وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی مطرح کرد

پیشرفت ایران علی‌رغم وضع تحریم‌ها/ ایران شریک خوبی برای آفریقای جنوبی است

وزیر همکاری و امور بین‌الملل آفریقای جنوبی گفت: الان 20 سال است که روابط بین دو کشور برقرار شده و ما شاهد پیشرفت‌های ایران علی‌رغم وضع تحریم‌ها هستیم، بنابراین ایران می‌تواند شریک خوبی برای ما باشد و از دانش بومی شما می‌توانیم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ میته نکونا ماشابانه وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی با حضور در مراسم بیستمین سالگرد برقراری روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی که صبح امروز در دفتر مطالعات بین المللی وزارت خارجه برگزار شد گفت: از دولت ایران به خاطر مهمان نوازی گرمی که از ما کرده بسیار متشکریم و هم اکنون فکر می‌کنیم که در خانه یکی از دوستان واقعی مان هستیم.
 
وی تصریح کرد: زمانی که ما برای کنگره آفریقا کمپین انتخاباتی انجام دادیم، شعارمان این بود که آفریقا داستان خوبی دارد که برای همه بگوید، چرا که داستان مردمانی است که به خاطر ستمی که به آن‌ها روا شده برای آزادی کوشیدند.
 
ماشابانه اظهار داشت: در آفریقا مردم بسیاری جان خود را برای رسیدن به دموکراسی فدا کردند و ما می‌خواهیم کرامت انسانی برای همگان رعایت شود.
 
وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی بیان داشت: مردم فلسطین می‌توانند به پیروزی دست یابند البته آن‌ها هنوز تحت ستم قرار دارند.
 
وی اظهار داشت: امروز کلیه دانشجویان ما آزادانه در پروسه دموکراسی شرکت دارند و امروز سالگرد آزادی ما و برقراری روابط بین آفریقای جنوبی و ایران است البته ما باید همبستگی خود را با کلیه دوستانمان حفظ کنیم.
 
ماشابانه ادامه داد: اگرچه از هم دور هستیم، اما مبارزات خود علیه ظلم را انجام داده‌ایم و هم اکنون کشورهای آزادی هستیم.
 
وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی تصریح کرد: در گذشته به ما می‌گفتند چون شما سیاه هستید حق ندارید آب و برق داشته باشید اما امروزه این امر از خدمات توسعه یافته‌ای است که به مردم ما ارائه می‌شود و هم اکنون بیش از 85 درصد مردم به آب لوله کشی دسترسی دارند.
 
وی اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم عدم تبعیض را از بین ببریم راه زیادی را پیمودیم.
 
ماشابانه بیان کرد: در آفریقای جنوبی زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد تصمیم گرفتیم که با یکدیگر کار کنیم و 20 سال پس از پیروزی بر رژیم آپارتاید هنوز در حال ساخت کشورمان هستیم که نمی‌توانیم بدون جامعه بین‌الملل و به ویژه ایران این امر را محقق کنیم، البته ایران در سال‌های اخیر بسیار مقاوم بوده است

وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی اظهار داشت: الان 20 سال است که روابط بین دو کشور برقرار شده و ما شاهد پیشرفت‌های ایران علی رغم وضع تحریم‌ها هستیم، بنابراین ایران می‌تواند شریک خوبی برای ما باشد و از دانش بومی شما می‌توانیم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ایران ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده دارد و از این طریق می‌توانیم بر تلاش خود بیافزاییم.
 
ماشابانه ادامه داد: زمان آن رسیده که کشورهای جنوب_ جنوب با هم کار کنند و برای مبارزه با تروریست و افراطی گری که هم اکنون کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند، متحد شوند، چرا که این امر صلح و ثبات را تهدید می‌کند.
 
وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی تصریح کرد: باید نشان دهیم که دین نمی‌تواند عامل تفرقه باشد، بلکه عامل تقویت مناسبات است و راه حل‌هایی که غربیان برای حل مشکلات ما می دهند را نباید بپذیریم
 
وی بیان کرد: باید روابط ما با ایران تقویت شود، البته زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت در سال 1996 به افریقای جنوبی آمد، ماندلا به وی گفت که ما می‌خواهیم کشورمان را بسازیم.
 
ماشابانه تصریح کرد: انقلاب سال 57 ایران برای ما جانفشانی کرد و به رژیم اپارتاید نفت نداد که خیلی‌ها گفتند این جنایت علیه بشریت است، اما پس از آن آپارتاید سقوط کرد و ایرانیان در مراسم تحلیف ماندلا شرکت کردند.
 
وزیر همکاری و امور بین الملل آفریقای جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: منافع کشورهای جنوب برای ما مهم است و ما برای ریشه کن کردن فقر به ایران نیاز داریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ماشابانه ، شریک ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار