نویسنده کودک و نوجوان پایه‌گذار سلیقه‌ی جامعه است

نویسنده و شاعر کودک به دلیل آنکه با مخاطبی بدون ذوق و سلیقه خاص روبه‌روست و وی تشکیل دهنده ذوق و سلیقه مخاطب خود به شمار می‌رود وظیفه مضاعفی را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه پنجمین دوره قصه نویسی و چهارمین دوره تصویرگری کتاب کودک و نوجوان عصر دیروز با حضور "افشین اعلا" نویسنده کودک و نوجوان، "فریده خلعتبری" عضو هیئت داوران پنجمین دوره قصه نویسی و چهارمین دوره تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و "هوشنگ مرادی کرمانی" نویسنده کودک و نوجوان برگزار شد.
 
در این مراسم معصومه انصاریان،‌ عضو هیئت داوران پنجمین دوره قصه نویسی و چهارمین دوره تصویرگری کتاب کودک و نوجوان گفت: چگونگی ارتباط اعضای تیم تولید کتاب کودک و نوجوان، ضامن موفقیت است غفلت کردن از حقوق سایر اعضای تیم می‌تواند آسیب زننده باشد.
 
وی افزود: انتظار جامعه از ناشر تولید کتاب است اگر ناشری اقدام به برگزاری جشنواره‌هایی در زمینه کتاب نکنند کسی بر او خرده نمی‌گیرد و ناشران به منظور ایجاد شور و شوق و رونق بازار کتاب به این کار دست می‌زنند، نباید تشویق برنده را در جشنواره‌ها دست کم گرفت همچنین شکست در جشنواره نیز مثبت و سازنده است.
 
عضو هیئت داوران پنجمین دوره قصه نویسی و چهارمین دوره تصویرگری کتاب کودک ادامه داد: تمام آثار و نقاط ضعف و قدرت آن در جشنواره‌ها بررسی می‌شود در جشنواره قصه نویسی و تصویرگری کتاب کودک می‌توان اهداف چند منظوره را مشاهده کرد مخاطب دیدگاه و زبان امروز با گذشته متفاوت است.
 
انصاریان اظهار داشت: ورود نویسندگان جوان به حوزه کودک و نوجوان پاسخی به نیاز نو شدن ادبیات امروز است در صورتی که جشنواره‌های کتاب کودک تداوم داشته باشند می‌توانند بر خلق اثر در این زمینه تاثیر بگذارند.
 
وی بیان کرد: ناشران برگزار کننده جشنواره‌های قصه‌نویسی، دبیرخانه دائمی برای اینگونه جشنواره‌ها ایجاد کنند و جشنواره‌های کودک، نوجوان و بزرگسال در زمینه کتاب به صورت جداگانه برگزار شود.
 
در ادامه مراسم افشین اعلا نویسنده کودک و نوجوان عنوان کرد: رمز مانایی هنر اصالت و قداست کلمه است کما اینکه در کتاب مقدس مسیحیان می‌خوانیم در آغاز کلمه بود و دلیل ماندگاری شاعرانی چون حافظ و سعدی در حافظ نسل‌ها، قداست کلمه بود کسانی که با خشونت نفی و دشنام با مخاطب خود گفتگو می‌کنند با نسل خود و نسل‌های بعد نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند.
 
وی بیان کرد: دلیل مورد قبول واقع نشدن شعرهای برخی شاعران مخصوصا جوانترها با وجود رعایت وزن و قافیه درشعرشان این است که شعر حاصل مرارت و عرق ریزان روح است 10 درصد مقبولیت شعر به جوشش آن و بقیه به کوشش شاعر باز می‌گردد.
 
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: جلوه دیگر قصه‌های مجید در بین مردم از روی تصادف و حادثه نیست به طور قطع خالق اثر با مهندسی و معماری فکری و کلامی آن را به وجود آورده است چشم‌اندازی روشن و اشراف بر جاذبه‌های ادبیات فارسی که به صورت ثابت و متغیری در این رشته جاری است در وجود نویسنده قصه‌های مجید دیده می‌شود.
 
اعلا تصریح کرد: روایی قصه اوج و فرود در داستان آمیختگی با چاشنی طنز و زبان کوچه و بازار در داستان قصه‌های مجید وجود دارد نویسنده این ویژگی‌ها را با زندگی آن روز نوجوان ایرانی پیوند زد این موارد هنری است که نویسنده و تصویرگر دو خلق اثر باید به آن توجه کند.
 
وی اظهار داشت: نویسندگان کودک و نوجوان علاوه بر کودکانگی نیازمند وجود جوهره ادبیات کودک در داستان خود هستند، نویسنده و شاعر کودک به دلیل آنکه با مخاطبی بدون ذوق و سلیقه خاص روبه‌روست و وی تشکیل دهنده ذوق و سلیقه مخاطب خود به شمار می‌رود وظیفه مضاعفی را بر عهده دارد.
 
این نویسنده کودک و نوجوان افزود: نگارش تصنعی نویسنده کودک و نوجوان به دلیل محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد سبب رشد نامتناسب ذهن کودک در زمینه ادبیات می‌شود به بچه‌ها بیاموزیم که گنجینه اصلی ما شعر، ادبیات و هنر است.
 
در ادامه مراسم هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: هنگامی که اثری را تولید می‌کنید مانند داستان بچه غول از صاحب اثر بزرگتر می‌شود چنین اثر در عین آن که دچار افت نشود باید برای گروه‌های بعدی و نسل‌های پس از خود جذابیت داشته باشد و این اثر، اثری ماندگار است.
 

وی افزود: اثری می‌تواند ماندگار شود که علاوه بر عبور از زمان، مکان، موقعیت‌ سیاسی و اجتماعی برای هر نوع اندیشه و تفکری باشد و مانند آب هنگامی که در ظرفهای دیگری ریخته شود ماهیت خود را از دست ندهد.

این نویسنده ادامه داد: برای مثال رمان بینوایان از آن 10، 20 فیلم ساخته می‌شود و همچنان برای مخاطب جذاب است و سرپا می‌ماند اینگونه اثری، اثر ماندگار محسوب می‌شود زمانی قادر به خلق اثری نو هستیم که قبل از آن به اثر پرداخته نشده باشد با آشنایی زدایی می‌توان حرف تازه‌ای برای گفتن داشت.

مرادی کرمانی تصریح کرد: زبان در یک اثر بسیار مهم است اصطلاحات زبان عامیانه را در یک دفتر 45 برگی در زمان نگارش قصه‌های مجید یادداشت کردم و همان اصطلاحات را در آن به کار بردم فرهنگستان زبان و ادب فارسی 3000 اصطلاح از کتاب قصه‌های مجید استخراج نمود و نام آن را اصطلاح عامیانه در قصه نویسی گذاشت.

این نویسنده بیان کرد: زبان وسیله‌ای است که با آن خانه ادبیات را می‌سازند هر قدر مصالح نوتر و با مهارت به کار رود داستان جذاب‌تر و شیرین‌تر می‌شود.

در ادامه مراسم علی زارعی نجفدری مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی اظهار داشت: شاید یکی از دلایل پیچیدگی عرصه قلم در حوزه کودک و نوجوان انتقال افکار نویسنده به این دنیای شیرین باشد ورود به این عرصه کار هر نویسنده‌ای نیست.

وی افزود: سه محور کمال جویی، روانشناسی و روان پروری همچنین جامعه شناسی و جامعه گرایی در حوزه نگارش کودک و نوجوان وجود دارد و نویسندگان بزرگ این سه محور را مد نظر قرار دادند.

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی ادامه داد: سه مسئله اساسی استعدادهای نهفته، ضعف در ارتباط بین نسل‌ها و نشناختن نیاز فکری و فرهنگی نسل نو در نویسندگی کودک و نوجوان مطرح است این مسائل را می‌توان با پاک کردن صورت مسئله به عنوان ساده‌ترین راه و قرار دادن حل آن به صورت دغدغه اصلی خود برطرف کرد.

وی عنوان کرد: هدف ما از اختتامیه پنجمین دوره قصه‌نویسی و چهارمین دوره تصویرگری کتاب کودک و نوجوان برطرف کردن مسائل مطرح در نویسندگی این حوزه است انتشارات علمی و فرهنگی آمادگی برگزاری نشست‌ها، مراسم و جشنواره‌های مختلف برای پرداختن به مسائل اساسی حوزه کتاب و نوجوان را دارد.

در پایان مراسم نیره طالب‌زاده، عضو هیئت داوران پنجمین دوره قصه نویسی و چهارمین دوره تصویرگری کتاب کودک و نوجوان بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد همچنین با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کودک و نوجوان افشین اعلا نویسنده کودک و نوجوان و علی زارعی نجفدری مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار