کشف بزرگترین محموله پیش‌ساز موادمخدر در تایباد/کشف 550 تن مواد مخدر در سال 2013 در ایران

مدیرکل گمرک دوغارون با اشاره به کشف هفت کیلو تریاک جاسازی شده در جداره پتو، 9 کیلو در باک کامیون، 140 کیلوگرم داخل گالن و جعبه بغل کامیون و غیره در چهار پنج سال اخیر، کشف 18 تن انیدریك استيك را بزرگترین محموله پیش‌ساز مواد مخدر کشف شده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران؛ دكتر علیرضا جزینی قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ابتدا در جمع سفرا و نمایندگان کشورهای گروه دوبلین در مهمانسراي هنگ مرزي تايباد گفت: امیدواریم این بازدید بتواند در شناخت دقیق‌تر شما از اثرات مخرب مسئله جهانی مبارزه با موادمخدر در این بخش کمک کند چرا که تصوری که همه ما از گمرک و مرز داریم عبارت است از یک فضای مطلوب، کارکنانی با یونیفرم‌های مرتب و مجهز به تجهیزات کنترلی اما وقتی ما در اینجا از مرز با کشورهای افغانستان و پاکستان سخن می‌گوییم از بعد مسافتي، دو هزار کیلومتری در موقعیت طبیعی نامساعد و همراه با شرایط آب و هوایی متغیر است که این شرایط آب و هوایی به همراه ساختار زیست‌محیطی صحرا و کوهستان باعث سختي عملیات و شدت تلفات در مبارزه با قاچاق موادمخدر می‌شود.
 
وی؛ افزود: در چنین شرایطی عامل ناپیدای دیگری که باعث می‌شود شرایط مبارزه پیچیده‌تر و در برخی اوقات غیرممکن شود بازار مصرف موادمخدر در کشورهای مرفه اروپایی و آمریکایی است که قاچاقچیان موادمخدر در افغانستان برای به دست آوردن سودهای وسوسه‌انگیز آن با انگیزه‌ای غیرقابل کنترل هر نوع ریسکی را به جان می‌خرند تا این کالای مهلک را به بازار اروپا و آمریکا برسانند، در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران هم در معرض خسارات مضاعف ناشی از موادمخدر قرار دارد و هم ناچار است هزینه‌های نامحدودی را برای کنترل مرزها متحمل شود.
 
قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه، اقدامات فیزیکی و استحکامات مرزی همچون سیم‌خاردار، حفر کانال، خاکریز و برجک‌های دیده‌بانی و ارتقای توانمندی‌های هوشمند الکترونیکی را از جمله این هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: باید به این مسئله توجه داشت که قاچاقچیان در مقابل کوچکترین موفقیت دولت‌ها به واسطه در اختیار داشتن پول‌های بی‌حساب هر روز روش‌های جاسازی و شیوه‌های نوینی از انتقال این مواد را با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات خود نوسازی و گسترش می‌دهند.
 
جزيني با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق موادمخدر هیچ نقطه پایانی ندارد، افزود: انتظار ما از تمامی کشورها آن است که با روشي هماهنگ مبارزه با موادمخدر را اثربخش كنند.
 
وي در ادامه با اشاره به موفقیت‌های ایران طي سه دهه اخیر در مبارزه با موادمخدر، مبارزه با سونامی مواد صنعتی، امفتامین و متا آمفتامین را از جمله اولویت‌های نهادهای امنیتی و پلیس عنوان و تأکید کرد: با توجه به اولویت‌ داشتن این موارد موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل شده به طوری که قاچاق این مواد از ایران به سمت کشورهای جنوب و شرق آسیا در حد توقف است به نحوی که میزان کشفیات شیشه در فرودگاه‌های کشور از 181 کیلوگرم در 10 ماهه سال 91 به 40 کیلوگرم در 10 ماهه سال 92 کاهش یافته است و این اقدامات باعث شده تا دولت تایلند از ایران برای جلوگیری قاچاق این مواد به سمت آسیا جنوب‌شرقی تشکر کند.
 
**كشورهاي هم مرز با افغانستان، اولين قربانيان موادمخدر هستند

همچنين سردارمحمدکاظم تقوی فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی با بیان اینکه کشورهایی که در نزدیکی آنها مواد افیونی تولید می شود، قربانیان این معضل هستند، گفت: درنزدیکی مرزهای ما بیشترین کشت و تولید مواد مخدر جریان دارد و ما در معرض بیشترین آسیب های ناشی از قاچاق مواد مخدر هستیم و با درنظر داشتن موقعیت منطقه، ما نیز متناسب با طرح ها و نقشه های قاچاقچیان برنامه هایی طراحی و اجرا می کنیم.
 
وي از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با مواد مخدر در مرزها را اجرای نصب 235 کیلومتر سیم خارداردر مرزهای مشترک از شمال تا جنوب، ایجاد 1530 کیلومتر جاده مرزی، حفر 664 کیلومتر کانال، ایجاد100کیلومتر دیوار بتنی، 30 کیلومتر کنترل الکترونیکی ، مسدود کردن 28 مورد تنگه عنوان کرد و افزود: همه این اقدامات مجهز به تجهیزات الکترونیکی هستند و برای مقابله مواد مخدر از نیروهای مجرب همراه با برنامه ریزی استفاده می شود.
 
به گفته فرمانده مرزبانی خراسان رضوی، آمار و اطلاعات موجود حاکی از موفقیت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشف مواد مخدر است و برای مقابله گسترده تر و اثربخشی بیشتر این مبارزات، انتظار داریم همکاری ها و هماهنگی ها با سازمان‌های بین المللی و کشورها گسترش یابد.

تقوی خواستار ارائه اطلاعات موجود سازمانهای بین‌المللی و کشورهای مختلف در ارتباط با مراکز قاچاق و فعالیتهای آنها به جمهوری اسلامی شد و افزود: البته بازخورد این اطلاعات را ما با آنها به مشارکت خواهیم گذاشت.
 
**کشف بزرگترین محموله پیش‌ساز موادمخدر در تایباد

امید جهانخواه مدیرکل گمرک دوغارون نيز در اين بازدید با اشاره به میزان کشفیات صورت گرفته در اين گمرك افزود: سال گذشته 18 تن پیش‌ساز مواد صنعتی به نام "انیدریك استيك" کشف شد كه به عنوان کالای ترانزیتی، قرار بود از چین وارد افغانستان شود که در این گمرک کشف شد.
 
وی با اشاره به وجود دو قلاده سگ‌های موادیاب در این گمرک ادامه داد: با وجود این دو قلاده سگ کمبودی از نظر وجود سگ‌های موادیاب نداریم و پیش‌بینی‌های لازم در این رابطه توسط مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته صورت گرفته است.
 
مدیرکل گمرک دوغارون با اشاره به کشف هفت کیلو تریاک جاسازی شده در جداره پتو، 9 کیلو در باک کامیون، 140 کیلوگرم داخل گالن و جعبه بغل کامیون و غیره در چهار پنج سال اخیر، کشف 18 تن انیدریك استيك را بزرگترین محموله پیش‌ساز مواد مخدر کشف شده عنوان کرد.
 
در ادامه این بازدید سفرای گروه مینی دوبلین به سمت سرویس بازرسی XRay هدایت شدند و جهانخواه در توضیح دستگاه‌ XRay موجود در گمرک دوغارون، گفت: از این دستگاه به منظور بازرسی کامیون‌هایی که قصد خروج از کشور را دارند استفاده و با اسکن ، آن‌ها مورد کنترل قرار می‌گیرند.
 
وي با اشاره به تردد روزانه به طور متوسط 700 تا 800 دستگاه کامیون از این گمرک گفت: با توجه به کمبود دستگاه اسکن به صورت مدیریت، ریسک کامیون‌های عبوری مورد کنترل قرار می‌گیرند.
 
جهانخواه با تاکید بر کنترل بیشتر کامیون‌ها خواستار خریداری یک دستگاه اسکن جداگانه مخصوص کامیون‌های ورودی شد.
 
**تجارب ايران در مبارزه با مواد مخدر، سرمايه‌اي ارزشمند براي ساير كشورها است

همچنين سردار علی مویدی رييس پليس مبارزه با مواد مخدر در ادامه اين بازديد در پاسگاه مرزي تپه سفيد گفت: ایران دارای تجارب و تخصص های ارزشمندی در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر است که این امر، یک سرمایه برای سایر کشورها است.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: رهبران و همه نیروهای حاضر در صحنه مبارزه با مواد مخدر نگاه ارزشی به این موضوع دارند و معتقدند که مواد مخدر نه تنها ایران بلکه سایر کشورهای دنیا را تهدید می کند و تلاش داریم تا همانگونه که در این ارتباط نتیجه گرفته ایم، از این پس نیز بتوانیم بر دامنه نتایج خود در این زمینه بیافزاییم.
 
مویدی تصریح کرد: کشورهایی که ادعای حمایت از حقوق بشر داشته و برای این موضوع خودنمایی می کنند، لازم است تا با حضور در این مناطق مرزی ادعاهای خود را به اثبات برسانند و بدانند که نیازهای ما به برخی تجهیزات و وسایل مقابله با مواد مخدر محسوس است و می توانند همکاران ما را در این زمینه یاری کنند.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در سال 2013 میلادی 550 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است ، ادامه داد: این میزان 15 درصد نسبت به سال 2012 افزایش داشته و تلاش ما همچنان رو به رشد است ولی متاسفانه در افغانستان در مقابل دید و رویت همه کشورهای حاضر شاهد افزایش تولید مواد مخدر هستیم.
 
در ادامه اين سفر يك روزه، سفرا و نمايندگان عضو گروه ميني دوبلين از پاسگاه مرزي و كنترلي 17 شهريور شهرستان تايباد و شيرخوارگاه حضرت علي‌اصغر در مشهد نيز بازديد كردند.
 
**آشنايي سفرای گروه مینی دوبلین با طرح پیشگیری از مواد مخدر برای کودکان در معرض آسیب

هادی آتشی، مجری طرح پیشگیری از مواد مخدر برای کودکان در معرض آسیب كه در بازديد از شيرخوارگاه حضرت علي‌اصغر در مشهد گفت: این طرح پيشگيري هم‌اکنون به صورت آزمایشی در سه شهر تهران، کرج و مشهد با همکاری موسسه مددکاری همراز گلستان و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در حال اجراست.
 
وي افزود: پروژه پیشگیری از کودکان در معرض آسیب که در کشورهای در حال توسعه انجام می شود، از 10 ماه گذشته در ایران آغاز شده و تا چهار ماه آینده ادامه دارد.
 
آتشي خاطر نشان کرد: این پروژه برای کودکان زیر 10 سال اجرا می‌شود و محور برنامه‌های آن آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه های جدید و کودکانه و اثربخشی آن در پیشگیری از اعتیاد است.
 
وی اظهار کرد: کودکان نگهداری شده در اين شیرخوارگاه ، یکی از گروه‌هایی است که پروژه پیشگیری از اعتیاد کودکان در معرض آسیب در آنجا اجرا می شود.
 
گفتني است، سفیران کشورهای مینی دوبلین شامل استرالیا، اتریش، فنلاند، آلمان، مجارستان، ژاپن، نروژ، اسپانیا، سوئد و ترکیه همچنین افسر رابط ایتالیا، کنسول سفارت فرانسه، دبیر دوم سفارت هلند و دبیر اول سفارت رومانی و نیز رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد( UNODC) هستند كه در نشستی در دوبلین تفاهم نامه‌ای را مبنی بر همکاری در زمینه مبارزه با موادمخدر امضا کردند و به همین سبب این گروه را مینی دوبلین مي‌نامند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار