مسئول نهاد انتخاباتی سوريه:

همه تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ شده است/ انتخابات در سراسر سوريه برگزار خواهد شد

رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه تاکید کرد که انتخابات صبح سه‌شنبه در همه مراکز انتخاباتی آغاز خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربیه، رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه، با اشاره به اینکه همه تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سراسر خاک سوریه اتخاذ شده است، تاکید کرد: انتخابات صبح روز سه‌شنبه (فردا) در همه مراکز انتخاباتی آغاز خواهد شد.

"هشام الشعار" در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی "لاخباریه" سوریه درباره تدابیر اتخاذ شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: همه تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ شده است. در این خصوص، هماهنگی لازم با ارگان های مسئول و وزارتخانه ها که مرتبط با فرایند برگزاری انتخابات هستند صورت گرفته و همه چیز برای روز برگزاری انتخابات آماده است.

وی گفت: هیچ مانع و مشکلی درباره برگزاری انتخابات وجود ندارد. کمیته های فرعی انتخاباتی تشکیل شده با هیئت های مسئول مراکز رای گیری مشورت و هماهنگ شده اند و همه موارد قانونی و مسئولیت آنها را توضیح داده اند.

هشام الشعار درباره واجدین شرایط رای در کشورش نیز افزود: بر اساس بیانیه وزارت کشور، پانزده میلیون و هشتصد و چهل و پنج هزار و پانصد و هفتاد و پنج نفر واجد شرایط رای در داخل و خارج سوریه وجود دارد. بیش از نه هزار و ششصد و یک مرکز انتخاباتی نیز برای این منظور آماده شده است که یازده هزار و هفتصد و هفتاد و شش صندوق برای آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه درباره شمار صندوق های در نظر گرفته شده برای شهر دمشق نیز گفت: هزار و چهارصد و هشتاد و پنج صندوق برای شهر دمشق در نظر گرفته شده است.

این مسئول سوری درباره افرادی که نمی توانند در پای صندوق های رای حاضر شوند خاطرنشان کرد: برای کسانی که به علت بیماری یا ناتوانی نمی توانند در پای صندوق های رای حاضر شوند صندوق های سیار در نظر گرفته شده است و مسئولان برای اخذ رای به محل اسکان این افراد مراجعه خواهند کرد.

وی درباره استان های سوری که انتخابات در آن برگزار خواهد شد نیز گفت: انتخابات در همه استان های سوریه، به جز استان الرقه، برگزار خواهد شد و حتی در این استان نیز کمیته فرعی انتخابات تشکیل شده است. به علت شرایط امنیتی و خطرهایی که جان شهروندان را تهدید می کند، مراکز انتخاباتی در این استان مشخص نشده است که این نیز به علت اقدامات تروریستی افراد مسلح است. البته، عمده ساکنان شهر الرقه به شهرها و استان های دیگر مهاجرت کرده اند و در نتیجه شرایط موجود در الرقه نیز نمی تواند مانعی در مسیر انتخابات باشد. شهروندان استان الرقه می توانند در شهرهای دیگر در انتخابات شرکت کنند زیرا سراسر خاک سوریه در واقع یک حوزه انتخاباتی به شمار می رود و هر شهروندی که مایل باشد می تواند در هر جایی که بخواهد رای خود را در صندوق بیندازد و در این خصوص هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد.

هشام الشعار در خصوص مناطقی که اخیرا از دست افراد مسلح آزاد شده است مانند منطقه قدیمی حمص، منطقه قلمون در حومه دمشق و دیگر مناطق نیز  افزود: در هر منطقه ای که تحت تسلط ارتش سوریه قرار دارد، تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات اتخاذ شده است.

رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه در خصوص مشارکت نیروهای امنیتی و ارتش سوریه در انتخابات نیز یادآور شد: موضوع شرکت نیروهای امنیتی و ارتش در انتخابات مورد توجه بوده  و در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شده است.

این مسئول سوری در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خاک لبنان و تصمیم دولت این کشور برای جلوگیری از ورود اتباع سوری که نتوانسته اند در انتخابات شرکت کننده به خاک کشورشان برای شرکت در انتخابات خاطرنشان کرد: در سراسر مناطق مرزی مراکز انتخاباتی در نظر گرفته شده است. از این رو، شهروندان می توانند با مراجعه به این مراکز، رای خود را در صندوق بیندازند. این تاسفبار است که برخی از کشورها از حضور اتباع سوریه در پای صندوق های رای جلوگیری کردند.

وی درباره زمان شروع انتخابات نیز گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه ساعت هفت صبح روز سوم ژوئن  (سه شنبه سیزدهم خرداد) آغاز خواهد شد و تا ساعت نوزده عصر ادامه خواهد یافت. در صورتی که کمیته عالی انتخابات تشخیص دهد، انتخابات تا پنج ساعت ممکن است تمدید شود. البته، ممکن است در برخی از مراکز مشخص انتخابات تمدید شود. کمیته های فرعی انتخابات در مراکز رای گیری حاضر خواهند شد. پیش از آغاز رای گیری،  صندوق های خالی رای باز خواهند شد تا نمایندگان و خبرنگاران از خالی بودن صندوق ها اطمینان حاصل کنند.

هشام الشعار که درباره نحوه پر کردن تعرفه رای به مخاطبان این شبکه توضیح می داد در خصوص احتمال برخی تخلفات نیز گفت: ممکن است برخی از شهروندان در مراکز رای بخواهند رای و دیدگاه شهروند دیگری را عوض کنند که تخلف به شمار می رود. در انتخاباتی که در خارج از سوریه برگزار شد هیچ تخلفی گزارش نشد.

رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه در خصوص اینکه آیا احتمال دارد انتخابات یک روز کامل تمدید شود گفت: هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است و کمیته عالی انتخاباتی مسئولیت های خود را برابر قانون اساسی  انجام می دهد. بنابراین، در صورتی که لازم باشد در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

این مسئول سوری درباره اعتراض های احتمالی نامزدها به نتایج انتخابات نیز خاطرنشان کرد: پس از اعلان نتایج انتخابات، نامزدها حق دارند از مجاری قانونی به روند و نتیجه انتخابات اعتراض کنند. کمیته عالی انتخابات نیز اعتراض نامزدها را بررسی و در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

وی گفت: دادگاه عالی قضایی انتخابات مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. دادگاه عالی نیز تحت نظارت دادگاه عالی قانون اساسی است. همه نهادها و وزارتخانه ها در اقدامات خود در خصوص انتخابات باید با کمیته عالی قضایی انتخابات هماهنگ شوند. هیچ طرف و نهادی نمی تواند در وظایف کمیته عالی انتخابات یا برای کاستن از اختیارات آن دخالت کند.

هشام الشعار در خصوص اینکه آیا مسئولان انتخاباتی سوریه پیش بینی می کردند که انبوه زیادی از سوری های مقیم لبنان در انتخابات شرکت کنند افزود: واقعیت این است که آنچه در لبنان روی داد فراتر از گمانه زنی ها و انتظارها بود. حضور گسترده سوری ها در سفارت سوریه در لبنان در واقع سیلی بر صورت همه کسانی بود که درصدد خدشه وارد کردن به انتخابات و جلوگیری از شرکت سوری ها در انتخابات بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار