قالیباف خبر داد

جابجایی 6 میلیون نفر از طریق"مترو" ظرف چند ماه آینده/ وزیر راه دستور دهد صدور پروانه ساختمانی را متوقف می‌کنم

شهردار تهران گفت: هم‌اکنون سه میلیون نفر از طریق مترو جابجا می‌شود به طوری که ظرف 13 ماه آینده سه میلیون نفر به 6 میلیون نفر خواهد رسید.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ( شورای مرکزی) گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه فعالیت‌های عمرانی و مهندسی شهر تهران رخ داد اجرایی شدن نظام فنی در شهرداری بود.

 وی تصریح کرد:  امروز مردم تهران و ایران به فعالیت های عمرانی شهرداری هم به ضرورت و تعاریفی که در اجرای طرح‌های عمرانی صورت می گیرد اعتماد پیدا کرده‌اند.

قالیباف تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب  در اجرای توسعه طرح‌های عمرانی فاصله زیادی وجود دارد. درست است که نسبت به سالهای گذشته جهش بزرگی در توسعه ساخت و ساز و فضای شهری داشتیم.

شهردار تهران با تاکید براینکه باید کیفیت ساخت‌وساز را ارتقا دهیم اظهار داشت: در همین شهر تهران مردم به ساخت‌وساز اعتماد ندارند هروقع ساخت وسازی اتفاق می افتد احساس نگرانی می کنند. آلودگی صوتی و هوایی، ایمن نبودن کیفیت ساختمان بدون شک به کالبد شهر و روح وروان شهروندان اثر می گذارد باید کیفیت زندگی شهری را ارتقا دهیم.

وی افزود: امروز ما نسبت به هردوره ای از تاریخ و بلدیه تهران تسلط پیدا کردیم. همه فعالیت‌ها بصورت آنلاین انجام می شود.درامد شهرداری تهران از طریق دولت تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران آماده است با ابلاغ وزارت راه‌وشهرسازی از فردا صبح در این شهر یک پروانه ساختمانی مسکونی صادر نکند و شهر تهران را بدون هزینه پروانه‌ها اداره کند. به شرطی که فردا نگویند قالیباف سیاسی عمل کرد یا با ایجاد بحران مسکن به مستعضان ظلم کرد.

شهردار تهران تاکید کرد: دولت باید به تهعدات خود در پرداخت عوارض سوخت و ارزش افزوده و نیز عوارض ساختمانی که همه ارگانها پرداخت می کنند  متعهد باشد و تمام عوارض 30تا40 ساله را بپردازد. شهردار تهران اماده اجرای این کار است احساس نکنند که شهرداری به دنبال تود‌ه گذاری در ساخت‌وساز زیاد است.

قالیباف با تاکید بر اینکه شهرداری تهران بر ساخت و سازها تسلط دارد، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران می تواند فعالیتهای انجام شده در راستای ساخت و ساز را بصورت آنلاین ارائه دهد اما در گذشته چنین ظرفیتی در شهرداری وجود نداشت.
 
شهردار تهران با تائید وجود ساخت و سازهای غیرقانونی در شهر تهران اظهار داشت: می توان گفت که در بسیاری از شهرها نزدیک به صددرصد از درآمدهای شهرداری ها از محل ساخت و سازها تامین می شود.
 
قالیباف در ادامه گفت: اما امروز اعلام می کنم که بعنوان شهردار تهران آماده هستم با ابلاغ وزارت راه و شهرسازی از فردا حتی یک پروانه ساختمانی مسکونی صادر نکنم و در عین حال شهر تهران را نیز اداره کنم.
 
قالیباف در ادامه افزود: البته به شرط آنکه بعدها کسی نگوید قالیباف سیاسی بود و بحران مسکن بوجود آورد، نرخ مسکن را بالا برد و به مستضعفان ظلم شد.
 
قالیباف در عین حال تاکید کرد: ما آماده ایم که این کار را انجام دهیم تا دیگران احساس نکنند که شهرداری به دنبال ساخت و سازهای بی رویه است.

قالیباف افزود: از هر 100 پروانه که صادر می شود 5درصد ممکن است تخلف صورت گیرد و ما سعی می کنیم که جلوی تخلفات را بگیریم باید منابع  پایدار ایجاد شود.

شهردار تهران با اشاره به این که نظارت بر ساخت و ساز نباید بر عهده مرجع صدور پروانه باشد، عنوان کرد: در شهرداری این اعتقاد وجود دارد که پروانه ساخت مسکن نباید تنها یک برگه باشد و باید به سمت صدور دفترچه فنی حرکت کنیم که در این راستا اقداماتی نیز انجام شده است.
 
وی در ادامه افزود: اگر برداشت حاکمیت از قانون این است که نظارت و کنترل کیفیت ساختمان را شهرداری انجام دهد اشکالی ندارد اما باید این موضوع ابلاغ شود البته بنده تا امروز نمی دانستم که این موضوع وظیفه شهرداری است.
 
قالیباف در عین حال تاکید کرد: اگر این مسئولیت بر عهده وزارت راه و شهرسازی و نظارت برعهده نظام مهندسی است و شهرداری باید خدماتی را برای پیشروی قانون انجام دهد ما کاملا آماده هستیم.
 
شهردار تهران با انتقاد از افزایش جنبه های اقتصادی مسکن اظهار داشت: مشکلاتی که ذکر کردم متعلق به ما مدیران است و متعلق به مردم نیست و برای حل آنها باید شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی با همدلی و همکاری وارد عمل شوند تا مردم نیز به ساخت و سازها اعتماد پیدا کنند.
 
قالیباف  تاکید کرد: برای اینکه مردم به ساخت و ساز اعتماد پیدا کنند جامعه مهندسی می تواند نقش قابل توجهی را ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ساخت‌وساز رشد و پیشرفت چشمگیری داشته ایم اما یک اشکالی عمومی در کشور به دلیل وجود اقتصاد بیمار است دیگر امروز بحث مسکن در شهرهای بزررگ از معماری و فنی و محل سکونت خارج شده و بیشتر در کنار سکه و دلار در بازار رقابت می کند و این موضوع نقش مدیران و مهندسان را د راجرای بهتر پروژه‌ها حذف کرده است.

شهردار تهران افزود: در سالهای گذشته 35 کیلومتر مترو احداث شده بود این درحالی است که امروز به 105 کیلومتر رسیده است و پیش بینی می شود طی سه سال آینده به 218 کیلومتر برسد.

وی تاکید کرد: در گذشته جابجایی مسافران در مترو 450 هزار نفر بوده که اکنون به سه میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می شود ظرف 13 ماه آینده سه میلیون نفر به 6 میلیون نفر برسد.
قالیباف تصریح کرد: از آنجا که کشور توان فنی و مهندسی را در تمام زمینه ها دارد امید است تا پایان سه سال آینده از مرز 11 میلیون نفر عبور کند که این امر در کاهش آلودگی و صرفه جویی انرژی تاثیر بسزایی دارد.

وی از احیای بافت فرسوده در کل منطقه 12 تهران خبر داد و گفت: هم اکنون شهرداری تهران منطقه 12 را به صورت پایلوت انتخاب کرده که بافت فرسوده را احیا کند  تا کیفیت زندگی از نظر مادی و معنوی ارتقا پیدا کند و شهرداری تهران در این زمینه نیازمند همکاری تمامی مسولان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار