ایزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

علت اصرار آمریکا بر طرح موضوعات غیر هسته‌ای/ آمریکایی‌ها پاسخ دهند چرا سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرند کشورهای منطقه را به آتش و خون می‌کشد؟

یک کارشناسی مسائل آمریکا گفت: اوباما تلاش می‌کند به مخالفان خود ثابت کند ادامه مذاکرات با ایران می‌تواند به نفع آمریکا باشد.

"فواد ایزدی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اصرار آمریکا برای مطرح کردن مسائل غیر هسته‌ای و مانند مسئله عراق در مذاکرات اظهار داشت : این اقدامات دارای کاربرد داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: اوباما تحت فشار نهادهای قدرت امریکاست چرا که این قدرت‌ها از ارتباطی که بین دو دولت انجام شده عصبانی هستند و اوباما در تلاش است تا به مخالفان ثابت کند که ادامه مذاکرات با ایران می‌تواند به نفع آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه مطرح کردن مسائل غیر هسته‌ای در مذاکرات بهانه و در جهت فشار بر ایران است اضهار داشت: موضوعات دیگری از مدتها پیش وجود داشته که آمریکایی‌ها مایل به هم‌سویی ایران با خود بودند و در نهایت چون ایران با آمریکا در یک موضع حرکت نکرد انان دمسئله هسته‌ای را پیش کشیدند.

ایزدی با تاکید بر اینکه مشکلات عراق مرتبط با سیاستهای آمریکاست یادآور شد: قبل از حمله آمریکا به عراق غیر از گروهک منافقین هیچ گروه تروریستی در عراق نبود.

وی با اشاره به اینکه تمام این اتفاقات نتیجه حمله غیر قانونی آمریکا در سال 2003 است گفت: آمریکایی‌ها باید پاسخ دهند چرا سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرند کشورهای منطقه را به آتش و خون می‌کشد؟

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: باید توجه داشت کهدر حوزه‌های مالی تروریست‌های تکفیری بعثی، سوریه را محلی برای جذب و سازماندهی نیرو  و  تنفس پیدا کردند و در حوزه‌‌های نظامی آمریکا و دوستانشان به آنها کمک کردند.

ایزدی پیش کشیدن موضوع عراق برای تعامل با ایران را یک نوع فرافکنی خواند و تاکید کرد: آمریکایی‌ها به جای این نوع رفتارها پاسخ دهند که چرا اینگونه عمل کردند که تا امروز عراق جولانگاه تروریست‌ها شد .

وی با بیان اینکه آمریکا با دولت سوریه و عراق که برآمده از رآی مردم است مشکل دارد ادامه داد: یکی از محورهای سیاست آمریکا در سوریه و عراق ایجاد وضعیت درگیری و عملیات تروریستی است و اتفاقات عراق در کوتاه مدت وسیله‌ای برای ضعیف کردن دولت نوری المالکی است ولی در دراز مدت به ضرر غربی‌ها خواهد بود.

ایزدی تصریح کرد: امریکا دارای دو دسته از سیاست‌های اعلامی و اعمالی است که در سیاست‌های اعلامی می‌گویند: مخالف تروریستهای تکفیری بعثی هستیم و با آن‌هابرخورد می‌کنیم، هواپیما بدون سرنشین می‌فرستیم.

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص سیاستهای اعمالی آمریکا با اشاره به کینه‌ای که از بشار دارند گفت: در سوریه محیطی را ایجاد کرده‌اند که گروههای تروریستی رشد کنند و با کمک‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی اجازه نمی‌دهند که این گروه‌ها از سوریه بیرون روند.

وی کمک‌های هم‌پیمانان آمریکا، چون عربستان، قطر و ترکیه، را در زمینه‌های مالی، رسانه‌ای و نظامی به این گروهها را بدون تائید آمریکا، غیر ممکن عنوان کرد و گفت: آنان از برخورد با تروریستهای تکفیری بعثی حرف می‌زنند اما از شرایط موجود برای تضعیف دولت عراق و سوریه سوءاستفاده می‌کنند.

ایزدی با اشاره به نقشه آمریکا برای دو مجموعه‌ای که در منطقه با آن مواجه‌اند اظهار داشت: این دو مجموعه عبارتند از؛ دولتهایی که در محور مقاومت و به رهبری ایران هستند و گروه‌های تندرو که صرفا برای آدم کشی استخدام شده‌اند.


وی  در پایان با اشاره به مصاحبه اوباما که گفته بود یکی از اهداف آمریکا بالانس نمودن ایران و عربستان و خنثی نمودن نیروهایشان توسط یکدیگر است خاطرنشان کرد: سیاست‌های آمریکا در منطقه، در راستای همان تفکر است و می‌خواهند نیروهایی را که عربستان و ایران جداگانه از آنها حمایت می‌کنند با هم درگیر نمایند که این در نهایت باعث تضعیف دو طرف می‌شود و در همین زمان آنان با خیال راحت از اینکه دو گروه درگیر هستند فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف ادامه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار