المانيتور : آيا "عراق" نقطه اشتراک ايران و ترکيه است ؟

ديدار اخير حسن روحاني ، رييس جمهوري ايران از ترکيه اهرمي قوي براي تقويت هرچه بيشتر روابط اقتصادي ميان تهران و آنکارا به شمار مي ايد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از المانيتور ؛ این پایگاه اینترنتی در مقاله ای با اشاره به سفر اخیر "حسن روحانی " به آنکارا نوشت :‌در این سفر وزرای اقتصاد ، نفت ، حمل ونقل ، فناوری اطلاعات ، رییس بانک مرکزی و حدود 100 تاجر ایرانی روحانی را همراهی کردند . 

وقایع اخیری که طی سالهای گذشته در عراق رخ می دهد از جمله خشونت های تروریستهای داعش و نیز تسخیر کنسولگری ترکیه در موصل و گروگان گرفتن 49 دیپلمات شاغل در آن منجر به پیدایش یک فرصت بالقوه برای بهبود و نزدیکی هر چه بیشتر میان تهران و آنکارا شده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : بر کسی پوشیده نیست که ترکیه و ایران در موضوع سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند . این اختلاف نظر تنها در این موضوع وجود دارد و این کشورها در سایر موارد با یکدیگر همکاری های نزدیکی دارند .این در حالی است که در ماههای گذشته تا کنون تصویر کلی در سوریه تغییر کرده است . 

بشار اسد ، رییس جمهور سوریه بار دیگر مهر تائید حکومت خود را از ملت گرفت و با نمایش قدرت نیروهای ارتش موفق شده بخش های اعظمی از کشور را تحت کنترل خود حفظ نماید . تروریستها و افراد مسلح نیز در بخش هایی از شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه و استان نینوا در عراق مستقر هستند .

در کنفرانس خبری مشترکی که روسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا برگزار کردند شواهد روشنی از تغییرات بالقوه در سخنان آنان دیده شد . هر دو رییس جمهور از "درد و رنجی که منطقه خاورمیانه را فراگرفته " انتقاد کردند . 

عبدالله گل ، رییس جمهور ترکیه در سخنان خود اظهارداشت : تلاش های مشترکی میان ایران و ترکیه برقرار شده که می تواند کمک بزرگ و تاثیرگذاری برای رفع این وضعیت در منطقه به شمار آید . به همین دلیل من از این دیدار دوجانبه استقبال کردم . 

المانیتور افزود : روحانی بعنوان نخستین رییس جمهور ایرانی که از 18 سال گذشته تاکنون به ترکیه سفر کرده ، با تائید اظهارات "گل" خاطرنشان کرد : دو کشور مصمم هستند که باهرگونه افراطی گری و تروریسم مقابله کرده و چهره اسلام حقیقی رابه دنیا نشان دهند . همچنین تهران و آنکارا تصمیمات زیادی برای گسترش روابط دوجانبه داشته و نیز اقدامات مشترکی برای بازگشت امنیت و ثبات به منطقه خواهند داشت . 

ایران از نخستین ماه های آغاز درگیری در سوریه نسبت به تقویت و قدرت گیری گروههای افراطی در منطقه هشدار داد . ترکیه نیز اخیرا اعلام کرده است که رویکرد آنکارا در قبال افراد مسلح در سوریه " تهدید" می باشد . 

درانتهاي اين مقاله آمده است : آنکارا و تهران همچنان در موضوع مصر و سوریه با یکدیگر مخالف هستند اما در میدان عمل این ترکیه بوده که در موقعیت ضعیف تری قرار گرفته است . بنابراین این کشور ( ترکیه) تلاش بیشتری در روابط دوجانبه با ایران داشته تا بر اساس واقعیت های موجود به سیاست گذاری های کلی بپردازد . تشخیص "جبهه النصره" بعنوان یک گروه تروریستی یکی از همین سیاست گذاری های جدید از سوی دولت ترکیه است . 



انتهاي پيام /
برچسب ها: عراق ، نقطه ، اشتراک ، ایران ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار