اهواز/

کتابخانه عمومی جلوه عملی دموکراسی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان اهواز، گفت: شهرستان اهوازبه دلیل مرکزیت و سابقه تاریخی و حضور دانشگاه ها و سازمان های فرهنگی بزرگ می تواند الگو و عاملی برای رقابت با دیگر شهرستان ها باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستانلفته منصوری گفت: در عصر حاضر کتابخانه های عمومی دیگر به عنوان مراکز امانت کتاب نمی باشند بلکه پا را فراتر نهاده و به عنوان مشاورین امین اعضا و عموم مردم انجام وظیفه می کنند و در خصوص انتخاب منابع و استفاده اعضاء آنها را راهنمایی می کنند.

منصوری ارتباطات و اطلاعات را یکی از عناصر بنیادین توسعه دانست و با بیان اینکه توسعه فرهنگی مقدمه و زیربنای توسعه سیاسی و اقتصادی است و تمام صاحب نظران بر این امر تاکید دارند، افزود: کتابخانه عمومی، امروز جلوه عملی دموکراسی است به این دلیل که حق آزادی برای استفاده از منابع اطلاعاتی را برای همه اعضا تامین می کند
.

وی افزود: امروزه کتابخانه های عمومی استان منابع در موضوعات مختلف را برای همه نوع ذائقه عمومی در این محل گردآورده اند و هر کس وارد این مجموعه شود بدون تردید با دست پر خارج خواهد شد و این یک ویژگی مفید و بسیار خوب در کتابخانه های عمومی و در سطح جامعه می باشد.

وی اظهار داشت: ما در اهواز می توانیم زیست گاه مناسب و مختصات فرهنگی اسلامی و ایرانی را ایجاد کنیم. طی 2 سال گذشته با همدلی، مشارکت، انسجام همه همکاران، در خوزستان به خصوص شهرستان اهواز که پایین ترین سرانه را داشت، رشد خوبی حاصل شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با مقایسه شاخص های کتابخانه های عمومی در فروردین 91 و 93، عنوان کرد: در این مدت تعداد کتابخانه های عمومی از 153 باب به 211 باب افزایش و معادل 38 درصد رشد کرده و این در حالی است که در کشور 13 درصد رشد کتابخانه های عمومی را داشتیم.

منصوری با اشاره به اینکه در حال حاضر این استان 99 هزار و 492 متر مربع زیربنای کتابخانه ای دارد که نسبت به فروردین 91 بیش از 30 درصد رشد داشته، تاکید کرد: در کشور در این شاخص هشت درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در تعداد اعضا نیز با 199 هزار و 672 عضو 12 درصد رشد داشتیم در حالی که در کشور حدود سه درصد کاهش عضو مشاهده می شود، بیان داشت: خوزستان در شاخص منابع کتابخانه ای با 2 میلیون و 326 هزار و 128 نسبت به 2 سال گذشته 48 درصد رشد داشته در حالی که در کشور 25 درصد رشد منابع داشته ایم.
 
وی در پایان از جذب 146 نیروی انسانی و کارآمد بومی به عنوان کارشناس کتابداری در کتابخانه های عمومی خبر داد و یاد آور شد: اگر کمترین سرمایه گذاری در نهاد کتابخانه های عمومی اتفاق بیافتد، سودی مضاعت حاصل می شود و می توانیم اهداف مورد نظر خود را محقق سازیم


برچسب ها: کتابخانه ، جلوه ، عملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.