الجزیره :

چالش‌های بی پایان "اوباما" در مرداب خودساخته آمریکا در عراق

حمله اخیر تروریستهای داعش به شهرهای اصلی و کلیدی در شمال عراق و عقب نشینی نیروهای ارتش این کشور از برخی شهرها ، واشنگتن را با معضل استراتژیک تازه ای در عراق مواجه کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه الجزيره آمريکا ؛ پایگاه اینترنتی این شبکه در مقاله ای به قلم " میشل پیزی " نوشت : ایالات متحده از آغاز نیز گزینه های خوبی را در عراق انتخاب نکرد و اکنون در مردابی که بدست خود در این کشور ایجاد نموده ، گرفتار شده است . از زمان تجاوز نظامی واشنگتن به خاک عراق در سال 2003 تاکنون دولتی ضعیف و ناتوان در این کشور به حکومت رسیده که قادر نیست در برابر خشونتهای  شدید از سوی گروه های مسلح و شورشی مقاومت نماید . 

حضور ده ساله آمریکا در عراق وضعیت این کشور منطقه ای را به شکلی درآورده که کشورهای زیادی در دنیا را وادار به دخالت در امور آن کرده است ، کشورهایی که هرگز دوست بغداد نبوده و نیستند . 
در ادامه این مقاله آمده است : باراک اوباما ، رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیری که در دانشگاه نظامی "وست پوینت"‌ انجام داد اظهار داشت که عقب نشینی از عراق در حالی انجام گرفته که ثبات ،‌امنیت و استقلال را در این کشور ایجاد نموده و به دولت آن تحویل داده است . 

وی همچنین در کنفرانس خبری دیگری در کاخ سفید بیان کرده بودکه هرگز نظامیان ارتش آمریکا به عراق بازنخواهند گشت . در همین حال روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد : نوری مالکی ، نخست وزیر عراق در خواست هایی را تسلیم اوباما کرده است که بر اساس آن از آمریکا خواسته شده مناطقی از عراق را که تروریست های داعش در آن مستقر هستند مورد بمباران هوایی قرار دهد . باراک اوباما نیز روز جمعه اعلام کرد که به دلیل سرعت بالای افراد مسلح در پیشروی در شهرهای عراق و کنترل آنها ممکن است ناچار به اقدام نظامی آمریکا در آنجا گردد . وی تصریح کرد که شاید نظریه کاخ سفیددرباره عدم مداخله در خاورمیانه را مورد تجدیدنظر قرار دهد . 

اوباما گفت : ایالات متحده وظایف خود را انجام خواهد داد اما این را هم می دانیم که برای دولت مستقلی مانند دولت بغداد دشوار است که مشکلات خود را به تنهایی حل و فصل نماید . ما این اجازه را به خود نمی دهیم که بار دیگر به عراق بازگردیم ، ما بر همه مسائل سرپوش گذاشته و آنجا را ترک کردیم . ما در آینده نزدیک به عراق بازنمی گردیم اما ناگهان مردم در این کشور دست به کارهایی می زنند که برای ثبات کشور در درازمدت مناسب و سازنده نیست . 

الجزیره همچنین به نقل ازباراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در "وست پوینت" نوشت : نسخه ای از مبارزه علیه تروریسم برای کشورهای دوست و دشمن واشنگتن در منطقه وجود دارد اما در مورد عراق ، مقامات آمریکایی سیاست های شرکای منطقه ای خود را بعنوان بخشی از اقداماتی می بیند که به سوی بدتر شدن وضعیت امنیتی پیش می رود .

علیرغم بحران امنیتی ایجاد شده در عراق ، پارلمان این کشور با اکثریت کرد و سنی با درخواست "نوری مالکی" برای اعلام حالت فوق العاده در کشور مخالفت نمود . برخی از منابع داخلی در عراق معتقدند این اقدام ناشی از تمایل این اکثریت در پارلمان برای محدود نمودن قدرت "نوری مالکی" است . 

نویسنده در انتها تاکید کرد :‌ایجاد بحران امنیتی در عراق می تواند عواقب شدید و جبران ناپذیری نیز برای همسایگان این کشور داشته باشد . رقابت استراتژیک میان ایران ، عربستان سعودی و ترکیه این منطقه را به گونه ای تبدیل کرده است که تاثیر درگیری و تنش در یکی از آنها می تواند آثار شدیدی برتمامی آنها داشته باشد . 



انتهاي پيام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار