در جلسه علنی امروز شورای شهر مطرح شد؛

دنیا مالی: 10 درصد درختان خیابان ولیعصر ایمنی لازم را ندارند

عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: 10 درصد درختان خیابان ولیعصر ایمنی لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در هفتادویکمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اعطای جایزه محیط زیست به کمیسیون سلامت شورا گفت: در ابتدا از استاندار تهران قدردانی می‌کنم به دلیل اعطای جایزه همایش محیط زیست به کمیسیون سلامت شورای شهر تهران و اینکه در حال حاضر مسئله آلودگی هوای تهران روزهای متفاوتی را سپری می‌کند و پیگیری‌ها و فضا سازی شورای شهر برای بهبود هوای تهران موثر بوده است.

وی ادامه داد: با یک نگاه استراتژیک به مسئله آلودگی هوا می‌توانیم این معظل را تاحد بسیار بالایی کاهش دهیم.

مسجد جامعی در ادامه بیان داشت: کارخانه سیمان تهران ظرفیت موزه شدن را دارد و همچنین کارخانه دخانیات تهران که ساختمان آن به لحاظ معماری دارای ارزش‌های مهمی است و می‌توانیم پیشنهاد دهیم به موزه سلامت تبدیل شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برپایی جشن مادران چشم به راه توسط شورا خاطرنشان کرد: تا حدود 900 نفر از بانوان را داریم که فرزندانشان را به جبهه ها فرستادن ونشانی در دست از آن‌ها در دست نیست. و حدود  600 نفر از این مادران در قید حیات هستند و از برنامه‌ای که روز گذشته در شورا که با عنوان مادران چشم به راه برگزار شد از تعدادی از این عزیزان قدردانی شد تشکر می‌کنم.

افزایش افسردگی در پایتخت به دلیل افزایش آلودگی محیط زیست/ بیش از 30 هزار میلیون دلار معادل ارزی تولید زباله پلاستیکی در تهران

بنا بر این گزارش، در ادامه هفتادو یکمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران معصومه آبادف عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به تاثیر محیط زیست سالم در روح و روان آدمی گفت: بخش اعظمی از بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی در میان اقشار در سنین مختلف شهرمان گواه محرومیت از حق داشتن محیط زیست سالم شهری است به همان اندازه که سلامت محیط زیست در شکوفایی هوش و استعداد و توانایی‌های فردی اثر می‌گذارد به همان اندازه در شیوه رفتار آدمیان، اخلاق فردی وجمعی جامعه بشری نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: از این جمله می‌توان به فعالیت کارخانه دخانیات درمحله تحت عنوان سلامت اشاره کرد که سالیان طولانی موجب انتشار بخارات سمی ناشی از فرآیند تولید موجب آلودگی محیط زیست و سلب آسایش شهروندان شده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از سوی دیگر در دل ساخت‌های مسکونی محله طوس "مشیریه سابق" شاهد فعالیت بی‌رحمانه کارخانه سیمان با بیش از 10 هکتار هستیم که موجب انتشار بسیاری از ریزگردها و آلودگی صوتی و بصری در شهر شده است.

وی افزود: براساس آنکه مسئولین اعلام می‌کنند این قاتلان خاموش که با میانگین سالانه با افزایش 10 میکرو گرم در مترمکعب می‌تواند میزان مرگ ومیر را یک درصد افزایش دهد شاهد هجوم ریزگردهای عربی هستیم که به کشورایران وارد شده است که یک نهاد ویا یک سازمان نمی‌توانند آن را کنترل کنند.

آباد در ادامه بیان داشت: چگونه با وجود قانون متقم مجلس شورای اسلامی در زمینه ممنوعیت فعالیت صنایع  ومشاغل مزاحم در حریم شهری و همچنین بند 20 ماده 55 قانون شهرداری در راستای حمایت معنوی از مسکن ومحل سکونت و حس آرامش ساکنین مبنی بر جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکن که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنین و یا مخالف اصول بهداشت در شهر باز هم شاهد اینگونه فعالیت‌ها هستیم.

عضوکمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر خاطرنشان کرد: از این دست موارد بسیار است از جوی‌های لجن گرفته محلات زیادی از شهر گرفته که مامن حیوانات موذی و جوندگان شده است تا مصرف بی‌رویه پلاستیک در سطح شهر که به گزارش سازمان بازیافت میزان پلاستیک موجود در زباله‌ها حدود 10 درصد برآورد شده است که با احتساب تولید روزانه 7500 تن زباله در تهران 70 تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که معدل فرضی آن حدود 30 میلیون و 250 هزار دلار است و در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یکی از بحران‌های ملی پای میزهای رنگا رنگ مذاکره می‌نشیند.

طوفان مشابه پایتخت در یک ایالت آمریکایی ده‌ها برابر خسارت برجای گذاشته

بر اساس این گزارش، در ادامه هفتاد و یکمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای شهر تهران، صادقی، مدیر پیشگیری از بحران شهرداری تهران درخصوص اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در پی وقوع طوفان شدید 12 خرداد ماه جاری گفت: ساعت 17 روز دوشنبه مقارن با 12 خرداد ماه دوربین‌ها هیچ چیزی را نشان ندادند اما ساعت 17:10 دقیقه شرایط را غیر عادی دیدن که بلافاصله با هواشناسی تماس گرفته شد و اعلام شد که  هوا ناپایدار است و یک بارندگی خفیف داریم و اینکه اطلاع رسانی شده صحت ندارد.

وی ادامه داد: طوفان از مناطق جنوبی شهر تهران آغاز شد و براساس اطلاعات بدست آمده از ساوه شروع شده تا تهران آمده است.

صادقی در ادامه بیان داشت: سرعت این باد 118 کیلومتر اعلام شده که اوج آن درمناطق مرکزی شهر تهران بوده و با سرعت 28 کیلومتر از تهران خارج شده است.

مدیر سازمان پیشگیری بحران شهر تهران تصریح کرد: مدت زمان این طوفان 25 دقیقه اعلام شده که در این مدت بیش از هزار قطعی برق را داشته‌ایم و 19 پست فشار قوی از مدار خارج شدند.

وی افزود: متاسفانه در این حادثه 5 کشته دادیم و 81 مجروح که از این تعداد 79 درصد مرد و 21 درصد خانوم بوده‌اند.

صادقی در ادامه اذعان داشت: سقوط 12 عدد دکل برق را داشتیم که باعث شد مناطق زیادی دچار قطعی برق شوند و همچنین 109 مورد سقوط تابلو و 108 مورد خسارت در خودرو داشتیم و سازمان‌های هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، اداره آب و هواشناسی از دقایق اول فعال شدند که باید به صورت خاص از آتش نشانی تشکر کرد که از 505 مورد عملیاتی در این روز انجام شده 320 مورد مربوط به طوفان بوده که قابل قدردانی است.

صادقی خاطرنشان کرد: پرداخت خسارات ناشی از چنین حوادثی در عهده دولت است و قانون در این موضوع صراحت دارد واین طوفان در65 ساله گذشته بی‌سابقه بوده و سرعت تاریخی 120 کیلومتر هر 200 سال یک بار اتفاق می‌افتد و از بابت شهرداری در این بحران مطلوب بوده که چرا در نمونه مشابه آن در یکی از ایالت‌های امریکا ده‌ها برابر خسارت برجای گذاشته است.

هشدار اعضای شورای به سازمان نظام مهندسی/ ایجاد موسسات موسیقی در سراها و فرهنگسراها به صلاح شهرداری نیست

این گزارش می‌افزاید، در ادامه هفتادو یکمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران،  عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران طی تذکری گفت: به کمیسیون عمران می‌بایست دقت داشته باشد در ارتباط با سازمان نظام مهندسی که نقش مهمی در شهر دارد که در ابتدا بحث نظارت را که متاسفانه شاهد نظارت واقعی نیستیم مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان نظام مهندسی نظارت بر رعایت اصول ساخت وساز سالم درشهر است که با این خصوص پیش از این هشدار داده‌ایم و که به این مسائل و موارد رسیدگی کنند چرا که در حال حاضر مشکلات زیادی در این حوزه به وجود آمده است.

شاکری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صحبت‌های خطیب نماز جمعه تهران گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مدیریت شهری در دست شهرداری است و سهم بالایی در این حوزه دارد وبه این دغدغه نیز توجه شود.

وی افزود: تذکری را در جلسه گذشته داده بودم در خصوص موسیقی‌هایی که در فرهنگسراها استفاده می‌کنیم که به نظرم باید اصلاح وآیین نامه داشته باشیم که ایجاد موسسات موسیقی در سراها و فرهنگسراها به نفع شهرداری نیست.

شهروندان توقع دریافت خسارت دارند

بنا بر این گزارش، حقانی، عضو شورای شهر تهران ضمن تشکر از معاونت عملیاتی سازمان آتش نشانی به دلیل به موقع عمل کردن در عملیات‌های مربوط به طوفان گفت: درخصوص فرمایشات دوستی باید اذعان کرد که در ذات خدمات شهری این حوادث وجود دارد اما باید توجه داشت که اگر نیم ساعت تاخیر در این اقدامات بود چه مشکلات وترافیکی در شهر به وجود می‌آمد.

وی درخصوص پرداخت خسارت نیز تاکید کرد: شهروندان مالیات و عوارض می‌پردازند پس در مواقع اینچنینی توقع دریافت خسارت را دارند این که آیا دولت یا شهرداری باید اینگونه خساراتی را بپردازند به عهده شورا است که در جلساتش تعیین کند دولت همان طور که خسارات مربوط به سیل و زلزله را می‌پردازد به مردم تهران نیز باید خسارت بپردازد چرا که حوادث غیرمترقبه قابل پیش بینی نیستند و سازمانی به نام مدیریت بحران هم قبل، بعد و هم در حین حادثه باید پاسخگو باشد.


طلایی: آیا دکل‌ها و تابلوهای سقوط کرده در حادثه طوفان براساس استاندارد نصب شده‌اند
 دوستی: عدم هماهنگی ستاد بحران کشور و شهرداری محصوص است

این گزارش می‌افزاید، طلایی در جلسه شورای شهر به طوفان هفته گذشته اشاره کرد وگفت: قطع و سقوط درختان درطوفان امر طبیعی است اما دکل‌ها و تابلوها استانداردهایی دارند که بنا بر این استانداردها باید نصب شوند. سوال این است که آیا تابلوها و دکل‌های سقوط کرده از استانداردهای لازم برخوردار بوده‌اند که اگر این طور نباشد این موضوع خطری است که در اتفاقات آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.

راستگوی دیگر عضو شورا نیز در این خصوص گفت: ایمن سازی مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود در طوفان گذشته به دلیل عدم استفاده از مصالح ایمن افرادی دچار آسیب و حتی فوت شدند وی درادامه گفت: نظارت دقیق و وجود وجدان کاری باعث می‌شود توجه بیشتری به وضعیت فعلی شهر شود.

دوستی از اعضای شورای شهر گفت: رسیدگی و جمع‌آوری بنرها  و تابلوها بعد از طوفان وظیفه ذاتی شهرداری است مهم‌ترین وظیفه پیش بینی طوفان بوده است که متاسفانه این کار صورت نگرفته است.

وی درخصوص گزارش ارائه شده درخصوص خسارت طوفان در جلسه شورا گفت: این گزارش ضعیف بود و اگر این به جای طوفان زلزله می‌آمد چکار می‌توانستیم انجام دهیم. عدم هماهنگی ستاد بحران کشور و شهرداری محدود است متاسفانه شهر در یک عمل انجام شده قرار گرفت و بعد از آن خدمات شهری آمد و خسارات طوفان را جمع کرد.
 
10 درصد درختان خیابان ولیعصر ایمنی لازم را ندارند


بنابر این گزارش، دنیا مالی در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 10 درصد درختان خیابان ولیعصر ایمنی لازم را ندارند گفت: در این خصوص باید مطالعات لازم صورت گیرد تا نسبت به تحکیم وامنیت  این درختان اقدام شود. تا به هنگام مواجهه با حوادث همچون طوفان با مسئله سقوط درخت مواجه نشویم.

وی در ادامه افزود: در جنوب شهر تهران براساس آمار آب و فاضلاب فرو نشست‌هایی به ارتفاع 36 و24 سانتی‌متری در سال داریم و این نشان می‌دهد که تجهیزات وامکانات دانش ما در مواجهه با مسائلی از این دست کافی نبوده است.

دنیا مالی  در ادامه تصریح کرد: ما باید به عنوان شورا به صورت اساسی به این معقوله بپردازیم ودر دو حوزه‌ی خسارت‌های مادی و خسارت‌های جانی تکلیف مردم را معلوم کنیم. شهرداری تهران مسئول این بحث‌ها است که در صورت بروز اتفاقات این چنینی شهرداری به عنوان مدعی الامور که اقدام حقوقی است انجام داده است.



خبر در حال تکمیل است....

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار