رسم جوانمردی ایرانیان در «اهل فتوت»

مجموعه مستند «اهل فتوت» در ده قسمت سی دقیقه ای در شبکه مستند سیما تولید می‌شود.

مجموعه مستند « اهل فتوت » در ده قسمت سی دقیقه ای در شبکه مستند سیما تولید می شود.
 
"داریوش یاری"، تهیه کننده این مجموعه ضمن اعلام این خبر، گفت: مراحل تحقیق و پژوهش این مجموعه تلویزیونی در شبکه مستند به اتمام رسیده است و این اثر به زودی وارد مرحله تصویربرداری خواهد شد. 

وی افزود: این مجموعه قرار است پلی بین آیین جوانمردی و فتوت در گذشته و امروز باشد. بر همین اساس و با گفت و گوهایی که بیش از بیست جلسه بین کارشناسان ما صورت گرفت بخش های مختلفی برای اهل فتوت طراحی شده است . از جمله  روند پهلوانی در ایران قبل از اسلام ، سپس شکل گیری عیاری  و فتوت ، نقش زورخانه ها ، و  مراحل تبدیل فتیان به لوتیان و سپس داش مشتی ها که قرار است سلسله هایی که بر روند پهلوانی از گذشته تا به امروز موثر بوده اند را به تصویر بکشد. در این مستند خواهیم دید که مشرف شدن به هیات فتیان چه آدابی داشته و افراد طی چه مراسمی، چگونه، با چه لباسی و با حضور چه کسانی به هیات فتیان درمی‌آمدند.

یاری ادامه داد: این مجموعه یک مستند بازسازی با نگاه فرم گرایانه است . بخش هایی از این مجموعه شامل بازسازی حکایات عیاران است و بخشی نیز وارد زندگی انسان هایی می شود که شاید امروز چون عیاران بنام تاریخ شهره نباشند اما مرامی در زندگی آنها وجود دارد که بسیار شبیه مرامنامه عیاران است. 

داریوش یاری که سریال  «خانه‌ای روی تپه» از آخرین کارهای اوست ، خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از کار نیز مقایسه تطبیقی اساسنامه اصناف امروز با مرامنامه همان اصناف، در گذشته است.

تهیه کننده اهل سور گفت: کار تحقیق و پژوهش این اثر بر عهده مسعود اعرابی است که در گذشته پژوهش سه گانه اهل ایمان ، اهل سور و اهل سوگ را انجام داده و تحقیقاتش بسیار مورد توجه قرار گرفت.  همچنین مشاوران پژوهشگری همچون دکتر جوادی یگانه ، امیر رضا توسلیان و رضا مختاری که دانشنامه اهل فتوت در ایران را تنظیم کرده است به عنوان کارشناسان برنامه به او یاری رسانده اند. علی حقیقی مدیر تولید این مجموعه است و محمدرضا حاجی غلامی که کاندیدای بهترین کارگردانی جشنواره سینما حقیقت را در کارنامه خود دارد، به عنوان کارگردان این مجموعه با ما همکاری خواهد کرد. 

یاری ابراز امیدواری کرد کار تصویر برداری این مجموعه به زودی در شهرهای مختلف کشور همچون تهران ، کرمانشاه ، یزد ، کاشان و... شروع شود تا نگاه به آیین جوانمردی در اقلیم های گوناگون کشور به تصویر کشیده شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار