان خاطرنشان کرد: من هنوز معرفی نامه خودم را ندیده ام.

در همین حال، شنیده ها حکایت از آن دارد هیئت مدیره جدید شرکت مخابرات ایران با اندکی تغییرات طی روزهای آتی معرفی می شوند و به تبع آنان هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران و شرکت تلفن ثابت ایران نیز معرفی خواهند شد.


پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان
تسنیم/ معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد با استفاده از منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی و در قالب پرداخت وام های قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی به شرکت های دانش بنیان، از این شرکت ها حمایت کند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور شامگاه شنبه در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد با استفاده از منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی و در قالب پرداخت وام های قرض الحسنه  300 میلیون تومانی به شرکت های دانش بنیان، از این شرکت ها حمایت کند اما، محدودیت موجود در این بخش کارگزاری های تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان در حوزه رسانه های دیجیتال هستند که تلاش داریم این کارگزاری ها فعالیت خود را جدی تر کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اینک طرح ها تحول در قانون شرکت های دانش بنیان در حال اجرا است، گفت: انتظار می رود با اجرایی شدن قوانین مربوط به شرکت های دانش بنیان که در گذشته اجرا نشده بود، زمینه برای تحول و اتفاقی جدی در این عرصه فراهم شود.



معاون علمی و فناوری رییس جمهور به برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتال اشاره کرد و اظهار داشت: هم اینک شاهد تحول جدی در عرصه رسانه های دیجیتال هستیم چرا که این حوزه تنها بخشی است که در آن فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی در کنار سایر رشته های فنی و ICT  در آن به خوبی فعال شده اند و از این رو در جشنواره هشتم رسانه های دیجیتال که در سال آتی برگزار خواهد شد، معاونت علمی و فناوری با جدیت از طرح های ارایه شده در این جشنواره حمایت خواهد کرد.

ستاری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این آمادگی را دارد که از حرکت های مربوط به فناوری های جدید در حوزه رسانه های دیجیتال حمایت ویژه صورت دهد.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، در گذشته همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناکافی بوده است که برای جبران کمبودهای گذشته تلاش داریم در این دوره، به صورت مفصل و جدی تر نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در حوزه فرهنگ را مورد حمایت قرار داده و افزایش دهیم که در این راستا، در روزهای آینده تفاهم جامع همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار داریم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، تعامل، همراهی، مشارکت و فعالیت موثر تمام بخش های دولتی و خصوصی را در راستای تقویت فعالیت شرکت های دانش بنیان در کشور خواستار شد و گفت: امیدواریم با استفاده از منابع مالی موجود بتوانیم فرهنگ توسعه شرکت های دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم.

در این آیین از برگزیدگان هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.


بهره برداری از فروشگاه سه بعدی محصولات هنری دیجیتال/ راه اندازی شبکه "ابر ملی فرهنگ"
مهر/ رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از راه اندازی شبکه "ابرملی فرهنگ" در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی در حوزه رسانه های دیجیتال با همکاری چند دانشگاه خبر داد.

حسن نجفی سولاری شب گذشته در مراسم اختتامیه هفتمین چشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال از تعریف و آغاز به کار 6 پروژه ملی در حوزه رسانه های دیجیتال خبر داد و گفت: فاز نخست "ابر ملی فرهنگ" در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی با همکاری دانشگاههای تهران، صنعتی شریف و علم و صنعت و نیز سازمان صدا و سیما کلید خورد که با اجرای این شبکه، شاهد توسعه در حوزه اشتغال زایی رسانه های دیجیتال خواهیم بود.

وی همچنین از برنامه های در دست اقدام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای راه اندازی سامانه ملی آموزشی تولید محتوای دیجیتالی خبر داد و گفت: این سامانه بزودی کار خود را آغاز می کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، اجرای سامانه آنلاین توزیع محصولات دیجیتالی فرهنگی را از دیگر طرح های این مرکز عنوان کرد که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت پست عملیاتی می شود و افزود: با اجرای این سامانه، امکان توزیع محصولات دیجیتالی داخلی فرهنگی بر روی شبکه ملی اطلاعات فراهم می شود.



نجفی سولاری از راه اندازی نرم افزار شبیه سازی آنلاین اختراعات ایرانیان خبر داد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه، امکان ارائه نرم افزارهای مرتبط با هنرهای تجسمی برای فروشگاهها و نمایشگاههای آنلاین فراهم خواهد شد.

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به همکاری مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: در این راستا فروشگاه سه بعدی محصولات هنری دیجیتالی با تاکید بر رعایت حقوق مالکیت معنوی به 7 زبان زنده دنیا آماده بهره برداری است.

وی در مورد همکاری های صورت گرفته از سوی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز گفت: مرحله آزمایشی شبکه ملی فرهنگ به اتمام رسیده و فاز دوم این طرح توسط معاونت علمی فناوری رئیس جمهور مورد حمایت قرار گرفته است؛ براین اساس قرار است ظرف چند روز آینده تفاهمنامه ای میان معاونت علمی و وزیر ارشاد منعقد شود که فاز اجرایی ایجاد مجتمع های دیجیتال دانش بنیان در نقاط مختلف کشور و به ویژه مناطق محروم در راستای اشتغال آفرینی آغاز شود.

نجفی سولاری از مسئولان خواست تا در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به موقع تصمیم گیری کنند تا با فرصتهایی که این صنعت در اختیار کشور قرار می دهد به اهداف چشم انداز 1404 دست یابیم.

به گزارش مهر، در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، محمدحسن انتظاری دبیر شورایعالی فضای مجازی و علی جنتی وزیر ارشاد نیز حضور داشتند.


مهلت ثبت نام رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن اعلام شد
مهر/ مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال آخرین مهلت ثبت نام رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن را اعلام کرد.

حسین واعظیان مدیر بخش رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به آغاز ثبت نام در بخش رسانه های دیجیتال بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: موسسات و فعالان این عرصه می توانند برای حضور در  بخش رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه بین‌المللی قرآن تا 17 خردادماه جهت ثبت‌نام به سایت نمایشگاه قرآن https://quranexpo.com مراجعه کنند.

وی افزود: بخش رسانه‌های دیجیتال با هدف معرفی نرم‌افزارهای رسانه‌ای حوزه قرآن و عترت، برنامه‌های کاربردی رسانه‌های هوشمند و همراه ، معرفی بازی، سرگرمی و نرم‌افزارهای کودک و نوجوان، پایگاه‌های اینترنتی حوزه قرآن و عترت، معرفی نرم‌افزار و پایگاه‌های مرتبط با بیداری اسلامی و نیز معرفی نرم‌افزارها و پایگاه‌های مرتبط با سبک زندگی قرآنی، در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور خواهد داشت.



مدیر بخش رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه بین‌المللی قرآن، برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برای رده های سنی مختلف را از دیگر برنامه های بخش رسانه های دیجیتال برشمرد و گفت: در این بخش موضوعاتی از جمله آسیب شناسی رسانه های دیجیتال در زمینه فرهنگ قرآنی، فرهنگ سازی، ایجاد دغدغه فعالیت قرآنی در فضای مجازی، لزوم فعالیت مذهبیون در فضای مجازی و ... مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش مهر، انتقال مفاهیم قرآنی از طریق ابزارهای دیجیتال، آموزش مفاهیم قرآنی برای کودکان، برگزاری کارگاه طراحی پوستر، برگزاری مسابقات، رونمایی از آثار فاخر قرآنی و ... از جمله برنامه های جانبی بخش رسانه های دیجیتال در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

این نمایشگاه بین‌المللی دوم تا بیست و دوم تیرماه مصادف با 25 شعبان تا 15 رمضان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.


تحول وسایل هوشمند با فناوری لیزری پژوهشگر ایرانی/ از هر نقطه‌ای از اتاق به تلفن خود جواب دهید!
مهر/ پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی محقق ایرانی فناوری جدیدی ابداع کرده اند که می توان با آن از هر نقطه ای از اتاق، تلفن خود را پاسخ داد، خودروی خودران از چندین متر دورتر وجود یک کودک را در خیابان تشخیص می دهد و یا حتی در حیاط خانه به طور مجازی تنیس بازی می کند.

این سیستم لیزری جدید توسط دکتر "بهنام بهروزپور" در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و همکارانش طراحی شده و می تواند از فاصله 9 متری اشیا را حس کند؛ این فاصله 10 برابر بیشتر از آن چیزی است می توان با سیستم های لیزری کم توان کنونی به آن دست یافت.

بهروز پور می گوید: از این فناوری می توان درساخت سیستم های تصویر برداری سه بعدی کوچک تر و ارزان تری استفاده کرد که بویژه کاربرد بالقوه ای در خودروهای خودران، تلفن های هوشمند و بازی های رایانه ای تعاملی مانند کینکت مایکروسافت دارند؛ همگی این وسایل در حالت عادی نیازمند حمل جعبه های تجهیزات جاگیر وسایل الکترونیکی یا اوپتیکی هستند.

این سیستم جدید بر "رادار نوری" (LIDAR) تکیه دارد. لیدار فناوری سه بعدی تصویربرداری است که از نور برای فراهم آوری بازخورد از جهان اطرافش استفاده می کند.

سیستم لیدار، نور لیزری از خود متساطع می کند که با برخورد به اجسام، فاصله آنها را با اندازه گیری تغییرات در فرکانس نوری که بازگردانده می شوند نشان می دهد. در مقابل، لیزرهای کنونی که در تصویربرداری لیدار با شفافیت بالا می شوند، بزرگ، پر مصرف و گرانقیمت هستند. سیستم های بازی سازی نیازمند جعبه های بزرگ، جاگیر و تجهیزاتی هستند که برای عملکرد خوب آنها، باید در فاصله چند 10 سانتی متری این سیستم ها بایستید.



جاگیر بودن این تجهیزات برای خودروهای خودران مانند خودروهای گوگل که باید دوربین های سه بعدی بزرگی را بر روی سقف خود حمل کنند، یک مشکل و چالش محسوب می شود. بهنام بهروز پور مجری این تحقیقات افزود: در حالی که فاصله عملیاتی برپایه متر برای بسیاری از تجهیزات اندازه گیری سنتی مطلوب است، اما این فاصله برای کاربردهای نوظهور مصرفی و روباتیک بیش از این میزان و  حدود 10 متر است.

این دامنه اندازه، فضای اتاق نشیمن معمولی را پوشش می دهد و در عین حال از اتلاف برق جلوگیری کرده و نگرانی های خطر برای چشم را از بین می برد.  از مدتها پیش محققان در تلاش بودند تا بتوانند اندازه و قدرت سیستم های لیدار را بدون تاثیر منفی عملکرد آنها در زمینه فاصله کاهش دهند.

آنها در سیستم جدید از نوعی لیدار به نام امواج مداوم فرکانس تعدیل شده (FMCW) LIDAR استفاده کردند. سیستمی که به گمان آنها می تواند تضمین کننده تصویر شفاف با مصرف برق کمتر باشد.


سهم 2 درصدی کاربران ایرانی از اینترنت جهان/ محتوای فضای مجازی متفاوت از فرهنگ ایرانی
مهر/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران در حدود 2 درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و در رده 130 جهان قرار دارد گفت: از حدود 45 میلیون کاربر اینترنت در ایران، 40 درصد درگروه سنی 20 تا 29 سال هستند که علاقه ویژه ای به ابزارهای فناوری اطلاعات دارند اما محتوای موجود در این ابزارها، متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی است.

علی جنتی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال مدیریت رابطه بین فرهنگ و رسانه های دیجیتال را از مهمترین دغدغه های سیاستگذاران کشور برشمرد و گفت: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌ها است و هر کس که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد.

وی با بیان اینکه بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، به واسطه پیشرفت‌های وسیع در حوزه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای اصلی ترین نقش را در خصوص جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند افزود: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی بیشترین تاثیر را در حوزه فرهنگ به جا گذاشته و تحولات فرهنگی، زمینه وقوع بسیاری از تحولات در حوزه‌های دیگر را فراهم کرده است. براین اساس دولت یکی از اصلی‌ترین رسالت های خود را توجه به این حوزه مهم و مقابله با آسیب‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران حدود 2 درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و در رده 130 جهان قرار دارد گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 61.6 درصد است و از حدود 45 میلیون نفر کاربر اینترنت در ایران، حدود 40 درصد درگروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند. این آمار نشان از میل و علاقه جوانان به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد و از طرفی لزوم نگاه ویژه و دقیق سیاستگذاران به این بخش را می طلبد.



وی گفت: علاوه بر 45 میلیون کاربر اینترنت که روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده و پهناور و استفاده از قابلیت‌های متنوع آن از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، انجمن‌های گفتگو و سایر خدمات آن اختصاص می‌دهند؛ روزانه بالغ بر 40 میلیون نفر - ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌ای دارند که این موضوع هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم کشور را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بالغ بر 100 میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشور ما که جمعیتی کمتر از 80 میلیون نفر دارد، توزیع شده است خاطرنشان کرد: این در حالی است که محتوای موجود در بسترهای فناوری اغلب منشا گرفته از فرهنگی متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی ا‌ست و ذهن مخاطب را با خود همراه می‌سازد که در نتیجه موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه فرهنگی کشور اعم از فرهنگ‌های خاص و فرهنگ‌های عمومی حاکم بر جامعه می‌شود.

جنتی افزود: این موضوعی است که مخاطب ایرانی را دچار نگرانی می کند و وظیفه همه نهادها اعم از خصوصی و دولتی‌ است که در جهت تولید محتوای مناسب برای فرزندان این مرز و بوم گام بردارند و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کنند.

وی وظیفه دولت را فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار به این فناوریها و آموزش فراگیر جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص برای بکارگیری در نهضت عظیم تولید محتوای ملی دانست و افزود: به جرأت می‌توان گفت که هر چند فعالیت‌های خوب و نسبتاً موثری در این حوزه در کشور صورت گرفته، اما هنوز با جایگاه اصلی خود در سطح ملی و سطوح بین المللی فاصله بسیاری داریم که پیمودن این مسافت از سویی نیازمند عزم ملی مدیران، صاحب نظران و فعالان این حوزه است و از سویی دیگر ضرورت اعمال مدیریت جهانی را در سطوح دولتی و غیر دولتی نمایان می‌سازد.

جنتی گفت: اگر خواهان ایفای نقش موثرتر و جامع‌تر در مدیریت فرهنگی کشور هستیم، این مهم جز با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید محتوای دیجیتال میسر نخواهد بود؛ توجه بیشتر و عالمانه‌تر بر حوزه تولید محتوا ضروری است و باید تمام تلاش را بر تولید و انتشار محتوای غنی منطبق بر فرهنگ ایرانی – اسلامی  و با قابلیت انتشار در سطوح جهانی و بین المللی متمرکز کرد.


برگزیدگان جشنواره رسانه های دیجیتال معرفی شدند
مهر/ برندگان نهایی هفتمین جشنواره رسانه های دیجیتال در مراسم اختتامیه این جشنواره که در تالار وحدت تهران برگزار شد معرفی و جوائز خود را از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر ارشاد و نیز رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال دریافت کردند.

براساس نظر نهایی هیات داوران این جشنواره در بخش تارنماهای اینترنتی و رسانه‌های برخط و در بخش معارف و فرهنگ اسلامی، نشان جشنواره به پایگاه جامع اینترنتی استاد شهید مرتضی مطهری از بنیاد شهید مطهری به نشانی www.motahari.ir تعلق گرفت.

همچنین وب سایت مذهبی، فرهنگی و آموزشی ویژه کودکان با محوریت موضوعات مهدوی www.dordaneh12.ir در این بخش شایسته تقدیر شد. در بخش تارنماهای اینترنتی و رسانه‌های برخط موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پایگاه جامع عاشورا به نشانی www.ashoora.ir شایسته تقدیر عنوان شد. همچنین در این بخش و موضوع خانواده و سبک زندگی نشان جشنواره به پایگاه اینترنتی سبک زندگی اسلامی به نشانی www.islamiclife.ir تعلق گرفت و زیبانویسی شبکه اختصاصی کودک تبیان به نشانی www.zibanevisi.ir شایسته تقدیر شد.



در بخش تارنماهای اینترنتی و رسانه‌های برخط با موضوع فرهنگ و هنر، نشان جشنواره به پاتوق کتاب موسسه راهبران کتاب فردا به نشانی www.bookroom.ir تعلق گرفت و وب سایت صدا و سیمای مرکز گیلان به نشانی guilan.irib.ir شایسته تقدیر شد؛ همچنین در بخش گردشگری، تفریح، ورزش محور تارنماهای اینترنتی و رسانه های برخط، جامعه هتل‌های آنلاین مرکز ملی رزرواسیون اماکن اقامتی کشور www.eghamat24.com شایسته تقدیر اعلام شد و در بخش خدمات الکترونیکی این گروه نیز نشان جشنواره به فروشگاه اینترنتی زنبیل از شرکت بازرگانی و تجارت الکترونیک پارمیر به نشانی www.zanbil.ir تعلق گرفت و سامانه آموزش الکترونیک آیین نامه راهنمایی و رانندگی پیشخوان خدمات گستر ایرانیان به نشانی drive.ipishkhan.org شایسته تقدیر اعلام شد.

هیات داوران این جشنواره در بخش تارنماهای اینترنتی و رسانه‌های برخط مربوط به علمی، پژوهشی و دانشگاهی، هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانست و در بخش ابزارهای انتشار محتوا، نشان جشنواره را به لنزور از شرکت فناوران ایده پرداز صبا به نشانی www.lenzor.com اعطا کرد.


اجرایی شدن رومینگ ملی با رایتل
افکارنیوز/ طبق مصوبه‎ی سازمان تنظیم مقررات که اپراتور غالب و غیرغالب بر مبنای سهم بیشتر و کمتر از ۲۵ درصدی از بازار مطرح شده بود تعامل و مذاکره‎ی ما با اپراتور سوم و تالیا زودتر شروع شد و هم اکنون اولین استان با اپراتور سوم در حال تست است.
مهندس وحید صدوقی در خصوص وضعیت اجرایی رومینگ ملی، گفت: برای این بحث هم اکنون در حال انجام تست‎های اولیه هستیم و در این راستا با ایرانسل و رایتل هم وارد مذاکره و تعامل شده‎ایم.

مدیرعامل همراه اول، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه‎ی سازمان تنظیم مقررات که اپراتور غالب و غیرغالب بر مبنای سهم بیشتر و کمتر از ۲۵ درصدی از بازار مطرح شده بود تعامل و مذاکره‎ی ما با اپراتور سوم و تالیا زودتر شروع شد و هم اکنون اولین استان با اپراتور سوم در حال تست است.



صدوقی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا ابلاغ شده که نحوه‎ی پوشش دهی شبکه‎ی خود را در کل کشور بررسی کنید که البته ما در نقاط بسیار محدودی پوشش نداریم و به دنبال رفع موانع برای پوشش حداکثری شبکه هستیم.

گفتنی است؛ رومینگ ملی سرویسی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور میهمان هزینه دریافت می‌کند. در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور میهمان از محدوده پوشش‌دهی شبکه موضوع پروانه خود خارج می‌شود، بصورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد. ارائه خدمات رومینگ ملی در دنیا نیز روشی متداول برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.


انتهای پیام/



انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.