روحانی در جمع بازرگانان و صاحبان صنایع بزرگ ترکیه:

ایران و ترکیه هیچ‌گونه تضاد منافعی در عرصه توسعه ندارند/ ضرورت افزایش 2 برابری حجم مبادلات اقتصادی دو کشور

رئیس جمهور کشورمان در جمع بازرگانان و صاحبان صنایع بزرگ ترکیه گفت: ریشه‌های فرهنگی مشترک، سرمایه بزرگی برای توسعه روابط تهران – آنکارا است و این دو کشور هیچ گونه تضاد منافعی در توسعه ندارند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز سه‌شنبه در جمع بازرگانان و صاحبان صنایع بزرگ ترکیه، ایران را پلی برای رساندن ترکیه به شرق دور و ترکیه را پلی برای ارتباط ایران به اروپا خواند و تاکید کرد که باید این دو پل عظیم را به همت نیروی انسانی و بخش خصوصی دو کشور،به یکدیگر پیوند دهیم.

رییس جمهوری در این نشست که اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، گفت: رهبران ایران و ترکیه قاطعانه و مصمم به توسعه روابط همه جانبه دو کشور هستند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه طبق آمارهای بین‌المللی ضریب ریسک سرمایه گذاری در ایران مرتب در حال کاهش است، اظهارداشت: از شما بازرگان و صاحبان صنایع ترکیه دعوت می‌کنم از این فرصت بزرگ برای ساختن روابطی سازنده و زیربنایی محکم میان دو ملت بهره ببرید.

رییس جمهوری همچنین ترکیه توسعه یافته، امن و باثبات را برای ملت ایران باعث سرافرازی و عظمت خواند و افزود: ریشه‌های فرهنگی مشترک، سرمایه بزرگی برای توسعه روابط تهران – آنکارا است و این دو کشور هیچ گونه تضاد منافعی در توسعه ندارند.

وی به نقش بازرگانان و فعالان بخش خصوصی ایران و ترکیه به عنوان ستون‌های اصلی توسعه روابط اقتصادی دو کشور اشاره و تصریح کرد: دو دولت تمام توان خود را برای موفقیت فعالان بخش خصوصی و برداشتن موانع از مسیر فعالیت آنان، بکار خواهند گرفت.

دکتر روحانی از بانک، حمل و نقل و سرمایه گذاری مشترک به عنوان مبادی و زیربنای روابط دو کشور نام برد و افزود: راه آهن دو کشور فقط 350 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و ما در حال طراحی راه آهنی هستیم که بندر چابهار ایران را به چین وصل می‌کند و این زمینه‌ای برای اتصال خلیج‌فارس و دریای عمان به دریای سیاه و مدیترانه است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه حجم فعلی مبادلات اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست و حداقل باید به دو برابر افزایش یابد، گفت: حمایت از ما و اجرا با شما بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش، رویکرد و شعار دولت تدبیر و امید در ایران را حمایت از بخش خصوصی دانست و افزود: این دولت طی 10 ماه فعالیتش، تسهیلات زیادی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده و آماده است موانع را گام به گام برطرف کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه به تحریم‌های ناعادلانه برخی دولت‌های غربی علیه دولت و ملت ایران اشاره و تصریح کرد:دولت تلاش دارد این تحریم‌های ناعادلانه را با منطق و استدلال و در کنار میز مذاکره حل و فصل کند و قدم اول در این مسیر را با رفتن به نشست ژنو برداشت تا به دنیا ثابت کند ایران صرفا به دنبال فناوری صلح آمیز هسته‌ای است و آن را حق همه ملت‌های جهان می‌داند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه "ما حمایت‌های دولت و ملت ترکیه را نسبت به ایران هرگز فراموش نخواهیم کرد" ، تاکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در آینده نزدیک به توافق جامع با 1+5 دست یابیم.

دکتر روحانی یکی دیگر از شعارهای دولت تدبیر و امید را استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برشمرد و اظهارداشت: دولت ایران مصمم است سواحل جنوب شرقی بویژه بندر جاسک را به عنوان گذرگاه آب‌های آزاد، برای سرمایه گذاری آماده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار