معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

نیاز کشور به "واردات گندم" در سال‌جاری کمتر از 4 میلیون تن است/ طرح‌‌های جدی "وزارت جهاد" برای ساماندهی بحث کود

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارت‌خانه برای ساماندهی بحث کود گفت: امیدواریم این زنجیره ساماندهی با حداقل دخالت دولت و حداکثر دخالت بخش خصوصی انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس کشاورز معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری خود که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود با بیان اینکه در سال 92، حجم واردات ما 14 میلیارد دلار، ارزش صادراتمان 6 میلیارد دلار بوده است افزود: طی این سال تراز تجاری‌مان منفی 8 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که وزارت‌خانه برای بهبود تولید در سال جاری تدوین کرده است اضافه کرد: بخش اعظم این برنامه‌ها در تغییر سیستم‌های کشت، تکنولوژی کشت و تغییر اساسی در سیاست‌های حمایت از تولید است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ما قصد داریم طی برنامه‌ای هشت ساله تمام سبزی و صیفی تولیدی خود به جز سیب‌زمینی را در محیط‌های کنترل شده تولید کنیم تا به این ترتیب قادر به کنترل آب و همچنین کنترل کیفیت این محصولات باشیم.

کشاورز ادامه داد: همچنین محصولات ما باید از کشت تابستانه به کشت زمستانه تغییر کند.

وی افزود: به طور کلی میزان انرژی غذایی مردم تا سال97 ، 21 درصد  افزایش می‌یابد اما یعنی خوداتکایی در تأمین انرژی به حدود 80 درصد می‌رسد اما این به معنی خودکفا شدن در تمام محصولات نیست.

کشاورز تأکید کرد: آنچه به طور اخص مورد حمایت قرار می‌گیرد افزایش تولید دانه‌های روغنی است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث بعدی در رابطه با افزایش درآمد صادراتی و بهبود تراز تجاری است افزود: ما می‌‌خواهیم وارداتمان را کاهش و صادراتمان را افزایش دهیم که در این زمینه تکیه ما به محصولات باغی وسبزی و صیفی است چرا که محصولات سبزی و صیفی از نظر ارزآوری و حجم آب مصرفی دارای مزیت هستند.

کشاورز اضافه کرد: برنامه بعدی ما افزایش تولید نهاده‌های مورد نیاز از جمله سم، کود، انواع بذر، نهال و مکانیزاسیون است.

وی ادامه داد: ما برای بذر و مکانیزاسیون طرح جامعی تهیه کرده‌ایم و در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی افزایش تولید جدی گندم، جو، دانه‌های روغنی و شکر را از پاییز امسال آغاز می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما همچنین سه اقدام جدی را از بهار سال‌جاری آغاز کردیم که ساماندهی امر کود و تغذیه اولین آن است.

کشاورز افزود: تلاش ما بر این است که کود باکیفیت بالا به دست زارعین برسد و در این راستا برنامه‌هایی جدی برای کنترل کیفیت آن داریم.

وی ادامه داد: همچنین فرمول کلی باید ارتقا پیدا کند و کود نباید باعث کاهش ارزش غذایی محصولات شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: امیدوار هستیم این زنجیره با حداقل دخالت دولت و حداقل بخش خصوصی انجام گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از دیگر برنامه‌های ما توسع و رفع بحران مکانیزاسیونف کمک به بازسازی و نوسازی این چرخه است همچنین موضوع الگوی کشت یکی از برنامه‌هایی است که ما آن را پیگیری می‌کنیم.

کشاورز ادامه داد:‌ما قصد داریم این بحث را در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان و کرمان که چهار استان مهم عرصه کشاورزی ما تلقی می‌شوند پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اصل الگوی کشت در رابطه با بحث آب است گفت: آب عاملی است که تاکنون بشر قادر به تغییر حجمی آن نبوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بحث سم افزود: ما باید سم مورد نیازمان را از اروپا وارد کنیم چرا که سم یک تکنولوژی است نه یک کالا.

کشاورز اضافه کرد: تکنولوژی ما در این زمینه عقب‌مانده است و تردیدی در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما در دولت اصلاحات از آزادسازی سم دفاع کردیم و دولت نیز این مسئله را قبول کرد گفت: متأسفانه این آزادسازی با رهاسازی همراه شد.

کشاورز با اشاره به اینکه یک نابسامانی بزرگ در امر سم در  کشور رخ داده است اضافه کرد: بسیاری از سم‌های اروپایی در چین ساخته می‌شود اما گره اصلی  کار ما این است که نظارتی بر کار واردکنندگان سم وجود نداشته است.

وی ادامه داد: با تغییراتی که در سازمان حفظ نباتات رخ داده این بحث به زودی مورد تدبیر قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر موجبات کار فراهم شود ما از ابتدای پاییز، سال اول طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی را کلید می‌زنیم و پیش‌‍‌بینی می‌کنیم تا سال 97 نزدیک به 40 درصد روغن کشور در داخل کشور فراهم شود.

کشاورز با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود نیاز جو کشور نیز به طور کامل در داخل تأمین شود ادامه داد: اما در مورد ذرت امید به خودکفایی نداریم ما در این محصول به افزایش تولید می‌رسیم اما این افزایش تولید متناسب با نیازمان نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم در سال‌جاری نزدیک به 10 میلیون و 400 هزار تن باشد افزود: نیاز ما به واردت این محصول در سال 93 حداکثر 3.5 میلیون تن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یک کسری 3.5 میلیون تنی واردات گندم از سال 92 به سال 93 رسیده است گفت: هر چه بیش از این 3.5 میلیون تن گندم وارد کشور شود، کسری واردات سال گذشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کود ، گندم ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا میرکیانی
۰۷:۱۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
از عزیزان و مسئولین خواهش میکنم که از واردات گندم علوفه ای که برای دام تولید میشود به منظور تولید نان برای مردم خودداری کنند. خدا به داد مسئولین برسد.
آخرین اخبار