باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد

بیعت مجدد مسلمانان و مسیحیان در جشن انتخابات سوریه / اسقف اعظم کلیسای ارتودوکس:ایران زمینه وحدت قومی در سوریه را فراهم کرد

هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که به منظور اطلاع از روند انتخاباتی سوریه وارد دمشق شده بود با پیام بیعت مجدد مسیحیان و مسلمانان کار خود را به پایان رساند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که به منظور اطلاع از روند برگزاری انتخابات سوریه عصر روز دوشنبه – یک روز قبل از انتخابات – وارد دمشق شدند. این هیئت قبل از ظهر روز سه شنبه – روز انتخابات – با رئیس مجلس، رئیس دیوان عالی نظارت بر انتخابات، رئیس مرکز کتابخانه ملی اسد و وزاری اقتصاد، گردشگری و اوقاف دیدار و گفتگو کردند. اما برنامه‌های عصر روز سه شنبه - روز انتخابات - هیئت پارلمانی ایران در حالی در دمشق آغاز شد که می‌توان گفت دیدارهای صورت گرفته در این بازه زمانی بیعت مجدد مسلمانان و مسیحیان و سایر اقلیت‌ها بود که عقلانیت محور آنهاست.

هیئت پارلمانی ساعت 18 هتل داما رز را به مقصد کلیسای ارتدکس‌های سریانی ترک کردند، مسافت 15 دقیقه‌ای مسیر فرصت مناسبی بود تا موقعیت جغرافیایی شهر، وضعیت فرهنگی، چگونگی آرامش شهر و حضور مردم در پای صندوق‌های رای مورد توجه قرار بگیرد.

ساعت 18 و 15 دقیقه اغتاطیوس افرام الثیانی به استقبال هیئت پارلمانی ایران آمد. وی در این دیدار گفت: حضور هیئت پارلمانی ایران در سوریه می‌تواند معنی مهمی داشته باشد.

این اسقف اظهار داشت: ایران در کنار ما بود و ما در کنار ایران. برای ما کرامت انسانی مهم است و همواره از کمک‌های ایران به سوریه اطلاع داشتیم و می‌دانیم ایران زمینه وحدت اقوام را فراهم می‌آورد.

وی تاکید کرد: روابط ما به عنوان پیراون سریانی و سوری مهم است. همچنین در این دیدار علاالدین بروجردی ردیس هیئت پارلمانی ایران اظهار داشت: در ایران همه اقلیت‌ها مورد احترام هستند.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی 3 نماینده مسیحی – ارامنه شمال و جنوب – و آشوری‌ها و کلدانی‌ها نماینده دارند.

بروجردی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی برای اقلیت‌های دینی بودجه تصویب می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تروریسم اشاره کرد و گفت: با این حرکت‌های تند ضد اسلامی تکفیری مخالف هستیم.

وی اظهارداشت: اقدامات تروریست‌ها با روح اسلام مغایرت دارد و متاسفیم که این پدیده زشت به امت اسلامی تحمیل شده است.

وی در ادامه به عملیات تروریستی حلب در روز رای گیری اشاره کرد و افزود: این عملیات تروریستی هزینه بدست آوردن آزادی و استقلال است.

در این دیدار یوناتن بت کلیا نماینده اشوریان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای من بزرگترین افتخار است که در کنار این اسقف بزرگ حضور دارم.

وی اظهار داشت: ما در ایران وارث یک عهدنامه هستیم که از امام علی(ع) بجای مانده و اصل این عهدنامه در موزه چهل ستون اصفهان نگه‌داری می‌شود.

بت کلیا ادامه داد: ما یک مشکل 1400 ساله در ایران در مورد دیه داشتیم که مقام معظم رهبری آن را حل کردند.

وی گفت: امام خمینی(ره) نیز به وحدت مسلمانان غیرمسلمانان ایران تاکید داشتند.

در ادامه اسقف اغتاطیوس افرام الثیانی اظهار داشت: آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد جنگ میان مسلمانان و مسیحیان نیست.

وی افزود: خشونت و تروریسم تفاوتی بین مسلمان و مسیحیان قائل نیست. این اسقف تصریح کرد: ما آموختیم چگونه به مسلمانان احترام بگذاریم و در کنار آنها زندگی کنیم.

هیئت بارلمانی ایران پس از این دیدار معنوی میهمان اسقف پاتریک یازجی در کلیسای دیگری واقع در دمشق قدیمی – نام منظقه‌ای قدیمی در دمشق – شدند.

اسقف این کلیسا تصریح کرد: روز انتخابات سوریه یک روز تاریخی است.

وی اظهار داشت: بعضی‌ها ازدین سو استفاده می‌کنند، و آنچه که رخ می‌دهد به انسانیت و مسیحیت ربطی ندارد.

اسقف رم ارتدکس تصریح کرد: ما موضع شرافتمندانه ایران را ستایش می‌کنیم.

وی گفت: اطیمنان می‌دهم در سوریه مسلمانان و مسیحیان یک خانواده واحد هستند.

اسقف پاتریک یازجی اظهار داشت: در این منطقه جاده‌ای است که اسم آن در انجیل آمده به طوری که حضرت مسیح در آن جاده قدم گذاشته است.

یوناتن بت کلیا در ادامه این سخنان گفت: انشالله ما این جاده را ادامه خواهیم داد تا به قدس شریف برسیم.

مسير بعدی هیئت پارلمانی ایران بعد از 2 میهمانی معنوی خرابات شام بود، خرابه‌هایی که امروزه به لطف خداوند و مردم دوستدار اهل بیت(ع) به مکانی آباد تبدیل شده و از آن به عنوان آرامگاه دردانه حضرت اباعبدالحسین(ع) یاد می‌شود. آرامگاهی که مثل همیشه میزبان خوبی برای زائران بود و میهمان خود را به دعای توسل در کنار بارگاه منورش با صوت زیبای یک ایرانی دعوت کرد.

مسیر پایانی هیئت پارلمانی ایران رستورانی در منطقه دمشق قدیم بود، سالنی که بشار اسد از میهمانان خود در این رستوران پذیرایی می‌کند، اما به ندرت می‌شد غذایی پبدا کرد که با طبع ایرانی سازگاری داشته باشد.

بنابراین هیئت پارلمانی ایران که به منظور اطلاع از روند انتخاباتی سوریه وارد دمشق شده بودند با پیام بیعت مجدد مسیحیان و مسلمانان کار خود را به پایان رساندند.

 گزارش از وحید عظیم نیا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار