مرادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

افزایش سه برابری تولید "نخود" با مکانیزه کردن کشت

رئیس شورای ملی نخود گفت: در صورتی که ما به سوی کشت مکانیزه حرکت کنیم راندمان تولیدمان در سطح هکتار 2.5 تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

ناصر مرادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لغو عوارض صادرات نخود پس از دو سال پیگیری شورای ملی این محصول افزود: اخذ عوارض صادراتی و محدودیت‌هایی که در صادرات نخود به وجود آمد باعث شد این محصول در بازارهای جهانی تقریبا به فراموشی سپرده شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تجار و بازرگانان ما طی چند روز اخیر فعالیت‌های خود را مجددا از سر گرفته و در این مدت حداقل بالغ بر 1000 تن نخود صادر شده است.

مردای ادامه داد: در سال 81 ما نزدیک به 130 هزار تن صادرات نخود انجام دادیم که حدود 70 هزار تن آن به پاکستان صادر شد.

مرادی افزود: بعید می‌دانم امسال میزان صادرات ما به 130 هزار تن سال 81 برسد اما امیدوارم برند نخود ایران بار دیگر در کشورهای خارجی زنده شده و ما بازارهای از دست رفته‌مان را دوباره به دست آوریم.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه چهارم تولید نخود را در جهان دارد ادامه داد: کشورهای هند، استرالیا و ترکیه در این زمینه از ما پیشی گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در هفت ماهه اول سال 91، حدود 6 هزار و 700 تن نخود از کشور صادر شد افزود: متأسفانه سال گذشته ما هیچ صادراتی در این زمینه نداشتیم.

مرادی اضافه کرد: تولید نخود در سال 91 بیش از 315 هزار تن بوده است.

رئیس شورای ملی نخود کشور با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تولید این محصول گفت: ممنوعیت صادرات و مشکلاتی که در بازار داخلی وجود داشت (از جمله نبود خریدار) باعث شد تا نخود کیلویی 3 هزار و 500 تومان به حدود 2 هزار تومان برسد به همین دلیل بسیاری از کشاورزان از کشت این محصول منصرف شدند.

مرادی با بیان اینکه نخود محصولی هزینه‌بر است که بیشتر کارهای آن با دست انجام می‌شود افزود: امیدواریم با لغو عوارض صادراتی و حمایت بیشتر وزارت‌خانه‌های مربوطه، قیمت این محصول به گونه‌ا‌ی شود که کشاورزان به کشت آن رغبت پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: این امر مستلزم حمایت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی از نخودکاران است.
 
مرادی افزود: یکی از مباحثی که در حال حاضر شورای ملی نخود پیگیری می‌کند بحث مکانیزاسیون است؛ در این راستا هفته آینده یک دستگاه برداشت نخود، به عنوان نمونه از کشور ترکیه وارد استان کرمانشاه می‌شود تا نخودکاران ما با این دستگاه و نحوه کار آن آشنا شوند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که این دستگاه وارد کشور شود و وزارت جهاد کشاورزی از نخودکاران حمایت کند تا قدرت آن را داشته باشند انقلابی در تولید نخود ایجاد می‌شود.
 
مرادی با بیان اینکه سطح زیر کشت نخود در کشور نزدیک به 560 هکتار است گفت: میانگین تولید ما در مزارع دیم 475 کیلو است.
 
وی ادامه داد: در صورتی که ما به سوی کشت مکانیزه حرکت کنیم و این مسئله را بین کشاورزان ترویج دهیم راندمان تولیدمان در سطح هکتار به یک میلیون و 200 می‌رسد(یعنی حدود 2.5 تا 3 برابر بهبود وضعیت تولید).
 
رئیس شورای ملی نخود کشور افزود: در حال حاضر این شورا، اهدافی مانند افزایش سطح تولید، بحث مکانیزاسیون و تغییر فرهنگ غذایی مردم را دنبال می‌کند.
 
مرادی اضافه کرد: چرا که نخود پروتئین بالایی دارد و خواص آن از گوشت و برنج نیز بیشتر است به همین جهت مصرف آن میان مردم باید افزایش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: تولید نخود بیشتر در استان‌های مناطق غرب کشور از جمله کرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی،‌ کردستان و همدان انجام می‌شود.
 
به گفته مرادی، کرمانشاه از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید نخود از سایر مناطق پیشی گرفته است.
 
وی در پایان افزود: مقدار محدودی نخود نیز در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی تولید می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار