شیراز/

ثبت جهاني ورزش چوگان به نام ايران

رئيس فدراسيون جهاني چوگان گفت : ورزش چوگان به نام ایران ثبت جهانی می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئیس فدراسیون جهانی چوگان با بیان اینکه کشور ایران خاستگاه و مهد اصلی ورزش چوگان است گفت :‌ به طور قطع ورزش چوگان به نام کشور ایران به ثبت جهانی خواهد رسید.

دکتر ریچارد تاماس خلیل که به همراه شماری از روسای فدراسیون های چوگان جهان از جمله فرانسه ، آمریکا ، کانادا و آرژانتین در قالب هیأتی 32 نفره برای حضور در مسابقات بین‌المللی جام سفرا به کشورمان سفر کرده است علت حضور خود در شیراز را آشنایی بیشتر با فرهنگ غنی این شهر که خاستگاه حقیقی و اولیه ورزش چوگان است عنوان کرد .

وی از آثار جهانی تخت جمشید و نقش رستم به عنوان قدیمی‌ترین میدان برگزاری ورزش چوگان در جهان با قدمت بیش از 2500 سال نیز دیدن کرد و گفت : از نقش برجسته های تنگ چوگان و آثار به جا مانده بر سنگ ها و نقوش حک شده بر دیواره های این آثار باستانی مشخص است که چوگان در این سرزمین قدمتی بیش از 2500 سال دارد .

ریچارد تاماس خلیل به بازدید خود از نقش جهان نیز اشاره کرد و ادامه داد: پس از تخت جمشید ، میدان نقش جهان ، قدیمی ترین میدانی است که در آن ورزش چوگان برگزار می شده است .

وی قول مساعد داد با این آثار مستند و متقن ، قطعا ورزش چوگان به نام کشور ایران به ثبت جهانی خواهد رسید.

رئیس فدراسیون جهانی چوگان اقدام اخیر جمهوری آذربایجان در ثبت این میراث معنوی ایران به نام کشور خود را یک اشتباه دانست و افزود : در این‌باره به سازمان آموزشی ،‌ علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نامه نوشته‌ام و موضوع را به طور کامل توضیح داده‌ام.

حمزه ایل خانی زاده ، رئیس فدراسیون چوگان کشورمان نیز با اشاره به برگزاری مسابقات چوگان جام سفرا ، ویژه آقایان و بانوان در تهران گفت :‌ چوگان از ورزش های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل و نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌ است.

این بازی در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند.

امروزه بیش از 77 کشور جهان ، مسابقات و ویژه برنامه‌های چوگان برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: ثبت ، جهانی ، ورزش ، چوگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.