معرفی اسطوره‌های ملی کشورمان در مجامع جهانی ورزشی به کودکان کشورهای دیگر

اسطوره‌های خود را با زبان و شیوه جذاب وارد زندگی بچه‌ها کنیم و در مجامع جهانی ورزشی به کودکان کشورهای دیگر معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم رونمایی از کتاب "یخی که عاشق خورشید شد" که  امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون با حضور سفیر برزیل در ایران، حمید درخشان بازیکن سابق تیم ملی ایران و مجید قناد برگزار شد، گفت: انسان امروز در عرصه‌های گوناگون و گسترده زندگی و در مناسبات فرهنگی و اجتماعی از مرزها عبور کرده و جهان بدون مرز را بنیاد نهاده است.

وی افزود: تردیدی نیست که در حوزه‌های اجتماعی، ورزش اقبالی بی‌بدیل دارد و تاثیرات مهمی را به ویژه از نیمه قرن بیستم به این سو در زندگی انسان معاصر داشته‌ است.

حاجیان زاده تصریح کرد: چنانچه اگر در برزیل از فوتبال به عنوان یکی از موتورهای توسعه این کشور نام برده می‌شود اغراقی صورت نگرفته چرا که فوتبال امروز نه تنها یک ورزش بلکه یک رسانه قدرتمند بر زبان مشترک جهانی است، تاثیرات چند وجهی منحصر به فرد تا جایی بوده که جامعه شناسان و روانکاوان فوتبال را به عنوان پدیده‌ای که فرهنگ عامه بشری را تحت تاثیر خود دارد، می‌شناسند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نماد و مظهر قدرت تاثیر و فراگیری فوتبال جام جهانی است که در آستانه برگزاری آن قرار داریم، جام جهانی از معدود مناسبت‌های جهانی تمام عیار بوده که همه مردم و همه ملتهای جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و اینکه کشورهای جهان از سرمایه‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی خود برای میزبانی آن بهره می‌گیرند نشانگر اهمیت آن است.

وی ادامه داد: قدرت آشکار ورزش و به ویژه مجامع فوتبال می‌توانند سوالهایی را هم ایجاد کنند که اگر فوتبال و جام جهانی قادر است اقوام و ملل گوناگونی را گرد هم آورد چرا که به محض آن متفرق می‌شویم؟ چرا تا زمانی که تیم‌هایمان باهم بازی می‌کنند زبان مشترک داریم اما پس از تمام شدن بازی دیگر قادر به فهم یکدیگر نیستیم؟ چرا ارزش‌های انسانی که به زیبایی در نمادهایی المپیک تجلی می‌یابد فقط و فقط در زمان بازی‌ها دیده می‌شود.

حاجیان زاده تصریح کرد: قدرت منحصر به فرد ورزش در گردهم آوردن فوق‌العاده بوده و اما در جایی پایان می‌یابد دقیقا اینجا نقطه‌ای است که نقش بر وظیفه سایر حوزه‌ها در مناسبات انسانی آغاز می‌شود و آن حفظ روح ورزش است.

مدیرعامل کانون اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و هنر باید با استفاده از زبان جهان شمول هنر به گسترش و تعمیق روح زیبای ورزش و انتقال آن به نسل‌های آینده تلاش کنیم بسیاری از ارزشهای حاکم در ورزش وقتی در یک عرصه جهانی روی می‌دهد متعلق به همه جهانیان خواهد بود اینها را می‌توانیم در قالب گوناگون فرهنگ و هنر به کودکانمان ارائه دهیم.

وی افزود: اسطوره‌های خود را به روز کنیم و با زبان شیوه جذاب به گونه‌ای کاربردی وارد زندگی بچه‌ها کنیم و همین طور در مجامع جهانی ورزشی به کودکان کشورهای دیگر معرفی کنیم.

حاجیان زاده تصریح کرد: تاریخ معاصر ورزش ما دارای چنین اسطورهایی از جمله جهان پهلوان تختی بوده و زندگی ما سرشار از وقایعی است که هر کدام به شکل مستند قادر خواهد بود دستمایه ترویج یک ارزش والای انسانی باشد.

مدیرعامل کانون بیان کرد: همه کشورها دارای قهرمانان مقبول و مورد احترام جامعه خود و حتی جام جهانی هستند و سرمایه بزرگ ملتها برای ترویج ارزشهای فرهنگی و اجتماعی‌شان محسوب می‌شوند.

وی افزود: کتاب "یخی که عاشق خورشید شد" ازسوی کانون منتشر شده و با همکاری موسسه اندیشه شرق به زبان پرتغالی ترجمه شده است و قرار بوده با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت ورزش جوانان، فدراسیون فوتبال و اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان در هنگام برگزاری جام جهانی در محل اقامت، محل تمرین و محل برگزاری ایده‌آل‌های تیم ملی فوتبال کشورمان به کودکان برزیلی اهدا شود.

حاجیان زاده تصریح کرد: این حرکت فرهنگی شایسته‌ای برای نزدیک کردن کودکان دو کشور با تمدن و فرهنگ غنی است.

وی ادامه داد: این کتاب داستانی برای مخاطبین گروه سنی ب و ج نوشته شده نویسنده و تصویرگر داستان سعی داشته با ایجاد فضای فانتزی عشق به زیبایی‌ها و مهربانی‌هارا که یک ارزش عام دارند از اهداف خلقت خداوند معرفی کنند.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: معتقدم این گام اول بوده و گام‌های بعدی محکم‌تر و تاثیرگذارتر خواهد بود و حرکت بعدی در المپیک 2016 وسیع‌تر و کامل‌تر می‌شود معرفی مظاهر تاریخ و تمدن دو فرهنگ ارایه اسطوره‌های دینی و ملی کشورها، تمرکز بر مشترکات فرهنگی، اجتماعی و قومی، تحکیم پیوند دوستی بین کودکان دو ملت و دیدار کودکان با قهرمانان ورزشی برای المپیک آینده مد نظر خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: هدف از ورود به این بحث در واقع توجه دادن نویسندگان، هنرمندان و برنامه‌ریزان به این نکته است که مقوله ورزش می‌تواند به عنوان گنجینه‌ای بزرگ و متنوع از ایده‌ها،‌سوژه‌ها و موضوعات در حوزه‌های فعالیت کانون به کمک ما بیایند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، فوتبال ، جام جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار