چند رفتار غلط كه دندانهايتان را زشت مي كند

می خواهید دندانهای مثل مروارید سفیدتان به همان سفیدی باقی بمانند؟ میدانید که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و رفتن نزد دندانپزشک جهت معاینه بصورت دوره ای بسیار مهم است و همچنین نکشیدن سیگار و جویدن تنباکو؛ اما دندانپزشکان می گویند که باید در مورد غذاها و نوشیدنی های خاصی که دندانهای شمارا رنگی می کنند نیز مراقب باشید.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، همانطور که تصور می کنید غذا ها و نوشیدنی های رنگی ، بیشترین نقش را در این مورد دارند. دکتر جراح دندان متیو جی. مسینا دندانپزشک خصوصی در کلیو لند می گوید" اگر از این نگرانید که غذا یا نوشیدنی روی پیراهن سفیدتان بریزد و آن را کثیف کند باید مطمئن باشید که روی دندان نیز رنگ خواهد داد." " هر چه رنگ بیشتر باشد،  میزان رنگ دادن به دندان هم بیشتر خواهد بود."

رنگ های داخل این غذا ها و نوشیدنی ها از کروموژن ها می‌آید، مولکول های بشدت رنگی که متاسفانه تمایلی شدید در چسبیدن به مینای دندان دارند. اما حضور کروموژن ها به تنهایی باعث خاصیت رنگ دهی بالقوه غذاها و نوشیدنی ها نمی شوند.

اسیدی بودن نیز یک عامل دیگر است. غذا ها و نوشیدنی های اسیدی – شامل آنهایی که رنگ روشن ندارند— با فرسایش مینای دندان، نرم کردن موقتی دندان ، موقعیت نفوذ برای کروموژن ها فراهم می کنند و رنگ پذیری دندان ها را  افزایش می دهند. و در نهایت ، خانواده ای از ترکیب های غذایی که با نام تانن ها شناخته می شوند باعث افزایش توانایی کرو موژن ها در چسبیدن به مینای دندان می شوند.

معروفترین غذاها و نوشیدنی هایی که باعث رنگی شدن دندان ها می شوند

1. چای. چای سیاه معمولی که توسط مردم نوشیده می شود پر از تانن هایی است که  به رنگ دار شدن دندان ها بیشتر کمک می کنند. دندانپزشکان می گویند که چای از قهوه بیشتر دندان ها را رنگ دار می کند. چون قهوه نیز غنی از کروموژن است ولی تانن کمی دارد. پروفسور جراح دندانپزشک مارک ای. ولف ، رئیس بخش مراقبت های ویژه قلب در دانشکده دندانپزشکی نیویورک می گوید که" چای ماده ای کاملا تهاجمی است" ، چایهای گیاهی ، سبز، و سفید از چای سیاه کمتر لکه رنگی ایجاد می کنند.

2.نوشابه. اسیدی و غنی از کروموژن است، نوشابه می تواند باعث ایجاد لکه ای رنگی کاملا مشخص شود. اما حتی نوشیدنی های بدون الکل با رنگ روشن نیز به اندازه کافی اسیدی هستند که محیط را برای رنگ پذیری دندادن از دیگر نوشیدنی ها و غذاها فراهم کنند." دکتر مسینا می گوید " نوشیدنی های کربنی میزان اسیدیته همانند اسید باطری دارند" و اضافه می کند که دندان های رنگی شده با نوشابه رایج ترین نوع در بین اشخاصی است که همیشه یک قوطی نوشابه بر روی میزکارشان وجود دارد و هر از چند گاهی جرعه ای از آن می نوشند.

3. نوشیدنی های ورزشی. تحقیقات انجام شده توسط دکتر ولف نشان میدهد که نوشیدنی های ورزشی با اسید بالا می تواند مینای دندان را نرم نموده و محیط را برای رنگ گرفتن انها آماده کند.

4. توت ها. توت آبی، توت سیاه، تمشک ، انواع گیلاس ها و آلبالو ، انگور ها ، انار و دیگر میوه ها با شدت رنگ بالا ( و آبمیوه، پای و دیگر غذاها و نوشیدنی ها که با آنها درست شده اند ) می توانند رنگ در دندان ایجاد کنند.

5.سس ها. سس سویا، سس گوجه فرنگی، سس کاری، و دیگر سس ها با رنگ زیاد پتانسیل رنگ دهی به دندان ها را دارند.

6.شیرینی ها. آبنبات های سفت، آدامس، پاپسیکل، و دیگر شیرینی ها که عوامل رنگ دهنده به دندان را دارند. دندانپزشکان می گویند اگر با خوردن این غدا ها زبانتان به رنگی دیگر درآید، شانس تاثیر پذیری دندان هایتان نیز وجود دارد. اما به نظر دکتر جراح دندان ماریا لوپز هوول دندانپزشک خصوصی در سن آنتونیو اگر این مواد مرتباً مصرف نشوند، نقش کمی در رنگ دادن به دندانها دارند.

9.سیگار کشیدن نیز علاوه بر زیان های بی شمار ، در تغییر و زرد شدن دندان ها موثر است.

نکاتی برای حداقل کردن رنگ گرفتن دندان ها

بسیاری از غذاها و نوشیدنی هایی که دندان را رنگی می کنند پر از آنتی اکسیدان هستند، که البته از عوامل کلیدی در سلامتی به حساب یابند. پس اگر نگران رنگی شدن دندانتان هستید شاید بجای قطع کردن آنها ،بهتر است مصرف آنها را کمی کاهش دهید.دکتر هاوول می گوید" اعتدال و رژیم غذایی معتدل عنصر کلیدی در این زمینه است"

بعلاوه کار هایی را جهت کاهش سطح تماس دندان ها با عناصر رنگ دهنده ، انجام دهید. دندانپزشکان  چند مورد راپیشنهادات می کنند:

- از نی استفاده کنید. نوشیدن مایعات با استفاده از نی می تواند به دور نگه داشتن نوشیدنی های رنگ دهنده به دندان بخصوص دندانهای جلو کمک کند. شاید تمایل نداشته باشید که از نی برای قهوه  استفاده کنید. اما استفاده از نی برای نوشابه ، آبمیوه ها و چای یخ دار مشکلی ایجاد نمی کند.

- بلافاصله ببلعید. بلعیدن سریع غذاها و نوشیدنی هایی که باعث رنگی شدن دندان می شوند به محافظت دندانها از لک های رنگی کمک می کند. طبیعتاً این مهم است که غذا ها را بخوبی بجوید و سپس ببلعید.  البته قورت دادن سریع نیز می تواند باعث این شود که غذا داخل گلوتان بپرد .  هیچ چیز را برای مدت طولانی در دهان نگه ندارید. به عبارت دیگر غذا را بجوید ولی نه برای مدت طولانی. " دبرا گلاس من جراح دندانپزشک خصوصی در نیویورک می گوید که " شکی نیست که هر چه سریعتر چیزی را بنوشید کمتر دندان ها در معرض مواد رنگ دهنده قرار می گیرند "

- دهان را با آب بشویید.همیشه مسواک زدن بلافاصله بعد ازخوردن یا نوشیدن هر چیزی زیاد راحت نیست. حتی اگر بتوان این کار را هم کرد بهتر است اینکار را انجام ندهید: مینای دندان بعد از خوردن غذا با نوشیدنی اسیدی تا 30 دقیقه در برابر سائیدگی مسواک زدن آسیب پذیر است. پس بهتر است که فقط با آب شستشو داده –بعد از اینکه مینای دندان فرصت دوباره  برای سفت شدن پبدا کرد مسواک بزنید. راه دیگر ، جویدن آدامس بدون شکر بعد از خوردن وآشامیدن است.

انتهای پیام/
برچسب ها: دندان ، سفید ، تمیزی ، غذا ، نوشیدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار